świadectwo pracy

Wystawianie świadectwa pracy – czy można zamieścić informację o zajęciu wynagrodzenia

Błędy w świadectwie pracy – kiedy pracodawca zapłaci odszkodowanie

Niezależnie od tego, czy pracownik był zatrudniony przez 30 lat czy przez 3 miesiące, pracodawca musi mu wydać świadectwo pracy. Pracodawca będzie musiał liczyć się z koniecznością wypłaty odszkodowania dla byłego pracownika wtedy, gdy nie wyda świadectwa pracy w terminie lub wyda go o niewłaściwej treści. Poznaj odpowiedzi na 16 pytań o świadectwo pracy i uchroń się przed konsekwencjami finansowymi.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Czy odszkodowanie to wszystko, co grozi pracodawcy
  • Kiedy pracownik uzyskuje uprawnienie do żądania odszkodowania od pracodawcy
  • Jakie opóźnienie w wydaniu świadectwa pracy skutkuje odszkodowaniem
  • Jakie uchybienia dotyczące świadectwa pracy mogą skutkować odpowiedzialnością odszkodowawczą firmy
  • Jakie są przesłanki roszczenia odszkodowawczego po stronie pracownika
  • Jak określa się szkodę przy opóźnionym wydaniu świadectwa pracy
  • Co musi udowadniać pracownik pozywający pracodawcę
  • Ile wynosi odszkodowanie dla pracownika
  • Przed jakim sądem będzie się toczyć sprawa sądowa, jeśli do niej dojdzie
  • Jakie inne konsekwencje grożą za błędy przy wydawaniu świadectwa pracy
  • Za co można zostać ukaranym przy wydawaniu świadectwa pracy
  • Co się stanie, jeśli pracodawca nie tylko nie zmieni błędnego świadectwa na żądanie pracownika, ale będzie dalej sabotował wyrok sądu nakazujący sprostowanie

1. Co może zrobić pracownik, gdy jego świadectwo pracy zawiera błędy

W pierwszej kolejności może żądać od pracodawcy poprawienia dostrzeżonych usterek. Wszystkie niedokładności w świadectwie dają pracownikowi prawo żądania zmiany jego treści. Procedura wymuszenia na pracodawcy rzetelnego wyplenienia obowiązku jest dwuetapowa. ma to eliminować angażowanie sądu w sprawach, które można wyjaśnić już w postępowaniu wewnętrznym. Znakomita większość błędów w świadectwie pracy nie wynika z intencjonalnego działania pracodawcy, który po zgłoszeniu mu zastrzeżeń je poprawia. Jeśli firma nie weryfikuje swego stanowiska, musi liczyć się z tym, że spór przeniesie się na etap postępowania sądowego.

Obejrzyj szkolenie online:
Świadectwa pracy: wydawanie, sprostowania i kopie

2. Czy nieumyślne błędy w świadectwie pracy uchronią od konsekwencji

Nie. Celowe i umyślne wpisywanie nieprawdziwych informacji w świadectwie zdarza się stosunkowo rzadko. Wtedy gdy strony pozostają w ostrym konflikcie lub toczą spór co do treści objętych świadectwem pracy. Niezależnie jednak od intencji sporządzającego błędne świadectwo trwanie pracodawcy w swym uporze i niepoprawianie go na czas także wtedy, gdy błędy powstały nieumyślnie może się skończyć wypłatą odszkodowania. Identycznymi konsekwencjami grożą opóźnienia w wydawaniu świadectwa pracy.

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo