Narzędzia:
Po kontroli PIP dostaliśmy zalecenie, aby uzupełnić regulamin pracy. Jaki zapis o sposobie informowania pracowników o ryzyku zawodowym powinnam wpisać do regulaminu? Czy w regulaminie powinna być zawarta treść wykazu prac wzbronionych kobietom i młodocianym, czy powinien to być załącznik do regulaminu? Jaka powinna być treść tekstu dotyczącego równego traktowania w zatrudnieniu, jak informować pracowników – przez oświadczenie?
Z dniem 1 lipca 2015 r. nastąpi przejęcie części zakładu pracy przez nowego pracodawcę. Zgodnie z przepisami nowy pracodawca jest związany wszystkimi postanowieniami dotąd obowiązujących umów o pracę oraz układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania obowiązującego w przejętym zakładzie pracy. Ponieważ przejmująca jednostka jest nowa i nie zatrudniała dotychczas pracowników, nie posiada regulaminu pracy ani wynagradzania, co oznacza, że przejmowanych pracowników będą obowiązywały zapisy w regulaminach dotychczasowego pracodawcy. Czy należy poprzez aneks wprowadzić zapis w owych regulaminach, zgodnie z którym z dniem 1 lipca przepisy będą obowiązywały również pracowników firmy przejętych na podstawie art. 23 [1] Kodeksu pracy? Czy też nowy podmiot powinien stworzyć swoje regulaminy?
Zatrudniamy pracowników w podstawowym i równoważnym systemie czasu pracy. Niekiedy zachodzi potrzeba, aby osoby zatrudnione w systemie równoważnym pracowały w podstawowym. Inspekcja pracy podważyła to twierdząc, że nie można mieszać systemów czasu pracy i zmiana systemu jest możliwa tylko na koniec okresu rozliczeniowego. Aby pracownicy nie stracili na wynagrodzeniu, stosowaliśmy art 42 § 4 Kodeksu pracy (czasowe oddelegowanie do innej pracy). I tu też spotkałam się z opinią, że jest to nieprawidłowe. Potrzeby zakładu wymagają, aby pracownik zatrudniony w równoważnym czasie pracy, pracował cały czerwiec w systemie podstawowym jednozmianowym. Jak to zrobić poprawnie, by pracownik nie stracił na wynagrodzeniu (noce, niedziele itp.)?
W naszym zakładzie znacznie zmniejszyliśmy zatrudnienie (dwa lata temu zatrudnialiśmy 24 osoby, obecnie – tylko 7). Ponieważ stan zatrudnienia przekraczał 20 pracowników w zakładzie obowiązywały regulaminy pracy i wynagradzania. Teraz chcielibyśmy z nich zrezygnować. Jak prawidłowo należy to zrobić? W jaki sposób i w jakim terminie powiadomić o tym pracowników? Czy należy zmienić umowy o pracę z pracownikami, czy wystarczy przekazać im nowe informacje o warunkach zatrudnienia?
W regulaminie pracy ustalono, że na stanowiskach administracyjno-biurowych oraz wyszczególnionych stanowiskach produkcyjnych obowiązuje podstawowy system czasu pracy od poniedziałku do piątku od 8.00 do 16.00, a na określonych stanowiskach produkcyjnych praca 3-zmianowa w systemie podstawowym od poniedziałku do piątku: od 6.00 do 14.00, od 14.00 do 22.00 oraz od 22.00 do 6.00. Jest również zapis, że rozkłady czasu pracy poszczególnych zmian oraz terminy przerw są ustalane na podstawie odrębnych zmianowych harmonogramów pracy. W umowach o pracę nie ma zapisów na ten temat. Czasem konieczne jest, aby niektórzy pracownicy produkcyjni zatrudnieni w systemie 3-zmianowym pracowali przez jakiś czas od 8.00 do 16.00. Czy pracodawca na podstawie aktualnych dokumentów może czasowo zmienić godziny pracy pracowników? Czy konieczna jest zmiana w umowach o pracę np. poprzez poniższy zapis porozumienia zmieniającego? Jak pracodawca powinien wprowadzić taką zmianę?
Pracownicy zwracają się do nas z prośbami, aby w związku z ważnymi sprawami osobistymi, które nie wymagają wykorzystywania całego dnia urlopu, mogli wykorzystywać urlop wypoczynkowy na część dnia. Czy pracodawca może na korzyść pracownika zawrzeć zapis w swoich przepisach wewnątrzzakładowych, że urlop wypoczynkowy może być udzielony w wymiarze godzinowym, odpowiadającym części dobowego wymiaru czasu pracy?
Pracownik administracji pracuje od godz. 8.00 do 16.00 i tak podpisuje listę obecności. W trakcie dnia pracy dowiedział się, że musi pilnie wyjść na 2 godziny celem załatwienia spraw prywatnych, na co dostał zgodę od swojego przełożonego. Swoje wyjście odrobi do końca tygodnia. Czy należy poprawić godziny pracy na liście obecności, czy tylko zapisać godziny wyjścia w książce wyjść? Jakie godziny pracy wpisać na liście obecności w dniu, w którym pracownik będzie odrabiał wyjście?
Czy pracodawca może zabronić pracownikom rozmów na temat ich zarobków, umieszczając taki zakaz w regulaminie pracy? Teoretycznie zakaz ma dotyczyć rozmów między pracownikami. Moje wątpliwości związane są z tym, że część pracowników zna się prywatnie, ponadto są różne sytuacje, w których ktoś może nieświadomie „wygadać się” na ten temat. Co wówczas, jeśli taki przepis byłby umieszczony w regulaminie?
Zgodnie z regulaminem pracy wszystkich pracowników obowiązuje czas pracy od poniedziałku do piątku, od 7.00 do 15.00. Na indywidualny wniosek o zmianę rozkładu czasu pracy jeden pracownik pracuje od 8.00 do 16.00. Co należy zrobić, jeśli pracownik złoży wniosek o ruchomy czas pracy? Czy wystarczy tylko wniosek pracownika i ewentualna zgoda pracodawcy? Czy możemy zaakceptować taki wniosek, jeśli nie mamy żadnej wzmianki w regulaminie pracy – czy wystarczą nowe przepisy prawa i, jeśli pracodawca wyrazi zgodę, to w regulaminie nie trzeba dokonywać żadnych zmian?
Obowiązujący u nas regulamin pracy bardzo szczegółowo określa rozkłady czasu pracy poszczególnych komórek organizacyjnych, tj. różne godziny rozpoczynania i kończenia pracy (na które sporządzane są harmonogramy pracy). I tak:1) zespół pracuje od 7.30 do 19.00, w związku z czym pracownicy zespołu pracują: od 7.30 do 15.30 albo od 10.00 do 18.00 albo od 11.00 do 19.00;2) pracownicy pracują od 7.00 do 15.00 albo od 22.00 do 6.00;3) zespół pracuje od 6.00 do 22.00, w związku z czym pracownicy zespołu pracują: od 6.00 do 14.00 albo od 7.00 do 15.00 albo od 7.30 do 15.30 albo od 9.00 do 17.00 albo od 14.00 do 22.00;4) pracownicy rozpoczynają pracę o 6.00 i kończą o 18.00 i odpowiednio od 18.00 do 6.00 albo od 10.00 do 22.00 albo od 11.00 do 23.00 albo od 12.00 do 20.00;5) pracownicy rozpoczynają pracę o 8.00 i kończą o 20.00 i odpowiednio albo od 20.00 do 8.00 albo od 23.00 do 7.00 albo od 24.00 do 8.00.Jak mamy traktować powyższe zapisy regulaminu w związku z wprowadzeniem ruchomego czasu pracy – czy potraktować to jako ruchomy czas pracy (wariant I), dotyczy to systemu podstawowego i równoważnego czasu pracy, czy zawrzeć porozumienie ze związkami zawodowymi, a zapisy w regulaminie pozostawić bez zmian, czy pozostawić bez jakichkolwiek zmian?
Czy porozumienie zawierane z przedstawicielami pracowników (nie mamy związków zawodowych) dot. wprowadzenia 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego ma dotyczyć tylko jednego pełnego roku, po którym wracamy do obecnych ustaleń, czy zmianę okresu rozliczeniowego można wprowadzić na czas nieokreślony? Czy treść zawartego porozumienia ma wpływ na regulamin pracy, w którym przecież okresy rozliczeniowe są określane, tzn. czy po zawarciu porozumienia z przedstawicielami pracowników należy dokonać zmiany w regulaminie pracy?
Czy wprowadzone 23 sierpnia 2013 r. przepisy dotyczące obowiązku sporządzania harmonogramów czasu pracy dotyczą każdego stanowiska pracy? Jak to powinno wyglądać w praktyce? Czy jeśli regulamin pracy określa, że pracownicy administracji pracują od 8.00 do 16.00, to takich harmonogramów nie trzeba robić? Czy na stanowiskach, gdzie pracuje się na dwie zmiany harmonogramy wystarczy wywiesić na tablicy ogłoszeń, czy lepiej dać je pracownikowi do podpisu?
Zgodnie z zapisem w regulaminie pracy, pracownicy administracyjni zatrudnieni są w jednozmianowym systemie czasu pracy. Czas pracy trwa od 8.00 do 16.00. Mechanicy zatrudnieni są w systemie dwuzmianowym (I zmiana od 7.00 do 15.00, II zmiana od 14.00 do 22.00), natomiast kierowcy samochodów ciężarowych pracują według grafiku służb transportu w zakładzie (bez wskazania konkretnych godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy). Czy na podstawie powyższego zapisu dotyczącego kierowców można stwierdzić, że pracują oni w systemie przerywanym i objęci są indywidualnym rozkładem czasu pracy, a pozostali pracownicy zatrudnieni są w systemie podstawowego czasu pracy?
Zgodnie z zapisem w regulaminie pracy pracownicy administracyjni zatrudnieni są w jednozmianowym systemie pracy od 8.00 do 16.00, mechanicy zatrudnieni są w systemie dwuzmianowym (I zmiana od 7.00 do 15.00, II zmiana od 14.00 do 22.00), kierowcy pracują wg grafiku służb transportu w zakładzie (bez wskazania konkretnych godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy). Czy na podstawie powyższego zapisu dot. kierowców samochodu ciężarowego można stwierdzić, że pracują oni w systemie przerywanym i objęci są indywidualnym rozkładem czasu pracy, a pozostali pracownicy zatrudnieni są w systemie podstawowego czasu pracy?
W związku z tym, że spotkałam się z różnymi interpretacjami, proszę o wyjaśnienie: » czy do czasu pracy należy wliczać czas poświęcony na przebranie się w odzież roboczą, a po zakończeniu pracy - na wzięcie kąpieli i ubranie własnej odzieży? » czy w regulaminie pracy można zawrzeć zapis zobowiązujący pracowników do stawiania się na stanowisku pracy w gotowości do wykonywania pracy w godzinie jej rozpoczęcia, określonej harmonogramem (np. 8.00) i pozostawania na stanowisku pracy do godziny określonej jako pora zakończenia pracy (np.16.00)?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas