Narzędzia:
W umowie o pracę należy wpisać miejsce wykonywania pracy. Do tej pory wpisywaliśmy jedynie nazwę firmy. Pracodawca posiada dwie lokalizacje: w miejscowości A i w miejscowości B. Jeśli ktoś wykonuje pracę jedynie w miejscowości A lub B to wpisujemy adres placówki we właściwej miejscowości. Co wpisać pracownikowi, który wykonuje pracę w miejscowości A i w miejscowości B? A co wpisać kierowcom, którzy często przemieszczają się poza te miejscowości?
Były pracownik, mający zarejestrowaną jeszcze w okresie zatrudnienia działalność gospodarczą, od której nie odprowadzał składek ZUS, który po ustaniu zatrudnienia jest nadal niezdolny do pracy i pobiera zasiłek chorobowy, powinien mieć ustaloną wysokość zasiłku z uwzględnieniem wynagrodzenia za pracę uzyskanego od pracodawcy przed zachorowaniem. Pod warunkiem że nie będzie prowadził po ustaniu zatrudnienia działalności gospodarczej. Jeżeli mimo niezdolności do pracy, będzie ją kontynuował po zakończeniu umowy o pracę, utraci prawo do zasiłku. Postanowienie Sądu Najwyższego z 18 lipca 2018 r. (sygn. akt III UZP 2/18)
Dwóch pracowników miało umowy na czas określony do 30 czerwca 2018 r. Pod koniec czerwca obaj zachorowali i przedłożyli zwolnienia chorobowe. Pracodawca chciał kontynuować współprace z tymi pracownikami. Jeden z nich, ponieważ to kolejna umowa, musiałby mieć podpisaną umowę na czas nieokreślony a drugi, mógłby mieć podpisaną kolejna umowę na czas określony. Niemniej jednak i pracodawca i pracownicy chcieliby kontynuować współpracę w ciągłości. Czy są przeciwskazania do zawarcia kolejnych umów (w tym jednej na czas określony, drugiej na czas nieokreślony) z pracownikami przebywającymi na zwolnieniach chorobowych? Jeśli nie, to z jaką datą powinny być podpisane takie umowy o pracę skoro pracownicy są nieobecni z powodu choroby? Czy absencja chorobowa uniemożliwia im podpisanie umowy lub innego dokumentu?
Nasza firma planuje zatrudnić osobę na podstawie umowy o pracę od 1 stycznia 2019 r. Obecnie osoba ta jest zatrudniona na tym samym stanowisku pracy na umowę zlecenia do 31 grudnia 2018 r. i posiada badania lekarskie i szkolenie bhp ważne do 2020 r. Czy w związku ze zmianą sposobu zatrudnienia konieczne będzie ponowne badanie lekarskie i szkolenie bhp?
Na skutek pomyłki pracownikowi samorządowemu wyłonionemu w drodze konkursu mylnie sporządzono i przekazano do podpisania umowę o pracę na czas nieokreślony, podczas gdy intencją pracodawcy było zawarcie umowy terminowej na okres 6 miesięcy. Z dniem 1 listopada 2018 r. pracownik otrzymał kolejną umowę o pracę, zawartą na czas nieokreślony. Jak powinien postąpić pracodawca w sytuacji, gdy błąd w określeniu rodzaju umowy zauważył po czasie, tj. z dniem 6 listopada 2018 r.?
Z porady dowiesz się m.in.:
Czy można z tym samym pracownikiem zawrzeć 2 umowy na okres próbny? Pracownik pracuje jako robotnik do pracy lekkiej (wykonuje typowe prace porządkowe w pomieszczeniu i na zewnątrz) i ma zawartą umowę na okres próbny. Czy można teraz zawrzeć kolejną umowę na czas próbny, ale na stanowisku praczki w pralni, gdzie do zakresu czynności należą czynności w zakresie prania odzieży oraz prace porządkowe w pralni?
Zakład budowlano-elektryczny złożył w urzędzie pracy oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy (wykonywanie instalacji elektrycznych) dla konkretnych cudzoziemców z Ukrainy. Na 2018 r. zaplanowane są dla pojedynczego pracownika 4 okresy pracy po 1,5 miesiąca każdy, w przyszłym roku będzie podobnie. Czy można zatrudniać te osoby na podstawie umów zlecenia na poszczególne okresy, czy właściwsze będą umowy o pracę? Tylko w przypadku umów o pracę łączna liczba tych umów nie może przekraczać trzech, a u nas miałyby wystąpić cztery w jednym roku.
Pracownik może mieć dwa stanowiska (nawet różnego rodzaju) w ramach jednej umowy o pracę. W takim przypadku zazwyczaj wygodniej jest rozliczać taką pracę. Choć z pewnością wówczas wszystkie te prace nie mogą przekraczać łącznie pełnego etatu. Możemy też podpisać dwie oddzielne umowy z jednym pracownikiem na dwa różne rodzaje prac. Wówczas teoretycznie mogą one w sumie przekraczać pełny etat. Czasem bywa to jednak ryzykowne. Sprawdź, które rozwiązania są bezpieczne i wygodne oraz jak rozliczać pracę osoby zatrudnionej równolegle na dwóch stanowiskach.
Czym charakteryzuje się praca na dwóch stanowiskach w ramach jednego etatu
Czy jest potrzebne ścisłe rozgraniczanie stanowisk
Czy dodanie zadań wymaga zmiany umowy
Jak rozlicza się czas pracy w ramach jednego etatu na dwóch stanowiskach
Czy wystarczy jeden rozkład, ewidencja i inne dokumenty
Czym charakteryzuje się praca w ramach dwóch umów o pracę (dwóch etatów)
Dlaczego przy czasowej zmianie bardziej opłaca się zawrzeć umowę terminową
Czy mogą być różne systemy na obu stanowiskach
Jakie uprawnienia przysługują na obu etatach
Czy wystarczą jedne akta osobowe
Jakie będą skutki pozostawania przez pracownika w dwóch stosunkach pracy z dwoma pracodawcami
Czy można zatrudnić osobę na praktykę absolwencką, która zatrudniona jest u innego pracodawcy na umowę o pracę w wymiarze 0,1 etatu?
Czy po rozwiązaniu umowy o pracę, na mocy porozumienia stron, można z byłym pracownikiem zawrzeć kontrakt menedżerski lub umowę o świadczenie usług? Czy musi być zachowany jakiś odstęp czasowy od momentu rozwiązania umowy o pracę a zawarciem jednej z powyższych form współpracy?
Jesteśmy spółką z o.o., naszym właścicielem jest miasto. W skład zarządu wchodzi 3 członków zarządu powołanych uchwałą rady nadzorczej. Z członkami zawarta jest umową o pracę na czas nieokreślony. Jeden z członków zarządu zamierza złożyć rezygnację z członkostwa w zarządzie spółki z dniem 30 kwietnia 2018 r. Również w kwietniu chciałby złożyć wypowiedzenie umowy o pracę w związku z przejściem na emeryturę (z ustawowym, 3-miesięcznym okresem wypowiedzenia). Proszę o informację, czy rezygnacja z członkostwa w zarządzie spółki nie spowoduje rozwiązania umowy o pracę z dniem rezygnacji? Czy członek zarządu może również złożyć wniosek o zwolnienie ze świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia?
Jedna z pracownic na swój wniosek w ubiegłym roku wystąpiła o zastosowanie wobec niej ruchomego czasu pracy. Czy obecnie podpisując z nią kolejną umowę o pracę na czas określony, można od razu w umowie wpisać, że zatrudniona jest ona w ruchomym czasie pracy, przy zachowaniu norm określonych w art. 129 kp? Czy nie można postąpić w ten sposób, skoro na chwilę obecną nasze regulacje wewnętrzne nie przewidują takiej organizacji czasu pracy (jesteśmy dopiero w trakcie zawierania odpowiednich porozumień ze związkami)? Czy pracownica powinna raczej wystąpić z osobnym (poza umową) wnioskiem o wprowadzenie ruchomego czasu pracy?
Czy w umowie o pracę dla dyrektora handlowego, dyrektora operacyjnego oraz serwisanta można jako miejsce pracy wskazać „teren całego kraju”? Czy istnieją konkretne wytyczne w tym zakresie?
Proszę o podpowiedź, jak rozwiązać problem z umową dla pracownika z Ukrainy. Będzie on ubiegał się o kartę pobytu w Polsce. Karta taka jest wydawana na 3 lata, pod warunkiem że umowa o pracę jest także na taki okres zawarta. Obecnie pracownik ma umowę zawartą na czas określony do dnia 15 października 2018 r. Czy w chwili obecnej mogę wypisać dla niego następną umowę? A może stworzyć aneks do obecnej umowy, tak aby wynikało z tego, że okres współpracy będzie trwał co najmniej 3 następne lata?
Od 1 września 2017 r. ma zostać zatrudniony nauczyciel geografii w wymiarze 2/18 etatu. Jednak do 15 września br. będzie on przebywał w sanatorium, na które czekał 2 lata. Z jaką datą zawrzeć z nim umowę: od 1 września, czy od 16 września 2017? Jeżeli z początkiem września, to powinien on przedstawić zwolnienie lekarskie? Czy można zawrzeć umowę z nauczycielem, który przebywa na zwolnieniu? Jeżeli od 16 września, to jak rozliczyć zastępstwa za nauczyciela, który nie jest zatrudniony?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas