Czy z racji planowanych zmian w Kodeksie pracy oraz w zakresie płacowym, należy przed końcem roku poinformować pracowników o tych zmianach? Chodzi tutaj głównie o kwestie związane z badaniem trzeźwości, polityką szkoleniową. Czy pracownicy muszą składać nowe oświadczenia PIT-2, czy oświadczenia dotyczące kosztów uzyskania przychodu? Czy pracodawca powinien dostosować regulaminy pracy, jeśli chodzi o pracę zdalną (również incydentalną), czy politykę szkoleniową? Czy zmiany dotyczące umów, informacji do umów, zawierania umów na okres próbny wchodzą w życie od 1 stycznia 2023 r.? Odpowiedzi na te pytania poznasz w poniższym artykule. Sprawdź, jakie obowiązki masz na koniec 2022 roku.
Przeczytaj:
Na posiedzeniu w dniu 1 grudnia 2022 r. Sejm przyjął nowelizację Kodeksu pracy w zakresie kontroli trzeźwości oraz pracy zdalnej. Proces legislacyjny w zakresie uregulowania pracy zdalnej nadal się jednak nie jest zakończony (aktualnie ustawa trafi pod obrady Senatu, który ma pracować nad nowelizacją na najbliższym posiedzeniu w połowie grudnia, w razie wprowadzenia poprawek ponownie trafi pod obrady Sejmu, a następnie będzie wymagała podpisania przez Prezydenta i publikacji w Dzienniku Ustaw). Projektowane nowelizacją rozwiązania mogą jeszcze ulec modyfikacjom w toku procesu legislacyjnego.
Projekt zmian w przepisach w aktualnym brzmieniu przewiduje wejście w życie zmian po upływie:
od publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw.
Biorąc pod uwagę powyższe, jest prawdopodobne wejście w życie przepisów w zakresie kontroli trzeźwości w styczniu 2023 r., a pracy zdalnej – w marcu 2023 r. Wiele jednak zależy od dalszego przebiegu procesu legislacyjnego.
Praca zdalna może być wykonywana indywidualnie (poszczególni pracownicy, w tym pracownicy, którzy mogą złożyć pracodawcy wniosek o obligatoryjną pracę zdalną, np. pracownica w ciąży) lub grupowo (np. cały zespół projektowy, poszczególne działy). Indywidualna praca na odległość może być wykonywana od samego początku zatrudnienia (np. pracodawca rekrutuje na stanowisko, gdzie obowiązuje praca na odległość) albo może zostać wprowadzona w trakcie trwania stosunku pracy (poleceniem pracodawcy, zgodną wolą stron na wniosek pracownika lub w oparciu o propozycję pracodawcy).
Natomiast praca grupowa może być wykonywana od razu, począwszy od nawiązania stosunku pracy (pracodawca rekrutuje pracownika na stanowisko objęte pracą zdalną, ustalone w porozumieniu ze związkami zawodowymi lub w regulaminie pracy). Może także zostać wprowadzona poleceniem pracodawcy w danych okolicznościach (np. w stanie epidemii, w sytuacji wprowadzenia stanu nadzwyczajnego itp.).
Przepisy o pracy zdalnej będą wymagały uregulowania zasad wykonywania takiej pracy w zakładzie pracy na poziomie zakładowym.
W myśl nowych przepisów zasady wykonywania pracy zdalnej powinny zostać określone w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową, a w przypadku, gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa – w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami.
Jeżeli ustalenie ostatecznej treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi nie jest możliwe, pracodawca uzgadnia treść tego porozumienia z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi w rozumieniu art. 253 ust. 1 lub 2 ustawy o związkach zawodowych, z których każda zrzesza co najmniej 5% pracowników zatrudnionych u pracodawcy.
Jeśli w zakładzie pracy nie działają związki zawodowe lub wprawdzie działają, lecz w terminie 30 dni od przedstawienia projektu porozumienia nie doszło do jego zawarcia, pracodawca określa zasady pracy zdalnej w regulaminie uwzględniając ustalenia podjęte z zakładowymi organizacjami związkowymi w toku uzgadniania porozumienia.
W przypadku brak związków zawodowych rolę konsultacyjną przejmują wówczas przedstawiciele pracowników wyłonieni w trybie przyjętym u danego pracodawcy.
W porozumieniu lub regulaminie, pracodawca zobowiązany będzie określić w szczególności:
Określenia w regulacjach zakładowych nie będzie wymagała tzw. okazjonalna praca zdalna, która będzie mogła być wykonywana na wniosek pracownika złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym.
Przeczytaj też:
Aby ułatwić pracodawcom podjęcie decyzji korzystnej dla wnioskującego o taką pracę pracownika, ustawodawca zdecydował się na jej odformalizowanie. W konsekwencji wiele obowiązków obciążających pracodawcę organizującego regularną pracę zdalną nie będzie dotyczyć pracy okazjonalnej.
Przykładowo, pracodawca nie musi pokrywać kosztów takiej okazjonalnej pracy ponoszonych przez pracownika (np. zużytej energii elektrycznej), ani nie ma obowiązku ustalania regulaminu takiej pracy.
W poniższej tabeli wskazano różnice pomiędzy wymaganiami dotyczącymi stałej pracy zdalnej i okazjonalnej pracy zdalnej
Obowiązek |
Regularna praca zdalna |
Okazjonalna praca zdalna |
Ustalenie regulaminu pracy zdalnej lub zawarcie porozumienia w tej sprawie ze związkami zawodowymi |
Tak (chyba, że praca zdalna jest realizowana na wniosek pracownika lub na polecenie pracodawcy) |
Nie |
Złożenie wniosku przez pracownika o pracę zdalną |
Tak (chyba, że pracownik został zatrudniony „do pracy zdalnej” zgodnie z obowiązującym regulaminem lub porozumieniem ze związkami zawodowymi lub otrzymał od pracodawcy polecenie pracy zdalnej) |
Tak |
Zwrot kosztów pracy zdalnej poniesionych przez pracownika |
Tak |
Nie (chyba, że pracodawca zwróci koszty dobrowolnie) |
Dodatkowa informacja o warunkach zatrudnienia w momencie przejścia na pracę zdalną |
Tak |
Nie |
Zapewnienie szkoleń i pomocy technicznej |
Tak |
Nie |
Kontrola pracy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy lub kontrola przestrzegania wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ochrony informacji, w tym procedur ochrony danych osobowych |
Tak na zasadach ustalonych w regulaminie, porozumieniu ze związkami zawodowymi, porozumieniu z pracownikiem lub poleceniu pracodawcy |
Tak, na zasadach ustalonych z pracownikiem |
Zapewnienie materiałów i narzędzi pracy w tym urządzeń technicznych niezbędnych do pracy |
Tak |
Nie |
zapewnienie instalacji, serwisu, konserwacji narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej lub pokrycie niezbędnych kosztów z w tym zakresie |
Tak |
Nie |
Pokrycie innych kosztów niż energia elektryczna i internet bezpośrednio związanych z pracą zdalną |
Tak (na zasadach określonych w regulaminie, porozumieniu ze związkami zawodowymi, porozumieniu z pracownikiem lub poleceniu pracodawcy) |
Nie |
Określenie procedur ochrony danych osobowych |
Tak (w miarę potrzeby instruktaż i szkolenie z tego zakresu; pracownik potwierdza zapoznanie się z procedurami na piśmie lub elektronicznie i zobowiązuje do ich przestrzegania) |
Tak (w miarę potrzeby instruktaż i szkolenie z tego zakresu; pracownik potwierdza zapoznanie się z procedurami na piśmie lub elektronicznie i zobowiązuje do ich przestrzegania) |
Uzgodnienie sposobu porozumiewania się na odległość oraz przekazanie informacji niezbędnych do do wzajemnego porozumiewania się |
Tak |
Tak |
Ocena ryzyka zawodowego przy pracy zdalnej oraz zapoznanie pracownika z opracowaną na jej podstawie informacją zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej |
Tak |
Tak |
Szkolenie wstępne bhp w całości za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej |
Tak (dotyczy tylko pracowników zatrudnianych na stanowiskach administracyjno – biurowych do pracy zdalnej) |
Nie |
Nowe regulacje prowadzą również do uchylenia przepisów dotyczących telepracy. Warunki stosowania telepracy określone w porozumieniu lub regulaminie, będą mogły być stosowane nie dłużej niż przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji Kodeksu pracy.
Przy ocenie ryzyka zawodowego pracownika wykonującego pracę zdalną pracodawca zobowiązany będzie uwzględnić w szczególności wpływ tej pracy na wzrok, układ mięśniowo-szkieletowy oraz uwarunkowania psychospołeczne tej pracy.
W myśl nowych przepisów na podstawie wyników tej oceny pracodawca powinien opracować informację zawierającą:
Pracodawca może sporządzić uniwersalną ocenę ryzyka zawodowego dla poszczególnych grup stanowisk pracy zdalnej.
Przed dopuszczeniem do wykonywania pracy zdalnej pracownik potwierdza w oświadczeniu składanym w postaci papierowej lub elektronicznej zapoznanie się z przygotowaną przez pracodawcę oceną ryzyka zawodowego oraz informacją zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej oraz zobowiązuje się do ich przestrzegania.
Dopuszczenie pracownika do wykonywania pracy zdalnej będzie uzależnione od złożenia przez pracownika oświadczenia w postaci papierowej lub elektronicznej, zawierającego potwierdzenie, że na stanowisku pracy zdalnej w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki tej pracy.
Przygotowywane przepisy Kodeksu pracy zakładają, że wprowadzenie zakładowej procedury badania trzeźwości nie będzie obowiązkowe. Bez jej wprowadzenia pracodawca nie będzie miał jednak miał możliwości samodzielnego przeprowadzania badania. W razie uzasadnionego podejrzenia, że pracownik znajduje się pod wpływem alkoholu w pracy, pracodawca będzie natomiast miał możliwość odsunięcia pracownika od pracy i żądania przeprowadzenia badania trzeźwości przez uprawniony organ (w szczególności policję).
Przeczytaj też:
Nowelizowane przepisy zakładają wprowadzenie dwóch trybów prowadzących do niedopuszczenia do pracy przez pracownika znajdującego się w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu w czasie pracy:
1) w wyniku przeprowadzenia prewencyjnej kontroli trzeźwości lub kontroli pracowników na obecność w ich organizmach środków działających podobnie do alkoholu i uzyskania wyniku wskazującego na znajdowanie się przez pracownika w stanie po użyciu alkoholu albo w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu;
2) na podstawie uzasadnionego podejrzenia pracodawcy – w odniesieniu do pracowników nieobjętych kontrolą trzeźwości lub kontrolą na obecność środków działających podobnie do alkoholu (zarówno w przypadku, gdy pracodawca w ogóle nie wprowadził takich kontroli, jak i w odniesieniu do części pracowników, którzy nie spełniają ustawowych przesłanek objęcia kontrolą).
Projekt ustawy zakłada wprowadzenie regulacji umożliwiającej pracodawcom – gdy jest to niezbędne dla ochrony określonych dóbr – wprowadzenie prewencyjnej kontroli trzeźwości pracowników lub kontroli na obecność w ich organizmach środków działających podobnie do alkoholu. Nawet jednak, jeśli przesłanki te zostaną spełnione, pracodawca nie będzie miał obowiązku wprowadzenia ww. kontroli – decyzja o wprowadzeniu jednej z nich bądź obu będzie należała do pracodawcy.
Zgodnie z projektowanymi przepisami, pracodawca wprowadzi kontrolę trzeźwości lub kontrolę na obecność środków działających podobnie do alkoholu, a także określi ww. kwestie w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy. Pracodawca określi wskazane powyżej kwestie w oparciu o warunki wprowadzenia kontroli trzeźwości i kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu określone w ustawie.
W przywołanych powyżej aktach wewnątrzzakładowych pracodawca określi ponadto sposób przeprowadzania kontroli. Zatem pracodawca wskaże w szczególności, z jakiego rodzaju urządzenia będzie korzystał (np. czy będzie to alkomat ustnikowy, czy bezustnikowy bądź bramka z alkomatem), a także czy będzie codziennie przeprowadzał kontrolę wszystkich pracowników, czy jedynie ich części (np. rotacyjnie), określi również czas przeprowadzania kontroli (czy będzie jej dokonywał jedynie przed rozpoczęciem przez pracowników wykonywania pracy w danym dniu, czy również w czasie pracy).
O wprowadzeniu kontroli trzeźwości lub kontroli na obecność środków działających podobnie do alkoholu pracodawca będzie musiał poinformować pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy nie później niż 2 tygodnie przed rozpoczęciem jej przeprowadzania.
Druga z kluczowych nowelizacji Kodeksu pracy, w zakresie m.in. umów o pracę, polityki szkoleniowej, nowych uprawnień rodzicielskich, nadal nie trafiła do Sejmu.
Obecnie trudno wskazać możliwy termin wejścia w życie tych zmian (z pewnością nie nastąpi to od 1 stycznia 2023 r.).
Wspomniane przepisy nie będą wymagały wielu zmian w przepisach zakładowych.
Wiele zależy jednak od obecnej treści regulaminu pracy. Pewnych korekt mogą bowiem wymagać te zapisy regulaminu pracy, które dotyczą np.:
Wiele zależy jednak od ostatecznego kształtu projektowanych przepisów oraz od treści samego regulaminu pracy.
Nie ma konieczności ponownego składania PIT-2 od 2023 r. w sytuacji, gdy oświadczenie osoby zatrudnionej nie ulega zmianie.
Zakład pracy zmniejsza obliczoną miesięczną zaliczkę na podatek dochodowy o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, jeżeli pracownik złoży zakładowi pracy oświadczenie według ustalonego wzoru, w którym stwierdzi, że:
Oświadczenie o wzorze PIT-2 można złożyć w każdym momencie roku podatkowego. Nie składa się go, jeżeli stan faktyczny wynikający z tego, złożonego w latach poprzednich nie uległ zmianie.
Przeczytaj też:
Nowy PIT-2 i miesięczna kwota zmniejszająca zaliczkę na podatek
Od 1 stycznia 2023 roku przepisy pozwalają na:
Dzięki powyższemu podatnikowi może swobodniej decydować o zastosowaniu kwoty wolnej przez płatnika i zamiast jednego płatnika ma możliwość wskazać do trzech płatników, którzy mogą zastosować kwotę zmniejszającą podatek.
Zgodnie z wyjaśnieniami resortu finansów, nie trzeba ponownie składać swojemu płatnikowi PIT-2, aby korzystać z kwoty wolnej przy poborze zaliczek od 2023 r. Dotychczasowe wersje formularza PIT-2 nie będą miały zastosowania od 1 stycznia 2023, przy czym dotychczas złożone wersje PIT-2 pozostają w mocy również w 2023 r. Oświadczenia i wnioski zawarte w PIT-2 są wiążące do momentu ich odwołania, czyli nie ma konieczności ich ponawiania. Wyjątek dotyczy wniosku zawartego w PIT-2 w sprawie niepobierania zaliczek, gdyż obowiązuje on wyłącznie na dany rok podatkowy.
Przeczytaj też:
Z wyjaśnień resortu finansów: „(...) Podatnik jest obowiązany wycofać lub zmienić złożone uprzednio oświadczenie lub wniosek, jeżeli zmieniły się okoliczności mające wpływ na obliczenie zaliczki na podatek. Wycofanie i zmiana złożonego wcześniej oświadczenia lub wniosku następuje poprzez złożenie nowego oświadczenia lub wniosku. Przykładowo, jeśli podatnik chce zmienić lub wycofać wcześniej złożone zakładowi pracy oświadczenie w zakresie stosowania kwoty zmniejszającej podatek, to wypełnia część C. Przy czym w przypadku zmiany wcześniejszego oświadczenia, podatnik wypełnia poz. 6, a w przypadku wycofania uprzednio złożonego oświadczenia, wypełnia poz. 7 (...)”.
Przepisy ustawy o PPK przewidują tzw. autozapis. Polega on na tym, że osoby w wieku 18-55 lat są zapisywane do programu automatycznie, o ile nie złożyły deklaracji o rezygnacji. Następnie co 4 lata następuje ponowienie autozapisu. Pierwszy autozapis nastąpi w 2023 roku, a kolejne będą mieć miejsce co 4 lata.
Do 28 lutego 2023 r. pracodawca ma obowiązek poinformowania osób, które złożyły deklarację o rezygnacji z oszczędzania w PPK, o wznowieniu dokonywania wpłat do PPK. Jest to również ostatni dzień obowiązywania złożonej wcześniej deklaracji o rezygnacji.
W rezultacie podmiot zatrudniający będzie zobowiązany od 1 kwietnia przyszłego roku zacząć obliczać i pobierać wpłaty do PPK od wypłacanego wynagrodzenia osoby oraz przekazywać te wpłaty do instytucji finansowej (obowiązkiem obliczenia, pobrania, a następnie dokonania wpłat na PPK, zostaną objęte wypłaty dokonane począwszy od 1 marca 2023 r.). Nie stanie się tak jednak, jeśli osoba zatrudniona (uczestnik PPK) złoży mu deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK.
Obejrzyj też:
Leszek Skupski