Narzędzia:
Pytanie: W urzędzie miejskim planowana jest reorganizacja. Czy możemy awansować pracownika zatrudnionego na stanowisku urzędniczym na stanowisko kierownika nowo powstałego referatu? Referat ten będzie zajmował się zadaniami dotyczącymi zamówień publicznych, ochrony środowiska, dodatków mieszkaniowych (są to obecnie zadania pracowników samodzielnych stanowisk), natomiast osoba, która ma być awansowana, nie ma w zakresie obowiązków ww. zadań.
Pytanie: Ustawa o pracownikach samorządowych w art. 6 ust. 4 stanowi, że pracownikiem samorządowym zatrudnionym na kierowniczym stanowisku urzędniczym może być osoba, która dodatkowo posiada co najmniej 3-letni staż pracy. Natomiast rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych w załączniku nr 3 tabela IV litera F minimalne wymagania kwalifikacyjne dla kierowniczych stanowisk urzędniczych określone zostały na 5 lat (naczelnik, kierownik, dyrektor) oraz 4 lata (kierownik referatu). Jak należy interpretować te zapisy – rozbieżności między ustawą a rozporządzeniem?
Pytanie: Jakie uprawnienia powinien mieć pracownik Urzędu Gminy zatrudniony na stanowisku: „pracownik kierowania ruchem”? Praca polega na nadzorowaniu przejścia przez jezdnię w wyznaczonym miejscu.
Pytanie: Został ogłoszony konkurs na stanowisko urzędnicze pośrednik pracy - stażysta. Osoba, która złożyła aplikację i wygrała konkurs posiada licencję pośrednika pracy "P". Czy można z nią podpisać umowę o pracę na stanowisko pośrednik pracy "P"? Czy należy najpierw na stanowisko pośrednik pracy - stażysta?
Pytanie: Czy jeżeli zaistnieje sytuacja, w której na kierownicze stanowisko urzędnicze zostanie przeniesiona w drodze awansu osoba, która nie w pełni spełnia do tego przesłanki formalne (np. brakuje jej stażu pracy itp.), to inspekcja pracy lub inny organ nadzoru (kontroli) może znieść ją z tego stanowiska lub w jakikolwiek sposób to nakazać? Czy ten awans z naruszeniem przepisów będzie traktowany jako wykroczenie?
Pytanie: Czy na stanowisko skarbnika gminy, pełniącego jednocześnie funkcję kierownika referatu finansów, można zatrudnić osobę ze średnim wykształceniem? Artykuł 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z o pracownikach samorządowych stanowi, iż skarbnik gminy zatrudniony jest na podstawie powołania, natomiast art. 6 ust. 4 zastrzega dla pracowników samorządowych na kierowniczym stanowisku urzędniczym zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wymóg posiadania wyższego wykształcenia. Czy w zaistniałej sytuacji do skarbnika należy stosować kryterium wyższego wykształcenia pomimo, że zatrudniony jest na podstawie powołania, a przepisy rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych przy wymaganiach kwalifikacyjnych dla skarbników gmin odsyłają do ustawy o finansach publicznych, gdzie art. 54 ust.2 pkt 5 lit. b mówi, że głównym księgowym może być osoba, która ukończyła średnią, policealną lub pomaturalną szkołę ekonomiczną i posiada co najmniej 6-letnią praktykę w księgowości? Czy w obecnym stanie prawnym orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. II OSK 887/08) mówiące, że skarbnikiem gminy musi być osoba z wyższym wykształceniem jest aktualne?
Pytanie: Pracownik od 6 października do 31 grudnia 2008 r. był zatrudniony w wymiarze 1/2 etatu jako pracownik socjalny w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, a od 1 listopada 2008 r. do 31 grudnia 2008 r. został dodatkowo zatrudniony na okres próbny na stanowisku pracownika socjalnego, również na 1/2 etatu, w ośrodku pomocy społecznej. Z uwagi na to, że bardzo dobrze wypełniał swoje obowiązki, został ponownie zatrudniony na stanowisku pracownika socjalnego na umowę o pracę na czas określony od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. Pracownik ten posiada wykształcenie magisterskie (2 lipca 2009 r. ukończył studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna, a wcześniej, 6 lipca 2007 r., uzyskał tytuł licencjata na kierunku pedagogika). Obecnie pracownik jest w trakcie studiów podyplomowych w ramach projektu prowadzonego przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich w Warszawie, na kierunku organizacja pomocy społecznej. Czy pracownik ten, zgodnie z art. 116 ustawy o pomocy społecznej, może wykonywać zawód pracownika socjalnego? Co zrobić w sytuacji, gdy pomimo ogłaszanych konkursów żaden z kandydatów nie spełnia wymogów określonych w rozporządzeniu MPiPS z 25 stycznia 2008 r. w sprawie specjalności przygotowującej do zawodu pracownika socjalnego realizowanej w szkołach wyższych, natomiast posiada wykształcenie określone w art. 116 ustawy o pomocy społecznej?
Pytanie: Zgodnie z art. 39 ustawy o pracownikach samorządowych pracodawca ustala w regulaminie wynagradzania wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych. Jednocześnie rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych określa minimalne wymagania kwalifikacyjne pracowników. Czy w świetle powyższych przepisów w regulaminie wynagradzania pracodawca ma prawo podwyższyć poziom wykształcenia przy jednoczesnym obniżeniu wymaganego stażu pracy, np. dla stanowiska referenta wskazać: poziom wykształcenia - wyższy i co najmniej 1-roczny staż pracy lub wykształcenie średnie i co najmniej 2-letni staż pracy? Czy taki zapis w regulaminie jest prawidłowy?
Pytanie: Mam pytanie dotyczące kwalifikacji głównego księgowego w jednostce budżetowej. Mamy pracownika, który ukończył liceum ekonomiczne o specjalności rachunkowość i rynek rolny, następnie szkołę policealną (specjalność informatyka) oraz studia licencjackie na kierunku zarządzanie i marketing, Obecnie jest po uzupełniających studiach magisterskich na Akademii Ekonomicznej Wydział Zarządzania - specjalność marketing i zarządzanie przedsiębiorstwami. Ma ponad 3-letni staż pracy w księgowości. Czy studia na kierunku marketing i zarządzanie przedsiębiorstwami można zaliczyć do studiów ekonomicznych, o których mowa w przepisach? Jakie jeszcze wymagania muszą być spełnione, aby ta osoba mogła zostać głównym księgowym?
Pytanie: W szkole pracuje konserwator z uprawnieniami E do obsługi urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych do 1 kV. Czy dyrektor szkoły bądź inna osoba musi posiadać uprawnienia D w tej grupie? Czy osoba, która obsługuje piec powyżej 50 kW, może mieć jednocześnie uprawnienia do obsługi i dozoru?
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas