Narzędzia:
Pytanie: Pracodawca ma siedzibę firmy i produkcję w miejscowości X. W miejscowości Y wynajął halę produkcyjną. W miejscowości X i Y praca pracowników polega na obsłudze stacjonarnych maszyn. Czy pracodawca może dla takich pracowników wskazać miejsce pracy jako miejscowość X i Y bez podania dokładnego adresu, lub wprowadzić zapis miejsce wykonywania pracy województwo P.
Pytanie: Pracodawca będący jednostką publiczną ma w jednej miejscowości trzy budynki, w których są te same wydziały - część pracowników pracuje w jednym miejscu, część w drugim. Czy należy w umowie o pracę lub w porozumieniu wskazywać dokładne miejsce świadczenia pracy tzn., że Pani X pracuje w firmie Y w wydziale Z mieszczącym się przy ulicy A? Czy wystarczy wskazać, że miejsce świadczenia pracy to firma Y wydział Z bez wskazania dokładnego adresu? Wpisanie dokładnego miejsca świadczenia pracy powoduje, że pracownicy nie chcą w miarę potrzeby pracodawcy (np. długie absencje pracowników w drugim miejscu) przechodzić do pracy w drugim budynku - uzasadniając, że mają wskazane miejsce świadczenia pracy i każda zmiana wymaga porozumienia.
Pytanie: Czy można umieścić w umowie o pracę w miejscu wykonywania pracy taki zapis, że pracownik pracuje w firmie „X", przy ul. „Y” w Krakowie oraz w razie potrzeby w podległych filiach? Czy w sytuacji, gdy zmienił się adres miejsca pracy pracownik powinien otrzymać aneks ze zmianą adresu?
Pytanie: Podpisaliśmy umowę o pracę z pracownikiem, ale w kadrach zaszła pomyłka został błędnie wpisany okres zatrudnienia. W umowie o pracę miał być okres od 7 marca 2022 r. do 31 sierpnia 2022 r., a wpisano do 31 maja 2022 r. Jest to pierwsza umowa pracownika na stanowisko urzędowe. Dlatego też pierwsza umowa o pracę powinna być zawarta na okres do 6 miesięcy, aby można było przeprowadzić służbę przygotowawczą na urzędnika. W jaki sposób można sprostować pomyłkę? Czy można napisać aneks do umowy?
Pytanie: Z dniem 1 września 2017 r. zmieniła się nazwa naszej firmy (miało to związek z rozszerzeniem jej działalności). Pozostałe dane pozostały bez zmian. Czy pracownikom już zatrudnionym należy zrobić aneks do umowy lub przekazać informację w innej formie?
Pytanie: Proszę o podpowiedź, jak rozwiązać problem z umową dla pracownika z Ukrainy. Będzie on ubiegał się o kartę pobytu w Polsce. Karta taka jest wydawana na 3 lata, pod warunkiem że umowa o pracę jest także na taki okres zawarta. Obecnie pracownik ma umowę zawartą na czas określony do dnia 15 października 2018 r. Czy w chwili obecnej mogę wypisać dla niego następną umowę? A może stworzyć aneks do obecnej umowy, tak aby wynikało z tego, że okres współpracy będzie trwał co najmniej 3 następne lata?
Pytanie: Zatrudniamy obcokrajowców, którzy mają pozwolenie na pobyt i pracę w Polsce. Czy nazwa stanowiska może różnić się w pozwoleniu na pracę od nazwy stanowiska w strukturze organizacyjnej? W pozwoleniu na pracę podana jest nazwa stanowiska, na które zatrudniliśmy tę osobę. Planujemy jednak uporządkować strukturę organizacyjną spółki, co wymaga usystematyzowania nazw stanowisk. Nie będzie to zmiana zakresu obowiązków, a jedynie nazewnictwo. Czy musimy wnioskować do wojewody o wydanie nowych dokumentów?
Pytanie: Pracownik był zatrudniony na umowę pracę na czas określony do 21 listopada 2015 r. Następnie został zatrudniony ponownie na okres od 24 lutego do 30 października 2016 r. Kolejna umowa omyłkowo została zawarta od 1 listopada, zamiast 31 października 2016 r. Jak można naprawić ten błąd, aby zachować ciągłość zatrudnienia? Czy możliwe jest wystawienie umowy na jeden brakujący dzień?
Pytanie: Otworzyliśmy oddział firmy na Węgrzech. Do tej pory interesy firmy reprezentowała osoba, która wyjeżdżała na delegację i była w ten sposób rozliczana. Od maja ta osoba ma na Węgrzech stały adres zamieszkania i będzie nadal świadczyć dla nas pracę. Jak zawrzeć z tym pracownikiem prawidłową umowę o pracę. Proszę o podpowiedź jak się zachować, aby zatrudnienie Polaka na stałe mieszkającego na Węgrzech było korzystne i dla pracodawcy i pracownika. Jak zgłosić prawidłowo pracownika do ZUS? Naliczyć ulgę, a co z kosztami uzyskania przychodu itp.?
Pytanie: Jakie działania powinien podjąć dział kadr w związku ze zmianą siedziby spółki? Wiem, że płatnicy składek na ubezpieczenie społeczne zobowiązani są złożyć zawiadomienie o zmianie siedziby na formularzu ZUS ZPA w terminie 14 dni od zaistnienia zmiany (formularz należy złożyć w jednostce ZUS właściwej ze względu na nowy adres siedziby). Jakie inne instytucje powinniśmy powiadomić?
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas