Narzędzia:
Nauczyciel, dyrektor placówki resocjalizacyjnej (ponad 30 lat pracy, pedagog), złożył we wrześniu 2010 r. podanie o rozwiązanie umowy o pracę w związku z przejściem na emeryturę z dniem 31 stycznia 2011 r. W październiku 2010 r. został zawieszony w pełnieniu funkcji dyrektora. Od 23 września 2010 r. do 31 stycznia 2011 r. przebywa na zwolnieniu lekarskim. Wynagrodzenie składało się z następujących składników: płaca zasadnicza, dodatek motywacyjny, dodatek funkcyjny (od października 2010 r. wyłączony), dodatek za trudną pracę. Z jakich składników powinna być wypłacona odprawa emerytalna i w jakiej wysokości, jeżeli cały czas trwa zwolnienie? Czy dodatek funkcyjny powinien również wchodzić w skład odprawy emerytalnej, jeżeli od października 2010 r. już nie przysługuje?
Nasz pracownik osiągnął w 2011 roku 65 lat, ale nie jest na emeryturze. Czy po stronie pracodawcy są jakieś szczególne obowiązki wobec tego pracownika oraz wobec ZUS?
Dnia 23 grudnia 2010 r. Prezydent podpisał nowelizację ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Jedną ze zmian wprowadzonych ustawą jest przywrócenie przepisu, zgodnie z którym do podjęcia pobierania emerytury konieczne jest rozwiązanie dotychczasowego stosunku pracy. Prezydent, mimo że złożył podpis pod nowelizacją, już teraz zapowiedział złożenie stosownego projektu ustawy, która „przywróci” obecny stan prawny.
Pracownik odszedł na rentę z zakładu X w 1995 r. Na świadectwie pracy nie ma wzmianki, czy otrzymał odprawę rentową. W 2005 r. zatrudnił się w naszym zakładzie (rentę miał wstrzymaną - wynikało tylko z zapisu na świadectwie pracy, że korzystał z renty). W listopadzie 2010 r. odchodzi na emeryturę i nie pamięta, czy otrzymał odprawę rentową u poprzedniego pracodawcy. Czy obowiązkiem obecnego pracodawcy jest zapłacić odprawę emerytalną? Czy jeśli nie otrzymał odprawy u poprzedniego pracodawcy, powinien dochodzić swoich roszczeń przed sądem i po upływie 3 lat sprawa się przedawniła?
Wójt gminy pobiera emeryturę od marca 2009 r. w związku z ukończeniem 65 lat życia. Jednocześnie nadal sprawuje funkcję wójta do zakończenia kadencji, tj. złożenia ślubowania przez wójta, który zostanie wybrany 21 listopada 2010 r. w wyborach powszechnych. Stosunek pracy z wyboru zostanie rozwiązany z tym dniem. Wójt przejdzie na emeryturę. Zatrudnienie w urzędzie gminy trwa od 1981 r. W jakiej wysokości wójt powinien otrzymać odprawę emerytalną w związku z rozwiązaniem stosunku pracy?
Pracownik urodzony w 1944 r. był zatrudniony w firmie od 2004 r. do lipca 2010 r. na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Ukończył 65 lat w 2009 r. i mimo osiągnięcia wieku emerytalnego nadal pozostawał w stosunku pracy. W 2010 r. otrzymał wypowiedzenie umowy o pracę ze skutkiem na koniec lipca 2010 r., w związku z likwidacją stanowiska pracy z zastosowaniem skróconego do 1 miesiąca okresu wypowiedzenia, za który otrzymał odszkodowanie w wysokości 2-miesięcznego wynagrodzenia. Dodatkowo pracownikowi została wypłacona odprawa pieniężna w wysokości 2-miesięcznego wynagrodzenia w związku z rozwiązaniem umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracowników. We wrześniu 2010 r. nie będąc już pracownikiem złożył prośbę o wypłacenie odprawy emerytalnej i dołączył zaświadczenie z ZUS, z którego wynika, że pobiera świadczenie emerytalne, które przysługuje od 1 maja 2010 r. Osoba ta, składając prośbę o wypłatę odprawy emerytalnej nie jest już pracownikiem, a ustanie stosunku pracy nie nastąpiło w związku z przejściem na emeryturę. Czy w takim przypadku jako były pracownik może ubiegać się o wypłatę odprawy emerytalnej, skoro otrzymał 2-miesięczną odprawę w związku z rozwiązaniem stosunku pracy z przyczyn nie dotyczących pracowników i odszkodowanie za skrócony okres wypowiedzenia?
Jakie działania powinnam podjąć, jeśli dyrektor szkoły nie chce wliczyć mi 2 godzin nauczania indywidualnego do obowiązkowego pensum, a jestem zatrudniona na 13/18 etatu? Dyrektor twierdzi, że będzie mi wypłacał 2 godziny tygodniowo jako ponadwymiarowe, co jest dla mnie krzywdzące. Na jakie akty prawne powinnam się powołać? Dlaczego mam mieć odprawę emerytalną wypłaconą z części etatu, a nie z całych poborów, skoro zgodziłam się jako nauczyciel mianowany na zmniejszenie etatu ze względu na zmniejszenie ilości klas (art. 22 Karty Nauczyciela)?
W jakiej wysokości powinnam otrzymać nagrodę jubileuszową za 40 lat pracy w przypadku zmniejszenia mojego zatrudnienia z art. 20 Karty Nauczyciela i wyrażenia zgody na ograniczenie do 1/2 wymiaru etatu? Wypowiedzenie otrzymałam w maju 2009 r. i następnie w maju 2010 r., za każdym razem z art. 20 Karty Nauczyciela. Czy należy mi się 250% od pełnego wymiaru etatu, czy od aktualnie realizowanego wymiaru etatu? Jak obliczyć wysokość odprawy w związku ze zwolnieniem z art. 20 Karty Nauczyciela w przypadku, gdy w przyszłym roku nie wyrażę zgody na ograniczenie etatu i przejdę na emeryturę? Jak obliczy się w moim przypadku odprawę emerytalną?
Od jakiego wynagrodzenia powinna być wypłacona odprawa emerytalna nauczycielowi, który z dniem 21 stycznia 2010 r. został odwołany z funkcji dyrektora szkoły, a tym samym został pozbawiony dodatku funkcyjnego i motywacyjnego i w dniu odwołania złożył zwolnienie lekarskie, które zakończy się z dniem 22 lipca 2010 r. (182 dni). Ponadto nauczyciel ten nie wykorzystał 53 dni urlopu wypoczynkowego z okresu pełnienia funkcji dyrektora i 56 dni z okresu po odwołaniu - z jakich składników wynagrodzenia należy obliczyć ekwiwalent za te urlopy?
Pracownik, który wybiera się się na emeryturę otrzymał od pracodawcy upominek w postaci zegarka. Czy wliczyć do podstawy wymiaru składek wartość tego upominku, czy też należy to traktować jako swoistą odprawę w związku z rozwiązaniem umowy o pracę i przejściem na emeryturę ?
Nauczycielka mianowana ukończyła 60 lat (prawdopodobnie pobiera emeryturę), ale nie rozwiązała umowy o pracę i nadal jest zatrudniona w pełnym wymiarze, tj. 18/18 godzin zajęć pozalekcyjnych - chór. W roku szkolnym 2010/2011, ze względu na reorganizację i sukcesywne zmniejszanie się oddziałów w szkole, dyrektor nie ma możliwości zatrudnienia nauczycielki w pełnym wymiarze godzin. Czy rozwiązując umowę o pracę z nauczycielką należy wypłacić jej odprawę zgodnie z art. 20 ust. 2 Karty Nauczyciela, czy odprawę emerytalną? Czy podstawą rozwiązania umowy o pracę może być reorganizacja i sukcesywne zmniejszanie się oddziałów oraz posiadanie uprawnień emerytalnych?
Interpretacja przepisów dotyczących zasad przyznawania odprawy emerytalno-rentowej budziła wiele kontrowersji. Wątpliwości dotyczyły prawa do odprawy emerytalnej pracownika, który wcześniej otrzymał już odprawę rentową. Dotychczas Sąd Najwyższy (w oparciu o poprzednio obowiązujące regulacje) stawał na stanowisku, że w takim przypadku pracownikowi przysługuje odprawa uzupełniająca. Jednak wyrok Sądu Najwyższego z 18 marca 2010 r. odbiega od dotychczasowej linii orzecznictwa. Sprawdź, co wynika z tej uchwały!
W jaki sposób można prawidłowo rozwiązać umowę o pracę z nauczycielem mianowanym, który chce skorzystać ze świadczenia kompensacyjnego? Nauczyciel posiada 30-letni staż pracy, wiek 55 lat skończył 17 października 2009 r. Czy nauczyciel może odejść od listopada? Czy takiemu nauczycielowi należy się odprawa?
W marcu 2009 r. została rozwiązana z pracownikiem umowa o pracę (za porozumieniem stron). Rozwiązanie umowy nie wiązało się bezpośrednio z przejściem pracownika na emeryturę. Jednocześnie pracodawca zobowiązał się do wypłacenia pracownikowi odprawy emerytalnej, jeśli ten okaże decyzję z ZUS o przyznaniu emerytury. Pracownik okazał taką decyzję pod koniec lipca 2009 r. W jaki sposób wypłacić byłemu pracownikowi odprawę emerytalną? Powstaje także pytanie, co z rocznym rozliczeniem PIT?
Podczas posiedzenia, które odbyło się 13 lipca 2009 r., strony Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych doszły do porozumienia w sprawie płacy minimalnej. W 2010 r. wyniesie ona 1.317 zł!
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas