Narzędzia:
Czy regulamin pracy i regulamin wynagradzania to dwa oddzielne dokumenty? Kiedy obydwa regulaminy muszą zostać wprowadzone i w jaki sposób pracownicy muszą się o tym dowiedzieć?
Zarządzeniem burmistrza wprowadzono regulamin funkcjonowania monitoringu wizyjnego w urzędzie miejskim oraz na terenie miasta. Pracownicy urzędu zobowiązani są do zapoznania się z treścią tego regulaminu. Czy w związku z jego wprowadzeniem należy również uzupełnić zapisy regulaminu pracy?
Pracownik wykonujący zawód medyczny, mogący pełnić dyżury medyczne, jest zatrudniony w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 14:35. Po godz. 14:35 i całodobowo w weekendy pełni dyżury medyczne. Zgodnie z naszym regulaminem pracy dyżury weekendowe powinny trwać 24 godziny. Czy takiemu pracownikowi można skrócić dyżur sobotni lub niedzielny do 12 godzin? Albo czy taki dyżur może być traktowany jako praca w godzinach nadliczbowych?
Jesteśmy samorządową instytucją artystyczną, której organem założycielskim jest gmina. Według naszego regulaminu pracy urlop wypoczynkowy dla pracowników artystycznych udzielany jest zawsze w sezonie letnim – w jednym terminie na 22 dni. Jednak w tym roku dyrektor wydał zarządzenie (bez powiadamiania związków zawodowych), że urlop zostanie podzielony na 2 części (najpierw 17 dni, a 5 dni w późniejszym terminie, z uwagi na szczególną potrzebę pracodawcy związaną z zapewnieniem pełnej obsady na koncercie zleconym przez gminę jako organizatora). Jakie może być wyjście z tej sytuacji?
Jednej z grup pracowników zatrudnionych w oczyszczalni ścieków chcemy zmienić czas rozpoczęcia pracy z godz. 7:00 na godz. 6:00 (wynika to ze szczególnych potrzeb pracodawcy z uwagi na zapewnienie ciągłości pracy). Zgodnie z regulaminem pracy czas rozpoczęcia pracy tej grupy pracowników jest od godz. 7:00. Czy jest to możliwe bez zmiany regulaminu pracy i wniosku pracownika? W jaki sposób zapisać w regulaminie taką możliwość w przypadku gdy musimy, w pewnych okresach czasu, zmieniać czas rozpoczęcia pracy.
Z początkiem 2017 r. uległy zmianie obowiązki pracodawców związane z tworzeniem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Nowe przepisy wywołały wiele pytań m.in. o możliwość i tryb rezygnacji z ZFŚS przez pracodawców dotychczas zobowiązanych do jego tworzenia.
Od 1 maja 2017 r. obowiązują przepisy nowego rozporządzenia w sprawie wykazu prac uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet w ciąży. W istotny sposób modyfikują one m.in. zasady organizacji pracy przy monitorach ekranowych. W związku z wprowadzaną zmianą rolą pracodawcy jest dokonanie zmiany odpowiednich zapisów regulaminowych, które dotychczas zabraniały świadczenia pracy z wykorzystaniem monitora ponad 4 godziny.
Pracownicy posiadają w umowach o pracę zapisy dotyczące zakazu konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy. Zapisy te zostały wprowadzone do umów o pracę zawartych po 2010 r. i obejmują wskazanie rodzaju działalności uznawanej za konkurencyjną a także przywołanie artykułów Kodeksu pracy dotyczących konsekwencji złamania zakazu konkurencji. Wcześniej (w latach 2007–2009) część pracowników podpisywała odrębne umowy o zakazie konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy. Jednakże część osób, z którymi podpisaliśmy umowy o pracę przed 2011 r. w ogóle nie posiada ani klauzul konkurencyjnych, ani odrębnych umów o zakazie konkurencji. Czy wobec tych pracowników pracodawca miałby możliwość dochodzenia naprawienia szkody wyrządzonej na skutek działalności konkurencyjnej? W szczególności na podstawie ogólnego zapisu regulaminu pracy, o treści np.: „Pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy, a zwłaszcza: działalności gospodarczej konkurencyjnej wobec pracodawcy, świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego działalność konkurencyjną wobec pracodawcy.” Jeżeli tak, to czy podstawą dochodzenia roszczeń będzie również dział V, rozdział I Kodeksu pracy?
Od nowego roku pracodawcy, którzy zatrudnią 20 pracownika nie będą już mieli obowiązku ustalania regulaminu pracy ani wynagradzania. Nie będą musieli również tworzyć zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Progi zatrudnienia zobowiązujące do tworzenia przepisów wewnątrzzakładowych i ZFŚS ulegają bowiem podwyższeniu do 50 pracowników. Co jednak z dotychczasowymi regulaminami i funduszem socjalnym u mniejszych pracodawców?
Nawet 50 tys. firm zatrudniających poniżej 50 pracowników może zostać od przyszłego roku zwolnionych z obowiązku tworzenia ZFŚS, a także zakładowych regulaminów pracy i wynagradzania.
Od września musimy potwierdzać umowę na piśmie i zapoznać pracownika z regulaminem pracy jeszcze przed rozpoczęciem wykonywania pracy. Podsumujmy więc, co musi obecnie zrobić pracodawca zatrudniający nowego pracownika. I w jakim terminie ma to wykonać.
Wraz z nowelizacją Kodeksu pracy, która zacznie obowiązywać od 1 września 2016 r., pracodawców czeka modyfikacja obowiązków związanych z zatrudnianiem nowych pracowników – przypomina Agnieszka Janowska, radca prawny w BATL Miłosz i Partnerzy Radcowie Prawni, specjalista w zakresie prawa pracy.
Czy przytoczony zapis w regulaminie będzie prawidłowy? „Dowody usprawiedliwiające nieobecność w pracy pracownik jest obowiązany doręczyć pracodawcy w ciągu 5 dni, nie później niż w ostatnim dniu roboczym miesiąca, w którym nastąpiła nieobecność. W przypadku, gdy nieobecność ma miejsce pod koniec miesiąca i doręczenie dowodu usprawiedliwiającego nieobecność w terminie wskazanym w zdaniu poprzednim jest niemożliwe – o przyczynie nieobecności należy telefonicznie powiadomić dział kadr, zachowując wymieniony termin”.
Pracodawca zatrudnia powyżej 20 osób w podstawowym systemie czasu pracy. Dla dwóch pracowników zamierza zmienić system czasu pracy z podstawowego na zadaniowy. W regulaminie pracy nie ma zapisu odnośnie zadaniowego czasu pracy. W jaki sposób należy dokonać powyższej zmiany?
W straży miejskiej pracujemy w podstawowym systemie czasu pracy, od poniedziałku do soboty. Jest to praca zmianowa – od poniedziałku do czwartku – dwie zmiany (po 8 godzin), piątek i sobota – trzy zmiany. Od przyszłego roku planowana jest praca w każdy dzień tygodnia od poniedziałku do niedzieli, codziennie po trzy zmiany. Jakiej treści zapis powinien pojawić się w regulaminie pracy? Czy można zapisać, że pracujemy w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do niedzieli?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas