W zakładzie pracy planujemy urlop wypoczynkowy na 14 dni kalendarzowych w Planach Urlopowych. Pracownik w maju br. zaplanował urlop na 2 tygodnie sierpnia od 8 do 19 sierpnia br. Po kilku dniach złożył 3 miesięczne wypowiedzenie, które zakończy się 31 sierpnia 2023 r. Czy w tej sytuacji pracodawca może nie zgodzić się na udzielenie tego urlopu? Jeśli tak to co z ewentualnymi pretensjami pracownika, że np. wykupił wczasy i ponosi stratę.
Przeczytaj też:
Pracownik złożył oświadczenie o wypowiedzeniu umowy o pracę. Na okres wypowiedzenia umowy przypada zaplanowany wcześniej urlop wypoczynkowy. Czy pracodawca, po zapoznaniu się z oświadczeniem pracownika, może anulować mu ten urlop?
Przeczytaj również:
Osoba wykonująca pracę na podstawie umowy zlecenia nie ma prawa do urlopu wypoczynkowego. Warto przypomnieć, że urlop wypoczynkowy jest to uprawnienie, które przysługuje pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę. Jednak praca na umowę zlecenie wcale nie oznacza, że zleceniodawca nie może skorzystać z wolnych dni. Jak je bezpiecznie udzielić zleceniobiorcy? Sprawdźmy.
Przeczytaj też:
Skorzystaj z kalkulatora:
Zleceniodawca zezwala z reguły osobie wykonującej pracę na skorzystanie z dni wolnych od pracy w ramach tzw. urlopu wypoczynkowego. Zleceniodawca umawia się zwykle ze zleceniobiorcą na takie – płatne lub bezpłatne – zwolnienia. Jeśli przyznaje płatne zwolnienia zleceniobiorcy, warto przynajmniej nie liczyć wynagrodzenia na identycznych zasadach, jak urlop na etacie. Co jeszcze warto wiedzieć o czasie wolnym zleceniobiorcy?
30 września 2023 r. upływa termin na wykorzystanie zaległych urlopów wypoczynkowych. Urlop zaległy to urlop wypoczynkowy, do którego pracownik nabył w poprzednich latach i którego nie wykorzystał w roku kalendarzowym, w którym uzyskał do niego prawo.
Załóżmy, że pracownik wykorzystał już cały urlop wypoczynkowy na dany rok. W związku z wnioskami pozostałych pracowników o udzielenie urlopu wypoczynkowego na 31 października, pracodawca planuje w tym dniu udzielić im wnioskowanego urlopu i zamknąć zakład pracy. Jak należy postąpić z pracownikiem, który nie ma już prawa do urlopu wypoczynkowego?
Przeczytaj też:
Obejrzyj:
Pracodawca udzielił pracownikowi urlopu wypoczynkowego z urlopu bieżącego. Nie konsultował tego z pracownikiem i nie był to urlop na wniosek pracownika, jak również nie był on uwzględniony w planie urlopowym. Pracownik został jedynie poinformowany, że jest na urlopie. Urlop, który był zaplanowany w planie urlopowym nie został udzielony, gdyż już go nie posiadał. Czy pracownik, może rozwiązać umowę z pracodawcą bez wypowiedzenia z winy pracodawcy? Jaki powód wpisać w wypowiedzeniu?
Przeczytaj też:
Skorzystaj z kalkulatorów: