Narzędzia:
Od początku 2021 r. umowy o dzieło objęte zostały obowiązkiem ich ewidencjonowania w ZUS. Dowiedz się, jak prawidłowo zawierać i zgłaszać do ZUS tego rodzaju umowy po zmianach z 2021 roku.
Pytanie: Gmina chce zawrzeć z osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej umowę na napisanie artykułów do wydań lokalnej gazety w okresie od 1 lutego do 17 grudnia 2021 r. Czy można uznać, że jest to umowa o dzieło? Co z formularzem RUD? Czy w kontekście art. 36 ust. 17 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych gmina powinna zgłosić umowę ramową do ZUS? Czy też należałoby podjąć inne działania i wprowadzić inne zapisy lub każdorazowo zawierać umowę o dzieło, żeby uniknąć ewentualnych konsekwencji dotyczących niezgłoszenia takiej umowy, bądź zakwalifikowanie takiej umowy jako umowy zlecenia?
Obowiązku zgłaszania umów o dzieło nie mają od 1 stycznia 2021 r. tylko jednostki organizacyjne (np. stowarzyszenia, fundacje, spółki prawa handlowego), gdy nie są płatnikiem składek. W sytuacji gdy dany podmiot zostanie zgłoszony do ZUS jako płatnik, gdyż zatrudni np. pracownika czy też zleceniobiorcę, podmiot ten będzie miał obowiązek przekazywania informacji o zawartych umowach o dzieło. Ten obowiązek będzie jednak dotyczył umów zawartych po dniu kiedy ten podmiot został zgłoszony do ZUS jako płatnik. Umów zawartych przed tą datą nie należy zgłaszać.
Istotną nowością dla płatników składek ZUS jest wprowadzenie od 1 stycznia 2021 r. wzoru zgłoszenia umowy o dzieło – dokumentu ubezpieczeniowego RUD. Termin na przekazanie informacji wynosi 7 dni od dnia zawarcia umowy o dzieło. Obowiązek dokonywania zgłoszeń mają nie tylko zamawiający będący płatnikami składek, lecz także osoby fizyczne, które nie są płatnikami składek.
Formularz RUD można przekazać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. O zawarciu umowy o dzieło musi poinformować płatnik składek lub osoba fizyczna, który zleca wykonanie dzieła (zawiera z wykonawcą dzieła umowę o dzieło) od 1 stycznia 2021 r. Sprawdź, jak to zrobić i nie popełnić błędu.
Płatnicy i osoby fizyczne zlecający wykonanie dzieła na podstawie umowy o dzieło, od 1 stycznia 2021 r. mają nowy obowiązek. Chodzi o zgłaszanie umów o dzieło do ZUS. Umowę o dzieło trzeba zgłosić do ZUS na formularzu RUD w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o dzieło. Dokument RUD umożliwi ZUS prowadzenie ewidencji zawieranych przez płatników składek lub osoby fizyczne umów o dzieło z osobami, z którymi nie pozostają w stosunku pracy lub jeżeli w ramach takiej umowy nie wykonują pracy na rzecz pracodawcy z którym pozostają w stosunku pracy.
Zadaj pytanie ekspertowii uzyskaj odpowiedź do 2 dni roboczych!
40 wybitnych specjalistów w swojej dziedzinie przedstawi Ci odpowiedź i analizę nurtującego Cię problemu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas