Związek zawodowy nie ma dostępu do informacji będących tajemnicą przedsiębiorcy

Michał Culepa
Michał Culepa
13.05.2019AKTUALNE

Związek zawodowy nie ma dostępu do informacji będących tajemnicą przedsiębiorcy

Tajemnica przedsiębiorcy dotyczy istotnych i wartościowych informacji dla pracodawcy, jeżeli dostęp do takich danych jest limitowany, dane są szczególnie chronione i stanowią istotną wartość dla firmy, wówczas organizacja związkowa działająca u tego pracodawcy nie uzyska dostępu do tych danych w trybie dostępu do informacji publicznej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Stan faktyczny: Komisji Międzyzakładowa Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego S. działająca w spółce A. zażądała od spółki informacji dotyczącej audytów do umowy wykonawczej o świadczenie usług przewozowych w komunikacji autobusowej w latach 2010-2017, zawartej pomiędzy prezydentem miasta W., a spółką A. Wniosek złożył związek zawodowy działający w tejże spółce, którego pracownicy – również będący działaczami związkowymi – pracowali przy wspomnianym audycie umów. Mimo to spółka odmówiła udzielenia informacji związkowi zawodowemu w trybie dostępu do informacji publicznej.

Przedsiębiorca powoływał się na chronioną tajemnicę

Zgodnie z ustawą z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1330 ze zm.), każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonym w ustawie (art. 1 ust. 1). Jednakże, w myśl art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.

Na ten przepis powołała się spółka A. odmawiając związkowcom podania informacji o wynikach audytów umów przewozowych z miastem W. NSZZ S. zaskarżył tą decyzję spółki do sądu.

Jak sądy orzekały w sprawie?

Ustawa o dostępie do informacji publicznej przewiduje w takim wypadku skargę w trybie sądowo-administracyjnym. Sprawa trafiła więc do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który uchylił decyzję i nakazał przekazanie zainteresowanym związkowcom żądanych informacji o audytach. Spółka skierowała skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ale NSA oddalił ją w całości, utrzymując wyrok stołecznego WSA nakazujący ujawnienie zainteresowanemu związkowi żądanych informacji.

Uzasadniając wyrok NSA wskazał jednak, że tajemnica przedsiębiorstwa ma charakter obowiązujący, niezależnie od tego, kto żąda jej ujawnienia. Nie ma znaczenia, że spór o ujawnienie danych przedsiębiorcy toczy się pomiędzy tym przedsiębiorcą jako pracodawcą a jego organizacją związkową. Bez znaczenia jest i to, że część tajemnic jest znana związkowcom będącym pracownikami spółki, którzy wykonują usługi objęte żądanymi audytami umów o świadczenie usług przewozowych.

Zdaniem NSA: W ocenie sądu nie budzi wątpliwości, że przedsiębiorca może udostępniać informacje objęte tajemnicą tylko dla części pracowników. Prawo przedsiębiorcy do zachowania określonych informacji w tajemnicy, wynikające z art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej nie jest uzależnione od charakteru podmiotu wnioskującego, w tym od tego czy jest to podmiot konkurujący na danym rynku. Jeżeli dane informacje spełniają przesłankę materialną tajemnicy przedsiębiorcy, to od tego przedsiębiorcy zależy czy będą one objęte ograniczeniem dostępu do nich przez inne osoby.

Należy wykazać, że informacje są chronione

Tyle, że w rozpoznawanej sprawie spółka nie wykazała, że dane o umowach, żądane przez Komisję Międzyzakładową NSZZ S. stanowią właśnie tajemnicę przedsiębiorcy. NSA wskazał, że ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w art. 11 ust. 4 definiuje tajemnicę przedsiębiorstwa jako nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.

Ustalając, czy dana informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorcy, należy bowiem wykazać, że informacja ta jest związana z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością, jest znana jedynie określonemu kręgowi osób i przedsiębiorca podjął wobec niej wystarczające środki ochrony w celu zachowania jej poufności, a ponadto, czy posiada ona określoną wartość dla przedsiębiorcy. Spółka nie wykazała w ogóle tej ostatniej przesłanki, a przy niewystarczającym udowodnieniu ograniczenia dostępu do danych o umowach przewodowych, nie można było tych informacji uznać za objęte tajemnicą przedsiębiorcy i niepodlegające ujawnieniu w trybie dostępu do informacji publicznej – uznał NSA.

Co wynika z orzeczenia?

Jeżeli pracodawca ograniczy dostęp do określonych informacji o swojej działalności (np. w zakresie dotyczącym zawieranych umów z kontrahentami państwowymi czy samorządowymi, zamówień publicznych itp.) zawierających istotne dane organizacyjne, technologiczne, związane z prawami autorskimi czy prawami własności przemysłowej i wykaże, że te informacje mają dla niego istotną wartość, a ich ujawnienie naraziłoby przedsiębiorstwo na szkody, wówczas informacje te nie podlegają ujawnieniu w trybie dostępu do informacji publicznej i stanowią tajemnicę przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy o dostępie informacji publicznej. Nawet zakładowa organizacja związkowa, działająca u danego pracodawcy nie ma prawa dostępu do takich informacji, pomimo, że pojedynczy pracownicy-związkowcy mają do nich dostęp w ramach obowiązków służbowych. Tych pracowników wiąże jednak tajemnica przedsiębiorstwa i jako zatrudnieni nie mają prawa jej ujawniać, nawet organom związkowym, w których działają.

Aby jednak dane stanowiły taką informację, muszą one mieć określoną, istotną wartość dla pracodawcy. Jeżeli pracodawca nie wykaże tego elementu, tajemnica nie może obowiązywać i związek zawodowy może mieć dostęp do tych danych – jeżeli tego zażąda.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 lutego 2019 r., sygn. akt I OSK 854/17

Podstawa prawna: 
  • art. 11 ust. 4 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 419 ze zm.),

  • art. 1 ust. 1, art. 5 ust. 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1330 ze zm.).

Autorem odpowiedzi jest: 

Michał Culepa


Michał Culepa
AUTOR
Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, wieloletni redaktor Serwisu Prawno-Pracowniczego, współpracownik merytoryczny największych wydawnictw prawniczych. Doświadczony trener i wykładowca. Autor licznych komentarzy i opracowań dotyczących m.in. zatrudnienia w jednostkach sektora finansów publicznych, instytucjach kultury, oświacie.

Sprawdź inne artykuły w kategorii Kadry

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo