Umowa na zastępstwo a obowiązek informacyjny wobec PIP


Umowa na zastępstwo a obowiązek informacyjny wobec PIP
Pytanie:

Jednej z zatrudnionych nauczycielek dyrektor udzielił urlopu bezpłatnego na okres od 1 września 2015 r. do 31 sierpnia 2016 r. Na czas tego urlopu zatrudniono na zastępstwo inną osobę. Czy w związku ze zmianami, które zaczną obowiązywać od 22 lutego 2016 r., dyrektor ma obowiązki względem PIP wynikające z zawartej umowy na zastępstwo?

Odpowiedź:

Nie. Umowa na zastępstwo rozwiąże się z dniem 31 sierpnia 2016 r., a pracodawca nie musi informować PIP o jej zawarciu.

Nowelizacja Kodeksu pracy, która wejdzie w życie 22 lutego 2016 r. wprowadza nowe limity dotyczące zawierania umów o pracę na czas określony w postaci maksymalnego okresu zatrudnienia na podstawie umowy (umów) na czas określony, tj. 33 miesiące oraz dopuszczalnej liczby tych umów, które mogą być zawarte w ramach tego limitu między tymi samymi stronami stosunku pracy, tj. nie więcej niż trzy umowy.

Umowa przekroczy limit – przekształca się w zatrudnienie bezterminowe

Zgodnie z nowymi przepisami, jeżeli okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony będzie dłuższy niż 33 miesiące lub liczba zawartych umów przekroczy trzy, będzie to równoznaczne z uznaniem, że pracownik, odpowiednio od dnia następującego po upływie ww. okresu lub od dnia zawarcia czwartej umowy na czas określony, jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.

Do niektórych umów limity nie mają zastosowania

Powyższe limity nie będą miały zastosowania do umów o pracę zawartych na czas określony:

  1. w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy,

  2. w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym,

  3. w celu wykonywania pracy przez okres kadencji,

  4. w przypadku gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie

– jeżeli ich zawarcie w danym przypadku służy zaspokojeniu rzeczywistego okresowego zapotrzebowania i jest niezbędne w tym zakresie w świetle wszystkich okoliczności zawarcia umowy.

Obowiązek zawiadomienia nie obejmuje umów na zastępstwo

Strony trwających w dniu wejścia w życie ustawy umów o pracę na czas określony zawartych w celu, o którym mowa w pkt 1-3 lub w przypadku, o którym mowa w pkt 4, będą musiały w terminie 3 miesięcy od wejścia w życie nowych przepisów uzupełnić te umowy o informacje o przyczynach uzasadniających ich zawarcie. Dodatkowo, w przypadku umowy na czas określony zawartej z obiektywnych przyczyn leżących po stronie pracodawcy, pracodawca będzie obowiązany zawiadomić właściwego okręgowego inspektora pracy o takiej umowie w terminie 5 dni roboczych od dnia uzupełnienia umowy o ww. informacje.

Obowiązek zawiadomienia nie będzie dotyczył umów zawartych na zastępstwo, na okres kadencji oraz w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym.

W świetle powyższego, umowa na zastępstwo zawarta na okres od 1 września 2015 r. do 31 sierpnia 2016 r. rozwiąże się w terminie określonym w umowie. O zawarciu umowy pracodawca nie musi informować PIP.

Podstawa prawna: 
  • ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1220).

Autorem odpowiedzi jest: 

Katarzyna Pietruszyńska


Katarzyna Pietruszyńska-Jarosz
AUTOR
Specjalista z zakresu prawa pracy, autorka licznych artykułów, porad i wyjaśnień z zakresu prawa pracy, w tym w szczególności dotyczących problematyki urlopów wypoczynkowych, nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem.

Sprawdź inne artykuły w kategorii Kadry

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo