Narzędzia:
Pytanie: Nauczyciel plastyki, od wielu lat zatrudniony na podstawie mianowania w gimnazjum, posiadał również kwalifikacje do pracy w bibliotece szkolnej. W kwietniu 2008 otrzymał ograniczenie zatrudnienia do 9/18 etatu z powodu zmniejszającej się liczby oddziałów. Podpisał zgodę na pracę w zmniejszonym wymiarze. W roku szkolnym 2008/2009 placówka, w której dotychczas pracował, została włączona do nowo utworzonego zespołu szkół, w skład którego weszła również szkoła podstawowa. W tej sytuacji pojawiła się możliwość zatrudnienia tego nauczyciela w bibliotece szkoły podstawowej na 15/30 etatu, jako uzupełnienie obowiązującego wymiaru godzin (zastępstwo za nauczyciela przebywającego na urlopie dla poratowania zdrowia). Jak powinien być ujęty nowy zakres obowiązków - czy w ramach już istniejącej umowy, np. aneks do umowy, czy też należało sporządzić 2. umowę na czas określony, a może jest jeszcze inne rozwiązanie?
Pytanie: Czy pracownik szkoły (główny księgowy) zatrudniony na 3/4 etatu na czas nieokreślony może mieć zmieniony wymiar zatrudnienia na cały etat i warunki płacy w drodze aneksu - porozumienia na czas nieokreślony? Czy składniki wynagrodzenia, takie jak płaca zasadnicza i dodatek funkcyjny dla tego pracownika powinny być przeliczone proporcjonalnie do nowego wymiaru czasu pracy?
Pytanie: Pytanie moje dotyczy rodzaju umowy o pracę. Trzecia z kolei jest umową na czas nieokreślony. Nauczycielka miała dwie umowy na czas określony jako nauczyciel przedmiotu muzyki (w wymiarze 9/18). Po ich upływie została zawarta kolejna umowa, ale w charakterze wychowawcy świetlicy (w wymiarze 16/26). Czy ta umowa liczy się jako pierwsza (z racji innego rodzaju pracy), czy też jako trzecia? Pomiędzy tymi umowami nie było przerw.
Pytanie: Czy nauczyciela emerytowanego można zatrudnić na godziny, nie zawierając z nim umowy choćby na część etatu? Czy można wypłacać za nadgodziny, nie zawierając umowy choćby na część etatu? Czy zawarta umowa na 9 godzin lekcyjnych jest umową na 9/18 etatu? Czy dyrektor placówki nie łamie przepisów prawa, zatrudniając emerytowanego nauczyciela na 9 godzin, a płacąc je jako nadgodziny?
Pytanie: Nauczycielka zatrudniona jest od 1 września 2009 r. w wymiarze 5/18. Uczy w klasach maturalnych. Czy może realizować uśrednioną ilość godzin i mieć umowę o pracę zawartą do 31 sierpnia 2010 r.?
Pytanie: Na bazie połączenia 3 różnych jednostek oświatowych powstało Centrum Kształcenia Ustawicznego i Praktycznego. Z nauczycielami CKU (kształcenie zaoczne) zawierane były umowy o pracę na czas określony (np. 1 rok szkolny) bez podania wymiaru etatu. Podawano w niej tylko liczbę godzin dydaktycznych, które należy zrealizować w danym okresie (np. 235) + notatka o egzaminach i pracach kontrolnych. Pracownikom tym nie liczono dodatku stażowego, nawet jeśli zatrudnieni byli nieprzerwanie (ciągłość umów o pracę na czas określony) od kilkunastu lat. Nie informowano ich, zgodnie z art. 29 § 3 Kodeksu pracy, o obowiązujących normach czasu pracy, częstotliwości wypłat, wymiarze przysługującego urlopu. W zarchiwizowanych teczkach akt osobowych odszukałam świadectwa pracy, które powinny zawierać informacje dotyczące wymiaru zatrudnienia, stosownie do zawieranych umów. W pozycji dotyczącej wymiaru zatrudnienia w takich przypadkach widniał tylko zapis „poniżej 1/2 etatu” bądź „powyżej 1/2 etatu”. 1. Czy umowy o pracę zawierane były prawidłowo (nie był podawany wymiar etatu, tylko liczba godzin zajęć)? 2. Czy powinno się liczyć staż pracy tych nauczycieli? 3. Czy takim nauczycielom przysługuje urlop wypoczynkowy, proporcjonalnie do okresu zatrudnienia (np. za okres 4 miesięcy)? Jeśli umowy i procedury były nieprawidłowe, proszę o wskazówkę, jakie mam poczynić działania, aby wyprostować tę sytuację.
Pytanie: Czy dyrektor szkoły może zatrudnić nauczyciela emerytowanego na godziny, nie określając w umowie (na czas określony od 1 września 2009 r. do 30 czerwca 2010 r.), na jaką część etatu przyjmuje nauczyciela (np. na 9 godzin tygodniowo, a nie określając w ułamku 9/18 lub 1/2 etatu)?
Pytanie: Nauczyciel przedmiotów zawodowych będzie przebywał na urlopie do poratowania zdrowia 4 miesiące. Czy można przydzielić jego godziny innym nauczycielom jako zastępstwa doraźne, czy należy zatrudnić innego nauczyciela na umowę zastępstwo (trudno znaleźć nauczycieli przedmiotów zawodowych o potrzebnej specjalizacji)?
Pytanie: Zatrudniam nauczycielkę na czas określony do 31 sierpnia 2009 r. Dnia 22 lipca 2009 r. zawiadomiła nas, że jest w ciąży i dostarczyła zwolnienie. Wiadomo, że umowa automatycznie przedłuża się do dnia porodu, czyli do końca lutego 2010 r., potem macierzyński. Chciałabym przedłużyć umowę do 31 sierpnia 2010 r. Jest dobrym pracownikiem i chciałabym, żeby we wrześniu 2010 r. wróciła do pracy. Po macierzyńskim wykorzystałaby urlop zaległy za 2009 r., tj. od 22 lipca 2009 r. do 31 sierpnia 2009 r. Czy mogę tak zrobić?
Pytanie: W mojej umowie o pracę jest zapis, że będę zajmowała stanowisko p.o. kierownika świetlicy, obowiązki te pełnię blisko 2 lata. Czy oznacza to, że pracodawca szuka odpowiedniego kandydata na stanowisko kierownika świetlicy, jeśli tak, to jakie to będzie miało dla mnie konsekwencje? A poza tym, co mogę zrobić, aby zamiast p.o. kierownika być po prostu kierownikiem, wraz ze wszystkimi tego faktu następstwami? Ponieważ mimo ogromu swej pracy i dużego zaangażowania, jako pracownik samorządowy, dobrze wykształcona, pracująca 40 godz. tygodniowo i w godzinach nadliczbowych, p.o. kierownika świetlicy i będąc jednocześnie wychowawcą, socjoterapeutką, sprzątaczką itd. mam pensją nauczyciela stażysty (przed podwyżką)? Czuję się wyzyskiwana.
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas