członek zarządu

Zasady wynagradzania członków zarządu

Sprawdź, czy zasady wynagradzania członków zarządu są regulaminem zakładowym

Zasady wynagradzania członków zarządu mogą być ustalone przez organ nadzorczy osoby prawnej. Jednak nie mają charakteru aktu zakładowego prawa pracy, takiego jak regulamin wynagradzania. Jednak jeżeli zostały wydane przez właściwy organ, stanowią oświadczenie woli regulujące sprawy płacowe członków zarządu. Wycofanie się z nich może nastąpić w trybie wypowiedzenia zmieniającego. Wyrok Sądu Najwyższego z 10 marca 2021 r. (sygn. II PSKP 15/21).

Pani B. była zatrudniona w spółdzielni mieszkaniowej na podstawie umowy o pracę. Najpierw była główną księgową. Następnie została wybrana do zarządu spółdzielni na stanowisko zastępcy prezesa ds. finansowo-księgowych. Wiązało się to ze zmianą warunków wynagradzania. Warunki te określała uchwała rady nadzorczej spółdzielni. Uchwała ta przewidywała dla członków zarządu, w tym i dla pani B., prawo do:

  • wynagrodzenia zasadniczego,
  • dodatku funkcyjnego i
  • premii regulaminowej, wypłacanej co kwartał.

W spółdzielni zatrudniającej wiceprezes B. trwał już od pewnego czasu konflikt między grupami członków. Był on potęgowany problemami finansowymi. W efekcie po jednym z zebrań członkowskich doszło do odwołania zarządu, w tym także pani B. Po kilkumiesięcznych sporach wiceprezes B. utraciła ostatecznie stanowisko. Spółdzielnia mieszkaniowa wypowiedziała jej umowę o pracę. Niedługo potem rozwiązano z nią umowę w trybie dyscyplinarnym, z powodu ciężkich naruszeń obowiązków pracowniczych,. Chodziło głównie o zaniedbania w nadzorze nad pionem księgowości. Pomiędzy odwołaniem ze stanowiska członka zarządu a rozwiązaniem umowy o pracę otrzymywała jedynie wynagrodzenie zasadnicze. Nie dostawała dodatku funkcyjnego. Ponadto w tym samym okresie nie otrzymała też premii kwartalnej.

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo