Narzędzia:
Jednostki sektora finansów publicznych są podmiotami zatrudniającymi, które na ostatnim etapie, od 2021 roku mają obowiązek wprowadzenia pracowniczych planów kapitałowych. Jednak ze względu na specyfikę funkcjonowania jednostek publicznych, proces przygotowań do wdrożenia PPK powinien rozpocząć się znacznie wcześniej. Publikacja w praktyczny sposób przedstawia najważniejsze zagadnienia związane z utworzeniem i prowadzeniem PPK w jednostkach publicznych.
Już od 2022 roku wiele zmieni się w obszarze ubezpieczenia społecznego, a także obowiązków pracodawców związanych z tym, w jaki sposób rozliczać składki za swoich pracowników i ustalać prawo do zasiłków z ubezpieczenia społecznego. Przygotuj się na zmiany, które planuje wdrożyć ZUS.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapowiada prawdziwą rewolucję w zakresie sposobu rozliczania składek i wypłat zasiłków z ubezpieczenia społecznego. W miejsce szeregu dotychczasowych dokumentów ubezpieczeniowych płatnicy będą przekazywali dane w ramach tzw. jednolitego pliku ubezpieczeniowego (JPU).
Załącznik nr 6 do ogólnego regulaminu świadczenia usług oraz sprzedaży towarów przez Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Załącznik nr 5 do ogólnego regulaminu świadczenia usług oraz sprzedaży towarów przez Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Załącznik nr 7 do ogólnego regulaminu świadczenia usług oraz sprzedaży towarów przez Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Premier zapowiedział, że Polski Ład podatkowy czeka duża nowelizacja. Na dzień 15 lutego 2022 roku projekt nowelizacji nie został jeszcze opublikowany. Jednak już dzisiaj postaramy się przeanalizować najważniejsze zmiany w Polskim Ładzie podatkowym. Nowelizacja może wejść w życie najwcześniej w II połowie marca albo na początku kwietnia. To późno, jeżeli weźmiemy pod uwagę zakres zmian.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypowiedział się w sprawie, czy samo powołanie, na podstawie Kodeksu spółek handlowych, na członka zarządu spółki skutkuje powstaniem obowiązku ubezpieczeń społecznych. Sprawdźmy jego stanowisko.
Minister Finansów wydał 7 stycznia 2022 r. rozporządzenie w sprawie przedłużenia terminów poboru i przekazania przez niektórych płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Rozporządzenie ma zastosowanie do przychodów z pracy na etacie jak również z tytułu umów cywilnoprawnych.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka) dla pracowników sfery budżetowej przysługuje w pełnej wysokości pracownikowi, który przepracował u danego pracodawcy cały rok kalendarzowy. Natomiast prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego ma pracownik, który przepracował u pracodawcy co najmniej 6 miesięcy w danym roku kalendarzowym. Za pomocą kalkulatora wyliczysz wysokość trzynastki z uwzględnieniem wynagrodzenia zasadniczego i dodatkowych składników wynagrodzenia przysługujących pracownikowi.
Trzynastka jest rocznym składnikiem wynagrodzenia. Dlatego też w jej podstawie uwzględnia się wszystkie oskładkowane elementy płacy, które nie są wyłączone z ekwiwalentu urlopowego, a zostały wypłacone w roku kalendarzowym, za który trzynastka przysługuje. Pracodawca nie ma obowiązku informowania z własnej inicjatywy pracowników ani byłych pracowników o wysokości otrzymanej trzynastki lub jej braku. Musi jednak przygotować się na wszelkie ewentualności przy naliczaniu trzynastki. Sprawdź, z jakimi problemami spotykają się obecnie pracodawcy sfery budżetowej przy naliczaniu wysokości trzynastki. Odpowiadamy na pytania o trzynastki za 2020 rok.
Prawo do trzynastki w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, pracownik nabywa, pod warunkiem że okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy. Chyba że krótszy przepracowany okres objęty jest jednym z wyjątków z katalogu, który stanowi art. 2 ust. 3 ustawy – zaliczenie przerwy w pracy do jednego z tych wyjątków powoduje, że pracownik zachowuje prawo do dodatku w wysokości proporcjonalnej nawet, jeśli okres przepracowany jest krótszy niż 6 miesięcy. Sprawdź, co to oznacza w praktyce.
Od początku 2021 r. umowy o dzieło objęte zostały obowiązkiem ich ewidencjonowania w ZUS. Dowiedz się, jak prawidłowo zawierać i zgłaszać do ZUS tego rodzaju umowy po zmianach z 2021 roku.
Pytanie: Gmina chce zawrzeć z osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej umowę na napisanie artykułów do wydań lokalnej gazety w okresie od 1 lutego do 17 grudnia 2021 r. Czy można uznać, że jest to umowa o dzieło? Co z formularzem RUD? Czy w kontekście art. 36 ust. 17 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych gmina powinna zgłosić umowę ramową do ZUS? Czy też należałoby podjąć inne działania i wprowadzić inne zapisy lub każdorazowo zawierać umowę o dzieło, żeby uniknąć ewentualnych konsekwencji dotyczących niezgłoszenia takiej umowy, bądź zakwalifikowanie takiej umowy jako umowy zlecenia?
Obowiązku zgłaszania umów o dzieło nie mają od 1 stycznia 2021 r. tylko jednostki organizacyjne (np. stowarzyszenia, fundacje, spółki prawa handlowego), gdy nie są płatnikiem składek. W sytuacji gdy dany podmiot zostanie zgłoszony do ZUS jako płatnik, gdyż zatrudni np. pracownika czy też zleceniobiorcę, podmiot ten będzie miał obowiązek przekazywania informacji o zawartych umowach o dzieło. Ten obowiązek będzie jednak dotyczył umów zawartych po dniu kiedy ten podmiot został zgłoszony do ZUS jako płatnik. Umów zawartych przed tą datą nie należy zgłaszać.
Polecamy Wam przydatne narzędzie, jakim jest kalkulator odpisu na ZFŚS (zakładowy fundusz świadczeń socjalnych). Umożliwia on ustalenie średniej liczby etatów na potrzeby ustalenia wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz wyliczenie jego wysokości ze względu na strukturę zatrudnienia u pracodawcy.
O tym, jakie obowiązki socjalne wobec pracowników ma pracodawca, decyduje stan zatrudnienia. Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych powinni tworzyć pracodawcy prowadzący działalność w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych – bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników, a także pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Natomiast pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, jeżeli z wnioskiem o utworzenie funduszu wystąpiła zakładowa organizacja związkowa.
Podstawa wymiaru świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, przysługujących osobom, o których mowa w art. 31zy13 ustawy antykryzysowej, za okres przed dniem wejścia w życie znowelizowanych przepisów, podlega ponownemu przeliczeniu, jeżeli świadczenie wypłacone na podstawie dotychczasowych regulacji okaże się niższe niż świadczenie ustalone zgodnie z nowymi rozwiązaniami. Przeliczenie podstawy wymiaru świadczeń następuje na wniosek świadczeniobiorcy (zatrudnionego). Sprawdź, jak powinien wyglądać taki wniosek.
Przedstawiciele Ministerstwa Finansów informują o pracach nad przepisami, które wprowadzą zwolnienie od PIT wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymanych w okresie obowiązywania stanu epidemii wywołanej wirusem COVID-19, w postaci sfinansowania przez firmę szczepień ochronnych przeciw grypie. Po wejściu w życie rozporządzenia MF w tej sprawie wspomniane świadczenia nie będą podlegać PIT, zaś podatek wcześniej zapłacony zostanie zwrócony podatnikowi (w rozliczeniu rocznym).
Jak podaje ZUS – spośród ponad 4 mln osób uprawionych do bonu już milion aktywowało swój bon na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Mogą go zrealizować w Polsce u ponad 17,5 tys. podmiotów turystycznych wpisanych na listę prowadzoną przez Polską Organizację Turystyczną.
Pracodawcy, którzy niewłaściwie wywiązują się z obowiązków związanych z tworzeniem i prowadzeniem PPK muszą liczyć się z dotkliwymi sankcjami przewidzianymi przepisami o pracowniczych planach kapitałowych. Czego nie robić, aby ustrzec się negatywnych konsekwencji błędów przy prowadzeniu PPK?
Kwota odpisu podstawowego określa dla Twojej firmy minimalny obowiązkowy odpis na ZFŚS w danym roku w przeliczeniu na jednego pracownika. Jeżeli w Twojej firmie został utworzony ZFŚS, to w danym roku musisz przelać na konto ZFŚS kwotę odpowiadającą liczbie zatrudnionych pracowników na dzień 31 grudnia w danym roku pomnożoną przez kwotę przypadającą na jednego zatrudnionego.
Przedsiębiorcy, którzy wybiorą ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, muszą pamiętać o zmianach w stawkach. Niektóre stawki ryczałtu zostały obniżone. Przedsiębiorcy, którzy zastanawiają się nad wyborem ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, mogą skorzystać z naszego kalkulatora i przeanalizować, czy ta forma będzie opłacalna. Przedstawiamy też najważniejsze informacje o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych, które będą pomocne w podjęciu decyzji.
Tarcza antykryzysowa umożliwiła obniżenie wymiaru etatów i wynagrodzeń pracownikom. Niestety niektóre z nowych rozwiązań poskutkowały niższą wysokością świadczeń chorobowych. Jednak na skutek zmiany przepisów podstawa wymiaru świadczeń z ubezpieczenia chorobowego nie uwzględnia już zmiany wymiaru czasu pracy wynikającej z wprowadzonych rozwiązań antykryzysowych. Sprawdź, na czym polegają wprowadzone rozwiązania.
W jaki sposób dokonać przeliczenia obniżonej podstawy wymiaru świadczeń w związku z zastosowaniem rozwiązań antykryzysowych? Poznaj wyjaśnienia ZUS w tym zakresie.
Po nowym roku akta osobowe i płacowe będą mogły być oddawane na przechowanie wyłącznie przedsiębiorcom trudniącym się czasowym przechowywaniem dokumentacji osobowej i płacowej, którzy posiadają wpis do odpowiedniego rejestru. Czy jednak obowiązek wpisu może dotyczyć również samego pracodawcy lub obsługującego go biura księgowego?
Każdy pracownik powinien mieć w firmie własne, osobne akta osobowe, w których gromadzone będą istotne dla jego stosunku pracy dokumenty. Dotychczasowe przepisy nie pozwalają pracodawcy na wybór formy prowadzenia akt osobowych. Jednak zasadnicza w tym zakresie zmiana nastąpi z początkiem 2019 roku.
Z początkiem 2019 r. pracodawcy będą mogli decydować czy dokumentacja będzie prowadzona nadal w formie papierowej, czy też forma elektroniczna będzie dla nich wygodniejsza. Czy będzie można prowadzić dokumentację pracowniczą częściowo w formie papierowej, a częściowo elektronicznie? I jak prawidłowo „przeprowadzić” przejście na elektroniczną wersję akt?
Zastanawiacie się Państwo, w jaki sposób wypowiedzieć pracownikowi umowę nie naruszając przepisów prawa pracy, a może „łamiecie sobie Państwo głowę” przy obliczaniu wymiaru urlopu wypoczynkowego? Nasz ekspert zaradzi problemom, na jakie możecie Państwo natknąć się w swojej codziennej pracy.
Na jakich zasadach przetwarzać będziemy dane kandydatów do pracy i pracowników po dniu 25 maja 2018 r.? Co w zakresie przetwarzania danych w zatrudnieniu zmieni RODO oraz planowana nowelizacja Kodeksu pracy? Zapraszamy do obejrzenia szkolenia online.
Zasadniczo przepisy wymagają od pracodawcy, aby po zakończonej rekrutacji zaprzestał przetwarzania danych tych kandydatów, którzy nie zostali wybranina dane stanowisko pracy. Może być jednak tak, że pracodawca jest np. zainteresowany zachowaniem CV kandydata na potrzeby przyszłych rekrutacji lub otrzymywaniem ofert od zainteresowanych osób poza procesami rekrutacyjnymi, na które daje ogłoszenia i stworzeniem sobie bazy danych kandydatów do pracy.
RODO stanowi, że aby przetwarzanie danych było zgodne z prawem, powinno się odbywać na podstawie zgody osoby, której dane dotyczą lub na innej uzasadnionej podstawie przewidzianej prawem (wskazanej w art. 6 ust. 1 albo art. 9 ust. 2 RODO) albo w innym akcie prawnym (np. w Kodeksie pracy) i z poszanowaniem obowiązku prawnego, któremu podlega administrator danych.
Poznaj praktyczne aspekty związane ze stosowaniem przepisów antykryzysowych i dowiedz się, w jaki sposób skorzystać z wprowadzonych rozwiązań. Zapraszamy do udziału w webinarium, w trakcie którego ekspert udzieli odpowiedzi na najważniejsze zapytania kadrowych i specjalistów ds. płac.
W praktyce ciągle pojawia się wiele pytań dotyczących obniżenia etatu. Wiele z nich dotyczy samego porozumienia wprowadzającego niższy etat, np. kogo ono obejmuje, jak je przedłużyć lub skrócić itp. Niemało jest też pytań o stosowanie w praktyce obniżonego etatu w trybie antykryzysowym – np. jak wówczas ewidencjonować czas pracy, jaki przyznać urlop czy inne uprawnienia pracownicze itd. Sprawdź rozwiązania wszystkich tych dylematów i uniknij kosztownych błędów.
Zespół redakcyjny dokłada wszelkich starań, aby szybko i kompetentnie dostarczyć Ci aktualnych informacji, przydatnych narzędzi, aktów prawnych niezbędnych w Twojej pracy. Służymy pomocą przedsiębiorcom, osobom zajmującym się księgowością, kadrami i płacami czy ubezpieczeniami społecznymi.
Wydawnictwo Wiedza i Praktyka jest jednym z liderów rynku publikacji fachowych. Łączna liczba wydawanych tytułów (z zakresu prawa, księgowości, rachunkowości, zarządzania, podatków oraz ubezpieczeń) to blisko 200 segregatorów wymiennokartkowych, książek, newsletterów i eletterów. Na ich sukces rynkowy wpłynęły: praktyczność, profesjonalizm zespołów redakcyjnych oraz przekazywana za ich pomocą przystępna, ekspercka wiedza.
Zanim przejdziemy do głównego tematu artykułu, chcę zacząć od podstaw i odpowiedzieć na pytanie po co w firmach wdraża się model kompetencji? Model kompetencji pełni kluczową rolę w zarządzaniu zasobami ludzkimi i wspiera menedżerów w podejmowania różnych decyzji personalnych.
Pokolenie Z na rynku pracy to wyzwania dla pracodawców w związku z wejściem ich na rynek pracy? Jakie są korzyści dla firm, które zatrudniają pracowników z pokolenia Z, na co trzeba uważać i jakie problemy mogą wystąpić? O tym między innymi rozmawia Anna Kostecka z Karoliną Karwowską.
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas