Narzędzia:
W naszej spółce zatrudniamy kilku byłych emerytowanych żołnierzy zawodowych. Jeden z nich (rocznik 1945) jest zatrudniony w naszej firmie od 1 stycznia 1998 roku nieprzerwanie do dzisiaj, czyli ponad 20 lat. Czy w przypadku zakończenia z nim stosunku pracy należy mu się odprawa emerytalna wypłacana przez pracodawcę, skoro już jest emerytem wojskowym i zapewne otrzymał odprawę emerytalną ze służby mundurowej, gdy odchodził z armii w 1996 roku?
Pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia. Przepisy płacowe obowiązujące u danego pracodawcy (np. układ zbiorowy pracy) mogą przewidywać wypłatę odprawy w wysokości wyższej niż określona w Kodeksie pracy.
Zatrudniamy pracownika pobierającego rentę. W żadnym z przedstawionych przez niego świadectw pracy nie ma informacji o wypłacie odprawy rentowej. Od pracownika dowiedzieliśmy, że przeszedł na rentę z własnej działalności gospodarczej, stąd sam sobie odprawy nie wypłacał. Pracownik w styczniu 2021 r. nabył prawo do emerytury kończąc 65 lat, nie przerwał zatrudnienia. Umowa pracownika rozwiązuje się w czerwcu 2021 r. na zasadzie porozumienia stron w związku z przejściem na emeryturę. Czy w takiej sytuacji należy pracownikowi wypłacić odprawę emerytalną, skoro nie mamy potwierdzenia otrzymania odprawy rentowej?
Jakie dokumenty są potrzebne pracodawcy, aby wypłacić każdą z tych odpraw? Kiedy należy wypłacić te odprawy?
Pracownik w październiku nabywa wiek emerytalny i przechodzi na emeryturę. Do obliczenia odprawy emerytalnej bierzemy 3 miesiące: lipiec, sierpień i wrzesień, gdzie mamy w poszczególnych miesiącach: pensję zasadniczą, premię 10% stałą oraz dodatek stażowy. W sierpniu została wypłacona pracownikowi nagroda jubileuszowa za 45 lat pracy. Czy do obliczenia odprawy emerytalnej bierzemy pod uwagę również wypłaconą nagrodę jubileuszową?
W najbliższym czasie pracownik urzędu przechodzi na emeryturę. Jaka odprawa emerytalna będzie mu się należała w związku z wejściem w życie tarczy 4.0. Czy dotyczy to również pracowników samorządowych, gdzie urząd nie uzyskuje żadnych przychodów ze sprzedaży towarów lub usług?
Czy z mocy prawa należy ograniczać wysokości odpraw emerytalnych wypłacanych na podstawie układu zbiorowego pracy w przypadku wystąpienia u pracodawcy w okresie stanu epidemii lub zagrożenia epidemicznego z powodu COVID-19 istotnego wzrostu obciążenia funduszu wynagrodzeń? Jeśli tak, to czy istotny wzrost należy ustalać po zakończeniu każdego miesiąca porównując z miesiącem poprzednim i w zależności od wyniku stosować bądź nie w kolejnym miesiącu ograniczenia wysokości odpraw, czy też ustala się go raz np. porównując wyniki lutego i maja?
Pracownik zatrudniony w jednostce samorządowej złożył pismo o rozwiązanie stosunku pracy z dniem 27 marca 2020 r. w związku z przejściem na emeryturę. Z jaką datą sporządzić pismo o odprawie emerytalnej i nagrodzie jubileuszowej (pracownik nabył prawo do takiej nagrody)? Czy będzie to dzień 27 marca 2020 r., czyli ostatni dzień pracy tego pracownika? Czy nie ma przeszkód, aby nieco wcześniej takie pismo sporządzić (np. z dniem 26 marca, aby płace zdążyły na czas naliczyć i wypłacić stosowne należności).
Pracodawca przejął w trybie art. 23(1) kp pracowników objętych układem zbiorowym pracy, w którym zapisane były bardzo wysokie odprawy emerytalne i pośmiertne (wielokrotnie wyższe niż wymagane przepisami). Czy po upływie roku pracodawca, który chce wypowiedzieć warunki wynikające z układu zbiorowego pracy, może je wypowiedzieć tak, jak wszystkie pozostałe warunki pracy i płacy? Czy może należy wówczas stosować jakieś szczególne zasady (np. wypłacić równowartość wysokości odpraw pracownikom, którym wypowiada się warunki pracy w zakresie odpraw)?
Z dniem 31 lipca 2019 r. pracownik rozwiązał umowę o pracę w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego i przejściem na emeryturę. Z tego tytułu otrzymał odprawę emerytalną. Następnie pracownik skorzystał z możliwości kontynuacji zatrudnienia i podjął ponownie pracę u nas od 1 sierpnia 2019 r. We wrześniu w instytucji podwyższyliśmy pracownikom wynagrodzenia z wyrównaniem od 1 stycznia 2019 r. Czy w związku z powyższym pracodawca powinien wypłacić pracownikowi wyrównanie odprawy emerytalnej (podstawą naliczenia i wypłaty odprawy emerytalnej z chwilą przejścia na emeryturę było wynagrodzenie sprzed podwyżki).
Pracownik samorządowy odchodzi na emeryturę z dniem 27 lipca 2019 r. Wynagradzany jest stawka miesięczna w wysokości 2.500 zł. Dodatkowo otrzymuje dodatek dla pracowników socjalnych (250 zł) oraz dodatek stażowy (500 zł). Suma jego wynagrodzenia wynosi więc 3.250 zł. Z racji tego, że nie przepracuje całego miesiąca jego wynagrodzenie zostanie proporcjonalnie pomniejszone. Proszę o informację, czy do obliczenia odprawy emerytalnej należy uwzględnić pełna stawkę miesięczną, czy wynagrodzenie brutto już pomniejszone?
W jakiej wysokości przysługuje odprawa emerytalna dla pracownika samorządowego?
Jakie składniki wynagrodzenia i w jaki sposób przyjmowane są dla obliczenia odprawy?
Jeżeli pracownik pobiera emeryturę/rentę i nadal pracuje, odprawa mu się nie należy, ponieważ nie doszło do ustania stosunku pracy. Wielu pracodawców ma jednak dylemat, czy odprawa będzie takiemu pracownikowi przysługiwała z chwilą rozwiązania umowy. Przeanalizujmy zatem orzecznictwo sądowe, które nie jest jednak w tej kwestii jednolite i sprawdźmy, jak postępować, mając w firmie pracownika pobierającego emeryturę lub rentę.
W kwietniu 2019 r. pracownica osiągnie wiek emerytalny. Wiemy, że pobiera rentę rodzinną po zmarłym mężu i pozostanie na niej, gdyż jest to świadczenie jest dla niej korzystniejsze niż byłaby jej emerytura. Nie będzie składała wniosku w ZUS, chce jednak rozwiązać umowę o pracę w związku z przejściem na emeryturę. Czy powinniśmy wypłacić jej odprawę emerytalną? Dodam, że pracownica zostanie następnie ponownie u nas zatrudniona na część etatu.
Czy w sytuacji gdy rozwiązujemy stosunek pracy z pracownikiem zatrudnionym na umowę na czas nieokreślony w związku z likwidacją stanowiska wynikającą ze zmian organizacyjnych to czy należy się odprawa zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników?
Z porady dowiesz się m.in.:
Zwolniliśmy pracownicę na podstawie art. 53 § 1 pkt 1 lit b kp (z powodu długotrwałej nieobecności chorobowej). W dniu zwolnienia miała już ukończone 60 lat. Po zakończeniu pobierania zasiłku chorobowego pracownica przez pewien czas pobierała jeszcze świadczenie rehabilitacyjne, a następnie przeszła na emeryturę. Czy nasz zakład pracy powinien wypłacić jej odprawę emerytalną jako ostatni pracodawca? Jeżeli tak, czy konieczny jest wniosek byłej pracownicy o wypłatę odprawy?
Jeżeli pracownik odchodzi z pracy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę, pracodawca powinien mu wypłacić z tego tytułu specjalną odprawę w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas