Sygnalista w firmie – kim jest i kiedy będzie chroniony

Anna Gąsecka
Anna Gąsecka
29.06.2021AKTUALNE

W ostatnim czasie w publikacjach prasowych i internetowych, w szczególności koncentrujących się na tematyce HR-owej, przewija się wiele informacji, w których pojawia się termin „sygnalista”. Przyczyną jest bliskie (planowane na grudzień 2021 r.) wdrożenie do polskich przepisów postanowień unijnej dyrektywy w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Kim jest sygnalista i kiedy będzie chroniony?

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Kiedy nowych przepisy dotyczące ochrony sygnalistów mają wejść w życie
  • Którzy pracodawcy będą zobowiązani do stosowania nowych przepisów i od kiedy
  • Kim są sygnaliści i jakie będą podstawowe obowiązki związane z ich ochroną
  • Dlaczego rola sygnalistów może być ważna dla pracodawców
  • Czy każda z osób zgłaszających naruszenie będzie miała status sygnalisty
  • Jaka relacja prawna pomiędzy firmą a osobą zgłaszającą będzie uzasadniała objęcie ochroną dotyczącą sygnalistów
  • Jakie domniemania związane z ochroną sygnalistów zostaną wprowadzone
  • Co to oznacza, że sygnalista powinien pozostawać w dobrej wierze

Na Portalu Kadrowym rozpoczynamy cykl artykułów, które mają na celu przedstawić tematykę związaną z ochroną sygnalistów i ułatwić pracodawcom przygotowanie się do nadchodzących obowiązków. 

Nowe przepisy o sygnalistach – kiedy zaczną obowiązywać i których pracodawców dotyczą

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (dalej: dyrektywa) została przyjęta 23 października 2019 r. i zgodnie z jej postanowieniami powinna być implementowana (wprowadzona) do  porządku prawnego państw członkowskich do 17 grudnia 2021 r. Obecnie w Polsce trwają prace legislacyjne mające na celu przyjęcie zasad wynikających z Dyrektywy w formie nowej ustawy.

Choć nie jest jeszcze znany jej projekt, to jednak już teraz, opierając się na przepisach Dyrektywy, można dość precyzyjnie prognozować, jakie nowe obowiązki zostaną nałożone na pracodawców w związku z nowym aktem prawnym. Od 17 grudnia 2021 r. muszą się z nimi liczyć wszyscy pracodawcy prywatni zatrudniający więcej niż 249 pracowników, a także wszyscy pracodawcy z sektora publicznego. Od grudnia 2023 r. obowiązki obejmą także pracodawców sektora prywatnego zatrudniających co najmniej 50 pracowników.

Pozostało jeszcze 87% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj pełen dostęp do Portalu Kadrowego a wraz z nim:

  • Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
  • Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
  • Codziennie aktualizowana baza ponad 8 500 porad z zakresu kadr, płac, ZUS i HR
  • Ponad 1700 narzędzi: wzorów dokumentów, kalkulatorów, komentarzy, e-szkoleń
Uzyskaj dostęp do portalu na cały miesiąc za jedyne 19,90 zł netto [24,48 zł brutto] »

Jeśli posiadasz konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła

Jeżeli nie posiadasz pełnego dostępu do portalu, możesz wykupić dostęp jednorazowy do wybranego dokumentu.

Wykup dostęp jednorazowy
39.90 zł netto (49.08 zł brutto)


Anna Gąsecka
AUTOR
Adwokat w Kancelarii Brzezińska Narolski Adwokaci. Specjalizuje się w prawie telekomunikacyjnym, prowadzi obsługę korporacyjną firm z branży telekomunikacyjnej, farmaceutycznej, dystrybucyjnej i usługowej.

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo