Narzędzia:
Pytanie: Zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych za pracę w godzinach nadliczbowych w zwykły dzień tygodnia oraz w wolną sobotę pracownicy otrzymują inny czas wolny w tym samym wymiarze (nie występuje u nas rekompensata wynagrodzeniem). Z treści tego przepisu wynika również, że na wniosek pracownika czas wolny może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu. Czy oznacza to, że jeśli np. pracownik przyszedł do pracy w wolną sobotę w marcu na 8 godzin, to wolny dzień z tego tytułu może być udzielony na jego wniosek np. w lipcu przed jego 14-dniowym urlopem wypoczynkowym lub po jego wykorzystaniu? Jak należy rekompensować pracownikowi samorządowemu pracę nadliczbową świadczoną w niedzielę - czy obowiązuje w tym przypadku kodeksowy termin 6 dni przed lub po „pracującej” niedzieli? Czy termin ten jest terminem obligatoryjnym?
Pytanie: Dyrekcja przedszkola organizuje bal dla rodziców dzieci uczęszczających do danej placówki. Personel ma obowiązek przygotowania, uczestniczenia i posprzątania po balu. Bal jest odpłatny dla rodziców. Pracownicy nie otrzymują dnia wolnego, jak również zapłaty za pracę w sobotę i niedzielę. Czy pracodawca może zmusić pracownika do przyjścia do pracy w sobotę i niedzielę? Czy może obniżyć premię pracownikowi, który nie zgodził się na przyjście do pracy w sobotę i niedzielę?
Pytanie: Moje pytanie dotyczy wypłaty dodatku za nadgodziny i pracę w nocy dla pracownika zatrudnionego w urzędzie gminy. Pracownik jest zatrudniony jako strażnik miejski na umowę o pracę w podstawowym systemie czasu pracy. Często jednak pracuje dodatkowo w soboty i święta oraz w nocy. Za ten dodatkowy czas nie ma płacone, może wybrać czas wolny, praca w nocy nie jest w ogóle dodatkowo wynagradzana. Czy pracownik ma prawo domagać się zapłaty za ten czas, czy zależy to od regulaminu pracy? Za jaki okres wstecz pracownik może domagać się zapłaty (w przypadku np. podania pracodawcy do sądu)? Dodam, że wszystkie dodatkowe godziny są udokumentowane w formie notatek służbowych, tzn. zapisów ze służby.
Pytanie: W związku z zapisami ustawy o zarządzaniu kryzysowym i zobowiązaniem starosty do zorganizowania całodobowych dyżurów pracowników centrum zachodzi konieczność zmiany organizacji pracy oraz czasu pracy pracowników samorządowych. W tej chwili w referacie odpowiadającym za realizację tych zadań zatrudnione są 3 osoby. Wyznaczono im odbywanie dyżurów domowych, niestety, trudno jest zachować 11-godzinny dobowy czas odpoczynku oraz przekazywać dyżury w nocy. Czy jedynym wyjściem jest zorganizowanie pracy zmianowej (dodatkowe 2 etaty), która w urzędzie spowodowałaby jedynie zwiększenie zatrudnienia? Pracownicy pracują w systemie podstawowym (8 godzin dziennie, 40 godzin w 5-dniowym tygodniu pracy, wszystkie soboty wolne).
Pytanie: Uprzejmie proszę o wyjaśnienie, czy na podstawie art. 42 ust. 4 w związku z art. 43 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych pracownikowi samorządowej jednostki budżetowej przysługują dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych, o których mowa w art.1511 Kodeksu pracy? Czy udzielenie czasu wolnego za przepracowane godziny nadliczbowe w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu dotyczy tylko urlopu wykorzystywanego w danym okresie rozliczeniowym, czy np. czas wolny za przepracowane godziny w lutym może być udzielony łącznie z urlopem wypoczynkowym wykorzystywanym przez pracownika w sierpniu?
Pytanie: Czy w stosunku do pracownika samorządowego można zastosować skrócony tydzień pracy? Jeżeli nie, to proszę o rozwiązanie. Pracownik zatrudniony jest na czas nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy, złożył wniosek o skrócony tydzień pracy w związku ze świadczeniem pracy również w innym miejscu.
Pytanie: Jesteśmy jednostką samorządową. Niektórzy pracownicy naszej firmy, z uwagi na charakter wykonywanych zadań, zostali wyposażeni w służbowe telefony komórkowe. Część z tych pracowników to dyrektorzy, naczelnicy poszczególnych wydziałów, a pozostali to np. inspektorzy nadzoru inwestorskiego lub inni, zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych, którzy pracują w terenie. Charakter naszej działalności jest bardzo newralgiczny i wymusza bardzo często konieczność wzajemnej komunikacji telefonicznej po godzinach pracy. Jako załącznik do regulaminu korzystania z telefonów komórkowych przydzielonych pracownikom przygotowano do podpisu dla każdego z nich zobowiązanie o następującej treści: „Zobowiązuję się do utrzymywania włączonego przez całą dobę przydzielonego mi telefonu komórkowego o numerze …”. W związku z powyższym pojawia się wątpliwość, czy treść zacytowanego zobowiązania nie koliduje z prawem pracownika do ustawowych okresów odpoczynku? W jaki sposób i w jakim wymiarze dobowym, będąc w zgodzie z przepisami prawa pracy, można zobowiązać pracowników do utrzymywania włączonego służbowego telefonu komórkowego?
Pytanie: Pracownik pełni funkcję sołtysa, w związku z czym bierze udział w sesjach Rady Gminy. Czy pracodawca jest zobowiązany zwolnić pracownika w tym czasie od pracy? Czy jest to nieobecność płatna?
Pytanie: Proszę o wyjaśnienie jaki czas pracy obowiązuje kadrę kierowniczą w starostwie, tzn. ile godzin powinien pracować starosta, wicestarosta, etatowy członek zarządu, sekretarz. Czy wszystkie te osoby maja nienormowany czas pracy i co to oznacza w ich przypadku?
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas