Narzędzia:
Pytanie: Jesteśmy jednostką samorządową. Pracownica miała umowę przedłużoną do dnia porodu, tj. 2 listopada. Przebywała na zwolnieniu lekarskim do 31 października. Na 1 listopada (święto, dzień wolny od pracy) nie miała zwolnienia lekarskiego. Czy zakład pracy powinien wypłacić jej wynagrodzenie za dzień 1 listopada?
Pytanie: Jesteśmy jednostką samorządową. Czy jesteśmy zobowiązani wypłacić odprawę rentową pracownicy, która chorowała przez pół roku i po ustaniu zatrudnienia (31.12.2014 r.) przeszła na świadczenie rehabilitacyjne? Osoba ta przejdzie na rentę w listopadzie 2015 r. Jej staż w naszej jednostce wynosi 1,5 roku. Dodatkowo osoba ta była zatrudniona przez 8,5 roku w przychodni rehabilitacyjnej oraz przez 6 miesięcy pobierała zasiłek dla bezrobotnych z PUP.
Pytanie: Pracownik rozwiązał z pracodawcą umowę o pracę w związku z nabyciem uprawnień emerytalnych z dniem 30 września 2014 r. W związku z tym wypłacono mu odprawę emerytalną. Pracownik otrzymał z ZUS decyzję odmowną, zwrócił pracodawcy otrzymaną odprawę i został ponownie przyjęty do pracy, ale z inną stawką zaszeregowania. Na otrzymaną decyzję odwołał się do sądu pracy, który przyznał pracownikowi prawo do emerytury od 30 września 2014 r. Pracownik ten z dniem 31 sierpnia 2015 r. rozwiązał umowę o pracę. Jaką odprawę wypłacić pracownikowi: ze stawki zaszeregowania z 30 września 2014 r., czy z stawki zaszeregowania z dnia 31 sierpnia 2015 r.?
Pytanie: Pracownica szkoły jest zatrudniona na czas określony od 1 października 2014 r. do 31 marca 2015 r. na podstawie umowy o pracę na podstawie skierowania z urzędu pracy do wykonywania robót publicznych. Zgodnie z zawartą umową w sprawie organizacji i finansowania robót publicznych za okres od 1 października do 31 grudnia 2014 r. koszty wynagrodzenia są refundowane przez urząd pracy, natomiast od 1 stycznia do 31 marca 2015 r. koszty wynagrodzenia pokrywa pracodawca. Pracownica nabywa prawo do emerytury 22 marca 2015 r. Czy z dniem rozwiązania umowy należy wypłacić odprawę emerytalną? Czy pracownica będzie emerytem objętym funduszem świadczeń socjalnych tej szkoły?
Pytanie: Jesteśmy jednostką państwową (ustawa o urzędnikach państwowych). W grudniu 2009 r. na wniosek pracownika została rozwiązana umowa o pracę w związku z przejściem na emeryturę. Pracownik ten był zatrudniony na 1/2 etatu (dodatkowe zatrudnienie). Po analizie dokumentów wypłacono odprawę emerytalną. Pracownik ten cały czas pracował w podstawowym miejscu pracy (jednostka państwowa), a 30 września 2011 r. rozwiązał umowę w związku z przejściem na emeryturę. Czy działając w oparciu o ustawę o urzędnikach państwowych, która mówi o jednorazowej wypłacie odprawy, prawidłowo wypłaciliśmy odprawę jako pierwsza firma, z której pracownik odchodzi na emeryturę? Czy może odprawę powinien wypłacić ostatni podstawowy pracodawca?
Pytanie: Czy dyrektor biblioteki publicznej, zatrudniany przez burmistrza, jest pracownikiem samorządowym i w związku z tym dostanie odprawę emerytalną w wysokości 6-krotnych poborów, czyli taką, jaka przysługuje urzędnikom? Czy obejmuje go regulamin wynagradzania obowiązujący w kierowanej przez niego jednostce kultury z odprawą 3-miesięczną?
Pytanie: Wójt gminy pobiera emeryturę od marca 2009 r. w związku z ukończeniem 65 lat życia. Jednocześnie nadal sprawuje funkcję wójta do zakończenia kadencji, tj. złożenia ślubowania przez wójta, który zostanie wybrany 21 listopada 2010 r. w wyborach powszechnych. Stosunek pracy z wyboru zostanie rozwiązany z tym dniem. Wójt przejdzie na emeryturę. Zatrudnienie w urzędzie gminy trwa od 1981 r. W jakiej wysokości wójt powinien otrzymać odprawę emerytalną w związku z rozwiązaniem stosunku pracy?
Pytanie: W związku z likwidacją gospodarstw pomocniczych (zgodnie z ustawą z 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych) najpóźniej 31 grudnia 2010 r. na podstawie art. 100 ustawy wygasają stosunki pracy pracowników zatrudnionych w gospodarstwach pomocniczych. Czy art.100 ust.6 przepisów wprowadzających wskazuje że odprawa przysługuje na zasadach zawartych w przepisach o „zwolnieniach z przyczyn niedotyczacych pracowników”, tj. przysługuje pracownikom w likwidowanych jednostkach spełniających warunek zatrudniania co najmniej 20 pracowników czy też, że odprawa przysługuje nawet wtedy, gdy stan zatrudnienia jest mniejszy niż 20 pracowników? Czy art. 100 ust.6 ma charakter przepisu szczególnego i w odrębny sposób ustala prawo do świadczenia (odprawy) w związku ze zmianami ustawowymi powodującymi likwidację również jednostki zatrudniającej mniej niż 20 pracowników?
Pytanie: Czy staroście lub wicestaroście należy się odprawa i w jakiej wysokości w sytuacji, gdy w trakcie trwania kadencji zrezygnują ze swojego stanowiska lub zostaną odwołani z tego stanowiska? Czy ma tu zastosowanie Kodeks pracy, czy tylko ustawa o pracownikach samorządowych? W jakiej sytuacji przysługuje odprawa dla starosty lub wicestarosty?
Pytanie: Pracownica zatrudniona na pełny etat pracuje równolegle na 1/2 etatu w gospodarstwie pomocniczym. Czy w przypadku likwidacji gospodarstwa należy jej się odprawa z tytułu likwidacji zakładu i w jakiej wysokości? Pracownica ma prawo do wcześniejszej emerytury - czy należy jej się jednocześnie odprawa emerytalna? Czy aby otrzymać odprawę emerytalną musi rozwiązać z nami umowę o pracę? Czy odprawa emerytalna należy się pracownicy z obydwu zakładów?
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas