Narzędzia:
W 2019 roku w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń wzięło udział 5 465 osób pracujących w bankowości, z czego 54% stanowiły kobiety. Pomimo przewagi kobiet zatrudnionych w tej branży ich mediana wynagrodzenia całkowitego była o ponad 2 000 PLN niższa od zarobków mężczyzn. Luka płacowa w tej branży wyniosła 31,51%.
Sprawdź, czy jeżeli pracodawca ustali z pracownikiem twórcą zasady wynagradzania za przeniesienia praw autorskich w formie kwotowego ryczałtu w umówionej wysokości, może zastosować tzw. autorskie koszty uzyskania przychodów, czyli w wysokości 50% przychodu. Zapoznaj się ze stanowiskiem dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zawartym w interpretacji indywidualnej z 10 stycznia 2020 r. (sygn. 0112-KDIL3-3.4011.413.2019.3.IM).
Do tej pory w naszej instytucji wysokość składników wynagrodzenia dyrektora ustalał wójt. Czy to postępowanie jest prawidłowe, skoro dyrektor jest zatrudniony w instytucji, która jest dla niego pracodawcą i w której imieniu sam występuje?
Pracownik samorządowy w części przypadającej za okres choroby ma wypłacany dodatek stażowy “obok”- bez składek na ubezpieczenie społeczne. Czy tę część dodatku stażowego należy uwzględniać w podstawie wyliczenia trzynastki? Pracownik samorządowy był zatrudniony w urzędzie do końca stycznia 2019 r i od 1 lutego przeszedł na emeryturę. Czy należy wypłacić mu trzynastkę w 2020 roku proporcjonalnie do zatrudnienia?? Jakie koszty i ulgę zastosować?
Informację PIT-11 za 2019 rok należy sporządzić w wersji 25, która została wprowadzona rozporządzeniem z 9 grudnia 2019 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych. Wersja PIT-11(25) znacząco różni się od dotychczas obowiązujących. Sprawdź, jak rozliczać z fiskusem zasiłki chorobowe.
Wynagrodzenie otrzymywane przez członków jury festiwali i konkursów może być rozliczane przy zastosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodu. Utwór opinii członków jury o filmie, fotografii, występie recytatorskim musi jednak zostać uznany za utwór.
Jak często może zostać przyznany pracownikowi samorządowemu dodatek specjalny, za zadania zlecone przez dyrektora a wykraczające poza podstawowy zakres obowiązków pracownika? Czy jest jakiś limit dodatków w roku? Czy ten sam dodatek może być przyznany w kolejnym roku kalendarzowym? Czy powinien on zostać sporządzony w formie decyzji oraz czy powinien zawierać uzasadnienie decyzji?
Pracownicy, bezprawnie zwolnionej po złożeniu wniosku o obniżenie etatu w okresie, w którym ma ona prawo do urlopu wychowawczego, którą później przywrócono do pracy, nie przysługuje wynagrodzenie za cały czas pozostawania bez pracy, a tylko za maksymalnie 3 miesiące. Wyrok Sądu Najwyższego z 11 lipca 2018 r. (sygn. II PK 175/17)
Sprawa dotyczy wypłaty wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji kuratora w postępowaniu administracyjnym. Kuratorem w sprawie o rozgraniczenie nieruchomości zakończonej decyzją administracyjną burmistrza był pracownik urzędu miasta. Postanowienie w sprawie ustanowienia kuratora dla nieobecnej strony wydał sąd rejonowy. Następnie postanowieniem burmistrz ustalił koszty postępowania rozgraniczeniowego oraz określił wynagrodzenie kuratora. Czy wynagrodzenie dla kuratora powinno zostać wypłacone w pełnej kwocie określonej w uzasadnieniu postanowienia? Czy od wynagrodzenia powinna zostać pobrana zaliczka na PIT i składki ZUS?
Specyfiką powołania dyrektora instytucji kultury jest obowiązek zawierania szczególnego rodzaju umowy z kandydatem na dyrektora, wyznaczonym już po konsultacjach ze związkami zawodowymi i stowarzyszeniami twórczymi lub zawodowymi, albo wyłonionym w trybie konkursowym. Jest to umowa w sprawie warunków organizacyjno-finansowych działalności instytucji kultury, określająca także program działania tej instytucji. Sprawdźmy, czego powinna ona dotyczyć, jakie dyrektor ma obowiązki wobec organizatora i jakie wynagrodzenie powinien otrzymać za swoją pracę.
Okazało się, że po aktualizacji programu kadrowo-płacowego, w październiku i listopadzie program zaniżył pracownikowi płacę zasadniczą i dodatek stażowy o 100 zł w każdym z tych miesięcy. Zostało to zauważone na początku grudnia. Wynagrodzenie płatne jest z góry (jednostka budżetowa). Co w takiej sytuacji najlepiej zrobić? Czy korygować poprzednie listy płac i ZUS-y w Płatniku, czy może dokonać wyrównania poprzez naliczenie tzw. składnika „zaległe wynagrodzenie” i doliczyć do wypłaty grudniowej? Czy istnieje jakiś przepis regulujący, jak powinno się prawidłowo postępować w takich sytuacjach?
Obniżenie wynagrodzenia zasadniczego osób pełniących funkcje zarządzające w JST, a także modyfikacje w zakresie reguł przyznawania i wypłaty wynagrodzenia prowizyjnego, nagród jubileuszowych oraz dodatków za wieloletnią pracę – to najważniejsze zmiany, które przewiduje nowe rozporządzenie ws. wynagradzania pracowników samorządowych.
Z dniem 19 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 936).
Różnicowanie płacy zasadniczej tylko ze względu na staż pracy czy doświadczenie zawodowe może być uznane za nierówne traktowanie pracowników. Chodzi o sytuację, gdy doświadczenie zawodowe nie jest elementem istotnym przy ocenie wykonywania zadań służbowych - wskazał SN w wyroku wydanym 7 lutego 2018 r. (sygn. akt II PK 22/17).
Prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługuje pracownikom sfery budżetowej po przepracowaniu co najmniej 6 miesięcy rozumianych jako 180 dni. Licząc ten okres, trzeba przyjąć, że miesiąc jest równy 30 dniom. Przepisy nie uzależniają prawa do trzynastki od zajmowanego stanowiska, wymiaru etatu oraz źródła finansowania wpłat.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas