Czy pracodawca, w sytuacji gdy nie zapewnił pracownikom oficjalnego maila służbowego (pracownicy korzystają ze skrzynek pocztowych założonych na koncie Gmail, w których adresie pojawia się nazwa firmy), może regulaminem wewnętrznym zobowiązać ich do nieużywania posiadanych adresów e-mail do celów prywatnych?
Jeśli skrzynkę mailową założył sobie sam pracownik pracodawca nie może nakazać mu korzystania z niej w określony sposób.
Dla rozstrzygnięcia przedstawionego w pytaniu problemu zasadnicze znaczenie będzie miało to, czy skrzynki e-mailowe założył pracownikom pracodawca, czy tez oni sami to zrobili na jego polecenie.
W pierwszym przypadku, gdy skrzynki e-mailowe pracownikom założył pracodawca on jest ich właścicielem i osobą uprawnioną do ich obsługi. Dlatego też, jeżeli w takim przypadku pracodawca jedynie udostępnia adresy e-mailowe swoim pracownikom, pozostając w dalszym ciągi ich właścicielem może ograniczyć sposób ich wykorzystywania przez pracowników.
Jeżeli jednak założycielami skrzynek e-mailowych a tym samym ich właścicielami są pracownicy pracodawca nie może wpływać na sposób ich użytkowania, nawet w sytuacji gdy w adresie mailowym widnieje nazwa pracodawcy. Takie działanie ze strony pracodawcy mogłoby być bowiem uznane za nadużycie zasad współżycia społecznego i nadużywanie przez pracodawcę jego pozycji w relacjach z pracownikami.
Joanna Kaleta