Czy w aktach osobowych można trzymać kopię aktu urodzenia lub aktu ślubu lub aktu śmierci?
Przeczytaj też:
Pracodawca prowadzi całą dokumentację pracowniczą w postaci papierowej. Jeśli chodzi o dokumentacje związaną z czasem pracy (tj. wnioski urlopowe, na żądanie, okolicznościowe, formularze nadgodzin, wnioski o opiekę nad dzieckiem z art. 188, wniosek o wyjście prywatne), pracownik wysyła podpisane skany na wskazany przez pracodawcę adres mailowy, pracodawca drukuje je i odpowiednio archiwizuje w postaci papierowej. Możliwość wysłania wniosku skanem dotyczy zarówno pracowników, którzy są objęci hybrydową pracą zdalną (2 dni w tygodniu) jak i tych, którzy pracują tylko z biura. Czy pracodawca może narazić się na negatywne konsekwencje ze strony PIP jeśli posiada tylko wydrukowane skany wniosków?
Przeczytaj również:
Na ile części dzielimy akta osobowe: 5 części czy 4 części? Czy obowiązuje zmiana od 1 stycznia 2019 r.
Przeczytaj też:
W której części akt osobowych należy przechowywać skierowania na badania lekarskie i orzeczenia z badań lekarskich (profilaktycznych) pracowników? Z przepisów wynika, że zarówno w części A, jak i B. Czy można praktykować taką metodę, że skierowanie na wstępne badania lekarskie i orzeczenia z tychże wstępnych badań przechowywane będą w części A, natomiast kolejne, tj. okresowe i kontrolne w części B?
Kiedy skierowania i orzeczenia z badań profilaktycznych powinny być przechowywane w części A, a kiedy w części B akt osobowych
Przeczytaj również:
Czy można udostępnić kopię akt osobowych zmarłego pracownika (zgon w 1987 roku) członkowi jego rodziny, nie umieszczonemu w zapisach kodeksu pracy w art. 949 § 3 Kodeksu pracy? Akta osobowe mają posłużyć do opracowania biogramu i historii rodziny, ale osoba zgłaszająca się z wnioskiem o kopię akt to daleki krewny.
Przeczytaj też:
Moje pytanie dotyczy przechowywania wniosków dotyczących ruchomego czasu pracy (art. 140 1 § 2 Kodeksu pracy). Po zmianach przepisów, czyli od 1 stycznia 2019 r. nadal przechowywaliśmy je w aktach osobowych w części B. Dopiero teraz zorientowaliśmy się, że powinny być przechowywane w dokumentacji dotyczącej ewidencjonowania czasu pracy. Czy musimy przełożyć wszystkie takie wnioski złożone po 1 stycznia 2019 r. z części B akt osobowych do dokumentacji dotyczącej ewidencjonowania czasu pracy? W jaki sposób prawidłowo to zrobić? Nie będzie zachowana numeracja w aktach.
Przeczytaj też:
Z okazji świąt pracodawca wypłaca pracownikom nagrody w równej wysokości dla wszystkich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Są one kwotowo różnicowane tylko wymiarem etatu pracownika. Czy informacja o przyznaniu takiej nagrody, niezależnej od wyników pracy i zaangażowania pracownika, musi znaleźć się w aktach osobowych pracownika, zgodnie z art. 105 kp? Czy też wystarczy tylko decyzja dyrektora dotycząca terminu wypłaty i wysokości gratyfikacji na podstawie której sporządzana jest lista płac.
Czy odpis zawiadomienia o przyznaniu pracownikowi okolicznościowej nagrody (gratyfikacji) z okazji świąt należy załączyć do akt osobowych pracownika
Przeczytaj również:
Zamieszczenie w aktach osobowych zaktualizowanego CV pracownika
Czy dyrektorowi instytucji kultury można przyznać dodatkową nagrodę pieniężną
Obejrzyj również:
Proszę o wskazówki, jak dostosować stare akta osobowe (długoletnich pracowników) do nowych przepisów? Wcześniej były one układane w inny sposób w odpowiednich częściach, a obecnie większość zgromadzonych tam dokumentów powinna znaleźć się już w części B. Taki stan zastałam po przejęciu stanowiska i nie wiem jak je na nowo poukładać: czy wszystko od początku czy zostawić tak jak jest, a aktualne dokumenty po nowemu układać? Czy zaleca się dzielenie części akt na podrozdziały, tj. w części B wyodrębnienie B1, B2 itp. – układane tematycznie (np. same zakresy czynności)?
Przeczytaj również:
Obejrzyj również:
Po wejściu w życie zmian wprowadzonych do Kodeksu pracy od 26 kwietnia 2023 r. zaraz w maju pojawiły się też zmiany w rozporządzeniu w sprawie dokumentacji pracowniczej. Rozporządzenie precyzuje, gdzie umieszczać nowe dokumenty, wprowadzone przez ostatnie nowelizacje. Jednak najpierw zapytajmy, jakie w ogóle są rodzaje indywidualnej dokumentacji pracowniczej wskazanej w rozporządzeniu w sprawie dokumentacji pracowniczej.
W związku z najnowszą nowelizacją Kodeksu pracy poszerzony został katalog dokumentów zamieszczanych w aktach osobowych, a także dołączanych do dokumentacji związanej z ewidencjonowaniem czasu pracy. Sprawdź jakie to są nowe dokumenty i do której części dokumentacji pracowniczej powinny zostać dołączone.
Przeczytaj również:
Wzory dokumentów: