Narzędzia:
Pytanie: Czy w związku z wprowadzeniem do Kodeksu Pracy kontroli trzeźwości musimy w naszym Regulaminie Pracy umieścić zapisy związane z obowiązującymi zmianami? Nie będziemy korzystali z prewencyjnej kontroli trzeźwości, gdyż jesteśmy małą jednostką. Jednakże, gdyby ktoś z pracowników był pod wpływem alkoholu w pracy, czy bez zapisu w regulaminie możemy zadzwonić na policję, żeby służby wykonały badania?
Pytanie: Z powodu rozwiązania umowy o pracę z kierownikiem placówki, jego obowiązki przejmuje koordynator jednostki. Czy zmianę podległości dla zatrudnionych w jednostce pracowników można przeprowadzić pismem informacyjnym? Czy konieczna jest forma aneksu? Wszyscy pracownicy będą teraz podlegać pod koordynatora, a nie jak do tej pory pod kierownika.
Jednym z obowiązków pracodawcy jest ułatwianie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Obowiązek ten można spełniać nie tylko poprzez kierowanie pracowników na różnego typu szkolenia, kursy czy studia, ale także przynajmniej nieprzeszkadzanie pracownikom, którzy z własnej inicjatywy podjęli naukę. Upewnij się, co musisz a co możesz zapewnić swemu szkolącemu się pracownikowi.
Przepisy Kodeksu pracy stanowią, że z dniem śmierci pracownika stosunek pracy wygasa. Prawa majątkowe ze stosunku pracy przechodzą po śmierci pracownika, w równych częściach, na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W razie braku takich osób prawa te wchodzą do spadku. Przeczytaj, jakie zobowiązania ma zakład pracy w stosunku do osób uprawnionych po zmarłym pracowniku, oraz wobec organów podatkowych i ZUS.
Pracodawca zatrudniając pracownika w określonej branży ma prawo zobowiązać go do noszenia stroju firmowego. Czy dotyczy to również innych firm? Przeczytaj opracowanie i poznaj obowiązujące zasady.
Pracodawcy obarczeni są rozlicznymi obowiązkami, które muszą wypełniać na podstawie przepisów prawa pracy, a także podatkowych i ubezpieczeniowych. Wywiązywanie się z tych obowiązków podlega kontroli ze strony odpowiednich organów i w razie uchybień pracodawcy grożą kary, najczęściej finansowe. Sprawdźmy szczegóły.
Nawet jeśli strony nie zawarły umowy o zakazie konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy, pracownik ma pewne ograniczenia. Nie może więc zupełnie swobodnie np. założyć firmy, która prowadziłaby działalność konkurencyjną wobec pracodawcy. Niemniej jednak umowa o zakazie konkurencji pomoże wzmocnić odpowiedzialność pracownika w tym zakresie, a także ją uporządkować (np. definiując, jakie działania lub podmioty uznajemy za konkurencyjne). Z niektórymi pracownikami możemy też zawrzeć umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. Wówczas jednak musimy wypłacać odszkodowanie. Jakie są prawa i obowiązki stron przy obu tych umowach? Jakie zapisy w nich zawrzeć. Oto praktyczne wskazówki i wzory zapisów dla wariantu dwóch oddzielnych umów i jednej łączonej.
Pracodawca ma wybór. Może wyrazić zgodę na podnoszenie przez pracownika kwalifikacji – i wówczas w określonych przypadkach musi udzielać płatnych świadczeń, takich jak zwolnienia na zajęcia i urlop szkoleniowy. Może też jednak nie wyrazić zgody na podnoszenie kwalifikacji – i tym samym na płatne świadczenia – ale zgodzić się na bezpłatne zwolnienia. W tym ostatnim przypadku zawiera z pracownikiem porozumienie szkoleniowe. Zawierając je musi jednak uważać, aby nie „przemycać” jakichkolwiek świadczeń płatnych. Takie działanie możebowiem zostać uznane za podnoszenie kwalifikacji – a wtedy trzeba już będzie udzielać płatnych zwolnień na zajęcia i niekiedy także urlopów szkoleniowych, nawet jeżeli nie będzie to po myśli pracodawcy.
Praktyka pokazuje, że nawet skrupulatne przestrzeganie przepisów nie zawsze uchroni pracodawcę od konfliktów z podwładnymi, które mają swój finał w sądzie pracy. A tam pracownik w większości przypadków musi jedynie uprawdopodobnić swoje racje. Na pracodawcy ciąży natomiast ciężar przedstawienia dowodów. Trzeba zatem wiedzieć, jak je zawczasu zdobywać – jeszcze zanim dojdzie do ewentualnego konfliktu z pracownikiem. Oto tekst, który podsuwa praktyczne wskazówki w tym zakresie.
Co świadczy o przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę? Kiedy dochodzi do przejęcia tylko części zakładu? Czy pracownik może z tego powodu rozwiązać umowę? Jakie obowiązki ma pracodawca, który przejął pracowników i ten, który ich „oddał”. To tylko niektóre z pytań, jakie towarzyszą pracodawcy w przypadku poważniejszych zmian organizacyjnych. Oto tekst, który podsumowuje co dokładnie – i kiedy – musimy wówczas zrobić.
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas