zmiana wymiaru czasu pracy

Zmiana wymiaru czasu pracy – czy ma wpływ na przysługujący pracownikowi wymiar urlopu wypoczynkowego

Zmiana wymiaru czasu pracy – czy ma wpływ na przysługujący pracownikowi wymiar urlopu wypoczynkowego

Może się zdarzyć, że pracownikowi zatrudnionemu na 1/2 etatu (pracującemu 20 godz. tygodniowo) pracodawca zmienia etat na 25 godz. tygodniowo tj. 5 dni po 5 godzin. Zmiana ma miejsce na początku roku kalendarzowego np. od lutego. Jak ustalić dla niego urlop wypoczynkowy od lutego do końca roku?

Z artykułu dowiesz się:

Sprawdź też:

Przypominam, że urlop wypoczynkowy pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się, proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy tego pracownika, biorąc za podstawę urlop w wymiarze 20 lub 26 dni, w zależności od tego jaki wymiar urlopu przysługiwałby pracownikowi, gdyby był zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy.

Sprawdź aktualne wskaźniki:

Skorzystaj z kalkulatora:

Udzielanie pracownicy urlopu po zmianie wymiaru czasu pracy

Pytanie:

Pracownica była zatrudniona w 2023 r. w wymiarze pełnego etatu i przebywała na urlopie macierzyńskim. Za ten okres naliczyliśmy pracownicy 26 dni urlopu. Do pracy wróciła w lutym (po 9 lutym 2024 r.) również w wymiarze pełnego etatu a od 1 marca pracownica będzie wykonywała pracę na 1/2 etatu. Pytanie moje dotyczy wykorzystania zaległego urlopu. W nowym wymiarze pracownica będzie pracować po 4 godziny dziennie. Zaległy urlop jest „warty" de facto 8 godzin. Czy udzielanie pracownicy urlopu na 1 dzień to będzie „zejście" 4 godzin z puli urlopowej? Czy gdyby 1 dzień zaległego urlopu = 1 dzień jej pracy to byłaby de facto stratna, bo gdyby umówiła się na pracę nie codziennie po 4 godziny tylko w innym wymiarze np. poniedziałek 8 godzin to biorąc urlop na ten dzień miałaby mniej do przepracowania w inne dni? Czy jeden dzień urlopu pracownicy to 4 godziny i tak to będzie ostatecznie wyliczane w odbieraniu starego urlopu? Czy nowe dni urlopowe to też jest 8 godzin i będą rozliczane godzinowo?

Jak planować czas pracy w sytuacji zmiany wymiaru etatu

Zmiana wymiaru czasu pracy pracownika w trakcie okresu rozliczeniowego może namieszać w grafikach pozostałych pracowników. Dla pracownika, któremu wymiar czasu pracy zmieniono oznacza natomiast modyfikacje liczby godzin jaką zobowiązany będzie przepracować w trakcie okresu rozliczeniowego, zmianę wysokości wynagrodzenia orz wymiaru urlopu.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Limit godzin ponadwymiarowych – kiedy i jak jest ustalany

  • Jak określać normę w informacji o warunkach zatrudnienia

  • Jak przeliczać wymiar czasu pracy w sytuacji zmiany etatu

  • W jaki sposób ustalić wysokość wynagrodzenia

Do zmiany wymiaru czasu pracy pracownika może dojść w drodze wypowiedzenia albo porozumienia zmieniającego. W tym ostatnim przypadku, konsekwencją zawartego przez strony porozumienia, powinien być aneks do umowy o pracę.   

Limit godzin ponadwymiarowych – jak go ustalać

Zmiana wymiaru czasu pracy pracownika może polegać zarówno na podwyższeniu obowiązującego go wymiaru etatu, jak też na jego obniżeniu. Gdy pracownik przechodzi z pełnego etatu na jego część pracodawca musi pamiętać, aby w nowej umowie o pracę pracownika określić limit godzin po przekroczeniu, którego pracownik nabędzie prawo do nagrodzenia jak za pracę w godzinach nadliczbowych. 

Ustalając ww. limit strony umowy o pracę pamiętać muszą o pewnych regułach:

  • limit musi być co najmniej równy wymiarowi etatu danego pracownika, oraz
  • trzeba go ustalić na poziomie niższym niż pełny etat (ponieważ praca w wymiarze wyższym niż pełen etat automatycznie oznacza pracę w godzinach nadliczbowych).

Technicznie limit da się zapisać na kilka sposobów. Przykładowo można:

  • odnieść się do wielkości etatu, czyli zapisać w umowie o pracę pracownika zatrudnionego np. na 0,5 etatu, że praca w wymiarze przekraczającym np. 0,6 etatu (dziennie lub np. w okresie rozliczeniowym) będzie uprawniała pracownika, oprócz normalnego wynagrodzenia, także do dodatku z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych; pracodawca będzie mógł dzięki temu zaplanować pracę niepełnoetatowca w taki sposób, aby w niektóre tygodnie okresu rozliczeniowego pracował on nawet po 40 godzin, a inne tygodnie miał wolne od pracy (bez konieczności wypłaty dodatku),
  • określić ogólną miesięczną liczbę godzin powyżej umownie ustalonego wymiaru czasu pracy, po przekroczeniu której, pracownik zatrudniony np. na 0,5 etatu, będzie miał prawo do takiego dodatku, np. 4 godziny w miesiącu, czy w okresie rozliczeniowym.
  • zapisać, że np. wynagrodzenie jak za nadgodziny przysługuje po przekroczeniu 7. godziny pracy na dobę czy 35. (a nawet 39.) godziny pracy w tygodniu. Pracodawca i  pracownik mogą również pominąć limit dobowy i określić go tylko na poziomie tygodniowym.

Ważne: Określenie wskazanego limitu godzin, po przekroczeniu których pracownik nabywa prawo do dodatku jak za pracę nadliczbową powinno znaleźć się w umowie o pracę, a tym samym powinno być wynikiem negocjacji prowadzonych przez obie strony stosunku pracy.

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo