Innowacyjne biuro – jak podnieść wydajność pracowników za pomocą ergonomicznego wyposażenia?

01.12.2021AKTUALNE

Innowacyjne biuro – jak podnieść wydajność pracowników za pomocą ergonomicznego wyposażenia?

Praca w biurze – choć najczęściej ciesząca się uznaniem – niesie za sobą także szereg niebezpieczeństw. Wiążą się one przede wszystkim z długotrwałym siedzeniem przy biurku. Spędzanie kilku lub nawet kilkunastu godzin w pozycji siedzącej ma wpływ na zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Pojawiające się dolegliwości sprawiają, że pracownik odnotowuje spadek kreatywności. Zmniejsza się jego wydajność, a zarazem drastycznie wzrasta ryzyko wypalenia zawodowego.

Meble biurowe – jakie powinny być?

Meble biurowe powinny być przede wszystkim ergonomiczne. Zaliczyć do nich należy nowoczesne biurka z elektryczną regulacją wysokości blatu, krzesła obrotowe z regulowaną wysokością, systemy mebli biurowych, ścianki działowe – znajdziesz je tutaj. Dobrze jest również wyposażyć biuro w alternatywę do klasycznych krzeseł i foteli, a mianowicie stołki balansujące czy też platformy balansujące oraz krzesła siodłowe. Wróćmy jednak do podstawowych elementów wyposażenia. Dlaczego biurko z regulacją wysokości jest najlepszym wyborem? Ponieważ umożliwia łatwe podnoszenie i obniżanie blatu do pożądanej wysokości.

Po pierwsze – w celu dostosowania wysokości biurka do wzrostu i postury konkretnego pracownika. To ważne, ponieważ każdorazowo powinno się dostosowywać te parametry. Zwłaszcza, jeśli z tego samego biurka korzysta kilkoro pracowników. Po drugie – w celu zapewnienia możliwości pracy na stojąco. Jest to swego rodzaju innowacyjny tryb pracy, który jednak zdobywa coraz większą popularność i uznanie.

Tak naprawdę – dla zapewnienia największego komfortu – pracownik powinien mieć możliwość zmiany pozycji zawsze wtedy, gdy odczuje taką potrzebę. Warto także podkreślić, że nowoczesne biurka wyposażone są w elektroniczny system sterowania, którego oprogramowanie zapamiętuje zastosowane ustawienia. W łatwy sposób można zatem zmienić wysokość blatu lub przywrócić do poprzednich ustawień.

Jeśli natomiast chodzi o krzesło, to również powinno być ergonomiczne. Co to znaczy? Przede wszystkim powinno zapewniać odpowiednie podparcie kręgosłupa na każdym odcinku. Przydatne mogą się także okazać podłokietniki czy zagłówek. Ważne jest jednak odpowiednie wyprofilowanie w okolicy lędźwiowej, która jest szczególnie narażona na związane z długotrwałym siedzeniem dolegliwości.

Meble pracownicze a wydajność użytkowników

Jeżeli chcesz zadbać o kondycję fizyczną i psychiczną swoich pracowników, to koniecznie zrewiduj swoje myślenie na temat wyposażenia biura. Dotychczasowe rozwiązania, a więc klasyczne biurka (bez regulacji) i krzesła, należy puścić w niepamięć. Liczne badania dowodzą bowiem, że wydajność oraz poziom kreatywności pracowników to wypadkowa tego, jak czują się w miejscu pracy, czy mają możliwość zmiany pozycji, czy odczuwają komfort podczas wykonywania codziennych obowiązków. Aktywność podczas pracy wpływa na kondycję fizyczną. Dzięki zmianom pozycji czy utrzymywaniu ciała w ciągłym ruchu (na przykład siedząc na krześle siodłowym czy stołku balansującym) wzmocnieniu ulegają mięśnie głębokie, jak również lepiej dotleniają się komórki naszego ciała. Stołek balansujący może się wydawać chybotliwy, ale dzięki ciężkiej podstawy jest to mebel stabilny i bezpieczny. Wymusza przybranie prawidłowej postawy ciała i utrzymanie jej. Ma to niebagatelny wpływ na cały organizm; szczególnie, jeśli przed komputerem spędza się co najmniej kilka godzin dziennie. Ponadto ciągły ruch zapobiega otyłości. Lepsze ukrwienie wpływa nie tylko na jasność umysłu, ale również podkręca metabolizm. Ćwiczenia mięśni głębokich pozwalają na wypracowanie właściwej postawy podczas pracy siedzącej. Kiedy pracownik wykonuje zadania na stojąco, to można skorzystać z platformy balansującej, która w podobny sposób wpływa na organizm.

Funkcjonalne meble – czy tanie meble biurowe mogą takie być?

Funkcjonalne i ergonomiczne wyposażenia biura może się kojarzyć z czymś luksusowym. Tak naprawdę powinno się znajdować w każdym biurze. W związku z tym nasuwa się pytanie: czy dobre i funkcjonalne meble mogą być jednocześnie tanie? Otóż nie warto zanadto oszczędzać, gdyż takie meble to inwestycja, która z pewnością zwróci się z nawiązką, kiedy pracownicy zaczną osiągać optymalne wyniki swojej pracy. Niemniej dobrze jest szukać okazyjnych cen, bardzo często producenci przeceniają swoje zestawy czy poszczególne meble.

Meble gabinetowe – dopełnienie każdego biura

Przestrzeń firmy to nie tylko biura czy open space, ale także gabinet, który służy do podejmowania kontrahentów czy klientów. Dopełnieniem będą zatem eleganckie meble gabinetowe (fotele, sofy, stoły, krzesła) i lady recepcyjne. Takie meble występują w różnej kolorystyce. Warto jednak stawiać na neutralne i stonowane barwy, by zrobić dobre pierwsze wrażenie. Do gabinetu można wybrać nieco bardziej dekoracyjne meble na metalowych nogach czy też z cokołami i wykończone chromowanymi uchwytami. Przydatne będzie także odpowiednie wyposażenie sali konferencyjnej. Do niezbędnych elementów wyposażenia każdego biura należą również regały oraz pojemne szafy na dokumenty. Jak sprawić, by wszystkie te meble stwarzały pewnego rodzaju jedną całość? Dla uzyskania harmonii we wnętrzach warto postawić na przykład na jedną linię kolorystyczną lub nabyć proponowany przez producenta zestaw mebli biurowych.

Podsumowując; design wybranych mebli biurowych jest nie mniej ważny od funkcjonalności i ergonomii. Komfort podczas pracy przełoży się na efektywność, wydajność i kreatywność pracowników. 

Artykuł partnera

Sprawdź inne artykuły w kategorii Kadry

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo