Narzędzia:
Pytanie: Czy można z kierowcą międzynarodowym współpracować w oparciu o „Umowę o Świadczenie Usług Kierowania Pojazdem”? Jakie są obowiązki, plusy i minusy takiej współpracy? Czy istnieje zagrożenie jeśli zwolnię kierowcę zatrudnionego na podstawie umowy o pracę i zacznę z nim współprace w oparciu o „Umowę o Świadczenie Usług Kierowania Pojazdem”?
Na początku 2022 roku wchodzi w życie druga część przepisów pakietu mobilności. Dla przewoźników wykonujących przewozy międzynarodowe będą to zmiany rewolucyjne. Obejmą delegowanie kierowców, powrót pojazdu do macierzystego kraju, kabotaż, wymagania dotyczące siedziby. Będą dotyczyły także obowiązkowych licencji dla pojazdów poniżej 3,5 t. Sprawdź, które z tych wymogów dotyczą Twojej firmy i jak masz je spełnić.
Pytanie: Pracownik jest zatrudniony jako kierowca w firmie transportowej. Gdy był na wakacjach, został złapany przez Policję, gdy prowadził prywatne auto w stanie nietrzeźwości. Sąd skazał go na karę pozbawienia wolności w zawieszeniu, ale równocześnie wymierzył mu środek karny zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych na 2 lata. Pracodawca zwolnił pracownika, nie zachowując okresu wypowiedzenia. Pracownik odwołał się do sądu, domaga się zapłaty odszkodowania, i twierdzi, że decyzja ta była bezprawna, skoro jego przewinienie nie miało żadnego związku z pracą. Zdaniem powoda pracodawca powinien zaproponować mu rozwiązanie umowy za porozumieniem stron lub ostatecznie wypowiedzieć umowę o pracę. Czy pracodawca może wygrać taką sprawę?
Kierowca nie zawsze musi informować pracodawcę o tym, że pozostaje w zatrudnieniu lub wykonuje przewozy na innej podstawie niż umowa o pracę, gdyż obowiązek ten ciąży jedynie na kierowcach pozostających w stosunku pracy. Z drugiej strony brak podstawy prawnej dla odbierania tych oświadczeń od przedsiębiorców i stron kontraktów cywilnoprawnych skutecznie uniemożliwia egzekwowanie ograniczeń przepisów o czasie pracy.
Zakwalifikowanie czasu spędzonego przez kierowcę czekającego na granicy jest trudne, ponieważ przepisy w tym zakresie są niejasne. Odmienne stanowiska w tym zakresie przedstawiają również sami eksperci. Naszym zdaniem najbardziej prawidłowe wydaje się zaliczenie całego tego okresu do czasu pracy kierowcy.
Zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowców w przypadku równoważnego czasu pracy stosuje się miesięczny okres rozliczeniowy. W szczególnie uzasadnionych sytuacjach można go przedłużyć do trzech miesięcy, a do czterech − w przypadku prac uzależnionych od pory roku lub warunków atmosferycznych. To wyklucza możliwość stosowania do kierowców rocznych okresów rozliczeniowych wynikających z Kodeksu pracy.
Pracodawca uniknie naruszenia doby pracowniczej przez kierowcę i płacenia za nadgodziny, jeśli wprowadzi indywidualny rozkład czasu pracy.
Kierowcy nie mogą przepracować większej liczby godzin niż średnio 48 na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym. Ponadto ich tygodniowy czas pracy może maksymalnie wynieść 60 godzin.
Czas pracy w trakcie przebywania pracownika w delegacji powinien być planowany i rozliczany w taki sam sposób, jak czas zwykłej pracy. Tym samym również w czasie podróży służbowej kierowcy, należy mu zapewnić odpowiednią liczbę dni wolnych od pracy, aby zagwarantowana została zasada przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Jeżeli jednak w dniach wolnych kierowca nie świadczył żadnej pracy (a jedynie przebywał w podróży służbowej), uznać należy, iż z dni wolnych skorzystał.
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas