Tarcza antykryzysowa 4.0 dopuściła możliwość szybkiego rozwiązania umowy o zakazie konkurencji. Rozwiązanie to umożliwi pracodawcom na uniknięcie ponoszenia zwiększonych kosztów związanych z tego rodzaju umowami.
W jakich przypadkach zakaz konkurencji może być ustanowiony?
Które z umów o zakazanie konkurencji mogą zostać wypowiedziane w oparciu o przepisy tarczy antykryzysowej?
Jak prawidłowo dokonać wypowiedzenia?
Zakaz konkurencji uregulowano najszerzej w przepisach Kodeksu pracy (art. 1011-art. 1014). Wspomniany zakaz polega na zobowiązaniu osoby, która jest nim objęta, do powstrzymywania się od:
prowadzenia działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy
oraz świadczenia pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność.
Zakaz konkurencji ustanawia się w specjalnej umowie, zawieranej między pracodawcą a pracownikiem (umowa o zakazie konkurencji). Szczegółowe określenie zakresu przedmiotowego i czasowego zakazu ustawodawca pozostawił stronom umowy – pracodawcy i pracownikowi.
Za działalność konkurencyjną można uznać tylko taką, która może realnie zagrozić interesom pracodawcy. Jak stwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 8 maja 2002 r., I PKN 221/01, umowa o zakazie konkurencji nie może zawierać postanowień, które zobowiązywałyby pracownika do niepodejmowania działalności niepokrywającej się z przedmiotem działalności pracodawcy.
Kodeks pracy wyróżnia dwie postacie zakazu konkurencji:
zakaz obowiązujący w czasie zatrudnienia u pracodawcy, z którym została zawarta umowa o zakazie konkurencji
i zakaz obowiązujący po ustaniu tego zatrudnienia.
W drugim przypadku, w zamian za powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej przez byłego pracownika, pracodawca zobowiązany jest wypłacać mu, przez czas obowiązywania zakazu, stosowne odszkodowanie, tytułem rekompensaty.
Umowy o zakazie konkurencji, analogiczne do umów określonych w Kodeksie pracy, mogą być również zawierane między stronami stosunków cywilnoprawnych – np. między zleceniodawcą a zleceniobiorcą (w przypadku umowy zlecenia, umowy o świadczenie usług oraz umowy agencyjnej), czy też miedzy zamawiającym a przyjmującym zamówienie (w przypadku umowy o dzieło). Możliwość ta wynika z zasady swobody umów, wyrażonej w art. 3531 Kodeksu cywilnego.
W przepisach prawa cywilnego szczegółowo uregulowano zakaz (ograniczenie) konkurencji, który może zostać nałożony na agenta – stronę umowy agencyjnej. Zgodnie z art. 7646 Kodeksu cywilnego, strony umowy agencyjnej – czyli dający zlecenie i agent – mogą ograniczyć działalność agenta, mającą charakter konkurencyjny, na okres po rozwiązaniu umowy agencyjnej. Dający zlecenie obowiązany jest do wypłacania agentowi odpowiedniej sumy pieniężnej za ograniczenie działalności konkurencyjnej w czasie jego trwania, chyba że co innego wynika z umowy albo że umowa agencyjna została rozwiązana na skutek okoliczności, za które agent ponosi odpowiedzialność.
Na mocy art. 77 pkt 16 ustawy z 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (tzw. tarcza antykryzysowa 4.0), w ustawie z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 ze zm.) dodano art. 15gf.
Przepis ten stanowi, że w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, strony umowy o zakazie konkurencji obowiązującym po ustaniu:
stosunku pracy,
umowy agencyjnej,
umowy zlecenia,
innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia,
umowy o dzieło
– na rzecz których ustanowiono zakaz działalności konkurencyjnej, mogą ją wypowiedzieć z zachowaniem terminu 7 dni.
Skoro – zgodnie z przywołanym przepisem – umowę o zakazie konkurencji może wypowiedzieć ten, na czyją rzecz wspomniany zakaz ustanowiono, to omawiane uprawnienie ma charakter jednostronny – przysługuje ono, odpowiednio, pracodawcy, dającemu zlecenie i zamawiającemu, a nie przysługuje pracownikowi, przyjmującemu zlecenie (agentowi, usługodawcy), ani przyjmującemu zamówienie.
W uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej art. 15gf wskazano, że przyznanie uprawnień tylko jednej stronie stosunku prawnego wynika z sytuacji wywołanej epidemią COVID-19 – pracodawcy, dający zlecenie i zamawiający, w obliczu gospodarczych konsekwencji epidemii nie są w stanie ponosić wszystkich kosztów prowadzenia działalności. Wobec tego zasadne jest umożliwienie im wypowiedzenia przedmiotowych umów. Przez to wraz z rozwiązaniem umowy wygaśnie ich zobowiązanie do zapłaty odszkodowania na rzecz byłych pracowników, agentów, przyjmujących zlecenie oraz przyjmujących zamówienie z tytułu zakazu prowadzenia przez nich działalności konkurencyjnej.
W razie dokonania wypowiedzenia umowy o zakazie konkurencji, ulegnie ona rozwiązaniu z upływem 7-dniowego okresu wypowiedzenia. To oznacza, że strona zobowiązana do zapłaty odszkodowania z tytułu powstrzymania się przez drugą stronę umowy od prowadzenia działalności konkurencyjnej ma obowiązek wypłacić odszkodowanie za okres do rozwiązania umowy.
Pracodawca, dający zlecenie lub zamawiający dokonuje wypowiedzenia umowy o zakazie konkurencji składając drugiej stronie – na piśmie – oświadczenie woli o zamiarze rozwiązania umowy. 7-dniowy okres wypowiedzenia należy obliczać zgodnie z art. 111 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym:
termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia,
a jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie, nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło.
W analizowanym przypadku, przy obliczaniu terminu nie uwzględniamy dnia, w którym dokonano wypowiedzenia, tj. dnia doręczenia pisma z oświadczeniem woli o wypowiedzeniu.
Przykład
Obliczenie 7-dniowego terminu
Okres wypowiedzenia umowy o zakazie konkurencji, dokonanego w dniu 2 lipca 2020 r., upływa w dniu 9 lipca 2020 r. i w tym dniu umowa ulega rozwiązaniu (7-dniowy okres wypowiedzenia zaczyna się w tym przypadku w dniu 3 lipca i obejmuje 7 dni, z których ostatnim jest 9 lipca).
Wzór.
Zakaz konkurencji - oświadczenie w sprawie wypowiedzenia
„Zgodnie z art. 15gf ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374 ze zm.), wypowiadam umowę o zakazie konkurencji (w przypadku umowy agencyjnej – o ograniczeniu konkurencji), zawartą w dniu ……………., z zachowaniem 7-dniowego okresu wypowiedzenia, który upłynie w dniu …………….”.
Możliwość jednostronnego wypowiedzenia umowy o zakazie konkurencji ma służyć złagodzeniu ciężarów finansowych związanych z obowiązkiem wypłacania odszkodowania – rekompensaty pieniężnej za powstrzymywanie się od działalności konkurencyjnej. Jednak z punktu widzenia pracownika, przyjmującego zlecenie lub przyjmującego zamówienie, omawiane rozwiązanie najczęściej będzie postrzegane jako niekorzystne.
art. 15gf ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 ze zm.)
Maciej Karpiński