Narzędzia:
Pytanie: Czy JST powinna umieszczać w Rejestrze Umów Publicznych także umowy o pracę zawarte ze swoimi pracownikami?
Podróże służbowe pracowników wiążą się z obowiązkiem ponoszenia przez pracodawców publicznych kosztów z nimi związanych. Istotne jest przy tym poprawne określenie czasu i miejsca podróży. W przypadku podróży służbowych czas poświęcony na dojazd do miejsca docelowego nie będzie wliczany do czasu pracy, ponieważ nie jest pozostawaniem do dyspozycji pracodawcy w miejscu wyznaczonym do wykonywania zadania – chyba że w tym czasie pracownik wykonuje pracę.
Rekompensata za pracę w godzinach nadliczbowych pracowników samorządowych może nastąpić według wyboru pracownika: albo w formie czasu wolnego, albo wynagrodzenia. Czas wolny przysługuje w takim samym wymiarze, co liczba przepracowanych godzin nadliczbowych, a przy rekompensacie pieniężnej nie przysługuje dodatek do wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. Czas pracy w niedzielę rozlicza się u pracowników samorządowych według reguł kodeksowych.
Przepisy Kodeksu pracy zobowiązują, aby w przypadku zatrudnienia pracownika w niepełnym wymiarze czasu pracy określić w umowie o pracę dopuszczalną liczbę godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy, których przekroczenie będzie uprawniać do dodatku jak za nadgodziny. Obowiązek ten nie dotyczy jednak pracowników samorządowych, którym nie określa się w umowie o pracę limitu godzin ponadwymiarowych.
Planując czas pracy pracownika samorządowego pracodawca nie musi polecać mu pracy w każdym z tygodni okresu rozliczeniowego w takich samych dniach i w takim samym wymiarze. Ustalony na dany okres rozliczeniowy harmonogram czasu pracy może bowiem przewidywać w każdym z tygodni okresu rozliczeniowego pracę w różnych dniach i w różnym wymiarze.
Pracodawcy planując i rozliczając czas pracy pracowników samorządowych zobowiązani są do przestrzegania przepisów ustawy o pracownikach samorządowych oraz Kodeksu pracy. Jednakże ocena poprawności planowania, a następnie rozliczania czasu pracy pracowników może być dokonywana z punktu widzenia ustawy o finansach publicznych.
Kierownik wyodrębnionej komórki organizacyjnej nie może zostać zobowiązany do pełnienia dyżurów w godzinach od 16.00 do 8.00 w sytuacji, gdy pracuje w godzinach od 8.00 do 16.00. Pracownikowi temu należy zawsze zapewniać co najmniej 11-godzinne odpoczynki dobowe.
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas