Narzędzia:
Pytanie: Nigdzie w przepisach nie spotkałam się z zapisem, że nie mogę numerować ołówkiem kolejnych dokumentów w teczce osobowej pracownika. W prowadzonych przeze mnie aktach części A, B i C wypisywane są długopisem, ale poszczególne dokumenty numeruję już ołówkiem (podaję numery stron w narożnikach, w kółku). Dotychczas nie zastanawiałam się na tym, że może to być błąd. Czy jest to nieprawidłowe i czy wiążą się z tym jakieś konsekwencje ze strony PIP?
Pytanie: Były pracownik zwrócił się do nas z prośbą o udostępnienie, w formie kserokopii, swoich akt osobowych. Wiem, że pracownik ma prawo wglądu, ale czy kserowanie i udostępnianie tych akt jest działaniem prawidłowym?
Pytanie: W naszej firmie mamy część biurową i produkcyjną – znajdują się one w różnych miastach. Regulaminy i instrukcje, jakie tworzymy nie zawsze dotyczą obydwu grup pracowników. Czy mimo to, każdy z zatrudnionych musi potwierdzić na piśmie zapoznanie się nawet z dokumentami, które go nie dotyczą?
Pytanie: Zgodnie z obowiązującymi przepisami w części A akt osobowych nie umieszczamy CV ani ksero dowodu osobistego pracownika. W jaki sposób wprowadzić zmiany w spisie akt, jeżeli te dokumenty nieprawidłowo znalazły się w aktach osobowych i powinny być z nich usunięte? Czy należy nadać nową numerację dokumentom, czy też powykreślać i zostawić starą numerację z lukami (usuniętymi dokumentami)?
Pytanie: Mam pytanie związane z nowym wzorem umowy o pracę, w wersji obowiązującej od 22 lutego 2016 r., przewidzianym w załączniku do rozporządzenia MPiPS. Czy w sytuacji, gdy umowa będzie zawierana z osobą, która nie jest pracownikiem zatrudnianym w niepełnym wymiarze czasu pracy, ani też osobą zatrudnianą na podstawie umowy o pracę na czas określony w sytuacjach, o których mówią nowe przepisy (art. 251 § 4 pkt 1–4 Kodeksu pracy), to czy należy ten wzór stosować wpisując np. w odpowiednich punktach „nie dotyczy”? Czy może właściwym rozwiązaniem jest usunięcie z treści umowy odpowiednich punktów, wraz z objaśnieniami do nich?
Pytanie: Prowadzę akta osobowe pracowników zatrudnionych już od lat 70-tych. W teczkach akt osobowych, w części A bądź B, znajdują się niejednokrotnie dokumenty z dawnych lat, których zakres danych o pracowniku znacznie wykracza poza obecnie obowiązujące wytyczne prawa pracy i GIODO. Jak postąpić z „historycznymi” dokumentami znajdującymi się w tych aktach? Czy właściwe jest np. usunięcie starego kwestionariusza osobowego pracownika z części A i zastąpienie go nowym kwestionariuszem kandydata? Czy powinno się m.in. usunąć odpis maszynowego świadectwa ukończenia szkoły i zastąpić go w miarę możliwości kserokopią świadectwa?
Pytanie: Pracownik złożył wniosek o 2 tygodnie urlopu ojcowskiego. Czy do wypłaty zasiłku za ten okres pracodawca powinien uzyskać oryginał czy kopię aktu urodzenia dziecka i przechowywać go w aktach osobowych? Czy do urlopu okolicznościowego z tytułu urodzenia dziecka akt urodzenia powinien być dołączony w kopii czy wystarczy, że pracownik przedstawia oryginał dokumentu do wglądu?
Pytanie: Zatrudniamy pracownika. Osoba ta posiada nowy dowód osobisty, w którym brak jest adresu zameldowania. Jakim adresem posiłkować się sporządzając umowę o pracę. Czy adres podany w kwestionariuszu osobowym jest wystarczającym dowodem dla pracodawcy?
Pytanie: W umowach o pracę zawartych na czas określony do 31 grudnia 2015 r. zakres obowiązków pracownika określał załącznik do umowy stanowiący jej integralną część. Od 1 stycznia 2016 r. z pracownikami zostaną zawarte umowy na czas nieokreślony, ale stanowiska i obowiązki pozostaną niezmienione. Czy zakresy obowiązków należy ponownie dołączyć do nowych umów jako załącznik, czy zamiast tego można w umowie umieścić zapis, że zakres obowiązków pozostaje niezmieniony – jak w umowie zawartej na czas określony?
Pytanie: Czy w aktach osobowych przechowujemy: wniosek pracownika o zmianę terminu urlopu, wniosek pracownika o podwyżkę, karty obiegowe pracowników przyjętych bądź zwalnianych, karty czasu pracy, notatki z rozmów dyscyplinujących z pracownikiem, wnioski bezpośrednich przełożonych o pozbawienie pracownika premii, wnioski pracowników o przeniesienie na inne stanowisko, kserokopie dowodu osobistego, oświadczenie o (nie) pobieraniu emerytury/renty, postanowienia o przyznaniu pracownikowi nagrody (pieniężnej lub urlopu nagrodowego), zaświadczeń lekarskich dot. uzasadnionej wizyty 1x w miesiącu w przypadku pracownika o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności? Jeżeli nie w teczce personalnej, to gdzie gromadzić te dokumenty?
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas