Nowe przepisy Kodeksu pracy umożliwiły pracodawcom przeprowadzanie nie tylko zakładowych badań trzeźwości pracowników, ale również badań na obecność środków działających podobnie do alkoholu. O ile tryb wprowadzania badań i zasady przechowywania dokumentacji są zbliżone do tych, które obowiązują w przypadku badań trzeźwości, to sama procedura przeprowadzania badań już się od niej różni. Sprawdź, jak wprowadzić takie badanie w zakładzie.
Czytaj również:
Obejrzyj również:
Wzory dokumentów:
Pracodawca może wprowadzić badanie trzeźwości pracowników, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób a także ochrony mienia. Trzeba pamiętać, że kontrola trzeźwości nie może jednak naruszać godności oraz innych dóbr osobistych pracowników. Jak prawidłowo przeprowadzać kontrolę trzeźwości pracowników w firmie po wejściu w życie przepisów dowiesz się po obejrzeniu szkolenia.
Od wtorku 21 lutego 2023 r. zaczynają obowiązywać nowe przepisy Kodeksu pracy umożliwiające pracodawcom prowadzenie prewencyjnych kontroli trzeźwości pracowników. Nowe przepisy wyraźnie przyznają pracodawcom prawo badania trzeźwości pracowników – z pewnymi jednak zastrzeżeniami.
Jaka jest niezbędna przesłanka przeprowadzania prewencyjnych badań trzeźwości pracowników
Co powinna zawierać zakładowa procedura badania trzeźwości
Kiedy pracodawca może wezwać policję w celu przeprowadzenia badania
Jakie są konsekwencje nieprawidłowości w zakresie badania trzeźwości
Czytaj również:
Wdrożenie badań trzeźwości w zakładzie pracy – procedura w 10 krokach
Jak przetwarzać dane osobowe w związku z kontrolą trzeźwości pracowników
Wzory dokumentów:
Czy placówka publiczna np. SPZOZ, instytucja kultury (biblioteka) muszą wprowadzić procedurę dla pracy zdalnej (u pracodawcy może jedynie wystąpić praca zdalna okazjonalna lub hybrydowa) i kontroli trzeźwości? Czy procedury te należy ustalić ze szczegółowością czy też ustalić ogólne zasady?
Obejrzyj też:
Przeczytaj też:
Zapraszamy na kolejne podsumowanie tygodnia, w którym nasz ekspert Debaty Emerytalnej – Oskar Sobolewski opowie o zmianach w przepisach.
Wreszcie została opublikowana ustawa z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych ustaw. Nowela wprowadza do Kodeksu pracy pracę zdalną w rozdziale IIc oraz przewiduje możliwość kontrolowania pracowników pod kątem trzeźwości w art. 221c–221h.
Przeczytaj też:
Obejrzyj też:
Czy z racji planowanych zmian w Kodeksie pracy oraz w zakresie płacowym, należy przed końcem roku poinformować pracowników o tych zmianach? Chodzi tutaj głównie o kwestie związane z badaniem trzeźwości, polityką szkoleniową. Czy pracownicy muszą składać nowe oświadczenia PIT-2, czy oświadczenia dotyczące kosztów uzyskania przychodu? Czy pracodawca powinien dostosować regulaminy pracy, jeśli chodzi o pracę zdalną (również incydentalną), czy politykę szkoleniową? Czy zmiany dotyczące umów, informacji do umów, zawierania umów na okres próbny wchodzą w życie od 1 stycznia 2023 r.? Odpowiedzi na te pytania poznasz w poniższym artykule. Sprawdź, jakie obowiązki masz na koniec 2022 roku.
Przeczytaj: