Narzędzia:
Pracownik samorządowy odchodzi na emeryturę z dniem 27 lipca 2019 r. Wynagradzany jest stawka miesięczna w wysokości 2.500 zł. Dodatkowo otrzymuje dodatek dla pracowników socjalnych (250 zł) oraz dodatek stażowy (500 zł). Suma jego wynagrodzenia wynosi więc 3.250 zł. Z racji tego, że nie przepracuje całego miesiąca jego wynagrodzenie zostanie proporcjonalnie pomniejszone. Proszę o informację, czy do obliczenia odprawy emerytalnej należy uwzględnić pełna stawkę miesięczną, czy wynagrodzenie brutto już pomniejszone?
W jakiej wysokości przysługuje odprawa emerytalna dla pracownika samorządowego?
Jakie składniki wynagrodzenia i w jaki sposób przyjmowane są dla obliczenia odprawy?
Czy pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym musi bezwzględnie dostarczyć pracodawcy informację o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego czy wystarczy jego pisemne oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej?
Pracownik samorządowy przebywał na zwolnieniu lekarskim w okresie od 12 kwietnia do dnia 7 maja 2019 r. Dodatek specjalny został przyznany pracownikowi w lipcu 2017 r. na czas trwania okoliczności powodujących zwiększenie obowiązków służbowych (brak daty końcowej). Natomiast od 14 grudnia 2018 r. został zmieniony Regulamin Organizacyjny i pracownik otrzymał inny zakres obowiązków. Nie jest już naczelnikiem wydziału (taki zapis jest w dodatku specjalnym) i część zapisów z uzasadnienia przyznania dodatku specjalnego znajduje się w zakresie obowiązków pracownika. Czy można uznać, że ustały okoliczności przyznania dodatku specjalnego? Czy na zwolnieniu lekarskim można cofnąć dodatek specjalny, jeżeli tak, to czy należy przygotować wypowiedzenie zmieniające warunki pracy i płacy? Czy do momentu powrotu pracownika nie można dokonać żadnych zmian w jego angażu?
Jeżeli pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, został zwolniony z powodu długotrwałej niezdolności do pracy, a po chorobie zgłosił zamiar kontynuacji zatrudnienia, pracodawca samorządowy ma go ponownie zatrudnić z pominięciem procedury naboru, jeżeli jest możliwość ponownego przyjęcia do pracy. Tak wynika z orzeczenia wydanego przez Sąd Najwyższy.
Pracownik jednostki samorządowej pracował na podstawie umowy o pracę na czas określony na stanowisku pomocniczym. Następnie, w drodze wygranego konkursu, został zatrudniony na stanowisku urzędniczym. Czy w takim przypadku umowa na stanowisku pomocniczym wliczana jest do limitu umów, które można zawrzeć na czas określony, czy też umowa na stanowisku urzędniczym „otwiera” nowy limit umów? Proszę również o informację, czy umowa zawarta z pracownikiem w ramach robót publicznych roboty publiczne zawierane przez jednostkę samorządową i refinansowane przez PUP) wliczana jest do limitu umów?
Czy aktualnie obowiązujące przepisy nadal określają wysokość dodatku funkcyjnego dla kierowniczych stanowisk urzędniczych zatrudnionych na umowę o pracę? Czy wysokość dodatku funkcyjnego może określić pracodawca w regulaminie wynagradzania urzędu, jeśli tak to do jakiej wysokości?
Z porady dowiesz się m.in.:
Pracownik zatrudniony jest na stanowisku inspektora w jednostce samorządowej na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Obecnie przechodzi na emeryturę, ale planujemy zatrudnić go ponownie w naszej jednostce na stanowisku pomocy administracyjnej. Czy można zawrzeć z nim umowę na czas określony, czy musi to być umowa bezterminowa?
Na skutek pomyłki pracownikowi samorządowemu wyłonionemu w drodze konkursu mylnie sporządzono i przekazano do podpisania umowę o pracę na czas nieokreślony, podczas gdy intencją pracodawcy było zawarcie umowy terminowej na okres 6 miesięcy. Z dniem 1 listopada 2018 r. pracownik otrzymał kolejną umowę o pracę, zawartą na czas nieokreślony. Jak powinien postąpić pracodawca w sytuacji, gdy błąd w określeniu rodzaju umowy zauważył po czasie, tj. z dniem 6 listopada 2018 r.?
Jednostka samorządowa zatrudnia pracownika od 17 września 2012 r. W dniu 28 lipca 2018 r. pracownik dostarczył pracodawcy zaświadczenie z KRUS, z którego wynika, że w okresie od 26 lutego 2006 r. do 31 maja 2012 r. podlegał ubezpieczeniu społecznemu rolników jako domownik. Czy wymieniony okres należy zaliczyć do stażu pracowniczego uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę? Jeżeli taki, to czy pracownikowi należy się wyrównanie dodatku stażowego za 3 lata wstecz? Czy należy także udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego uzupełniającego za 3 lata wstecz (w tej chwili wymiar urlopu wynosi 20 dni, a po doliczeniu wskazanego okresu wynosiłby 26 dni)?
Pracownica zatrudniona na stanowisku inspektora (umowa na czas nieokreślony od 1 września 2008 r.) przechodzi na emeryturę. Zostanie zatrudniona ponownie na stanowisku pomocy administracyjnej. Czy można zawrzeć z nią umowę na czas określony, czy też musi to być umowa na czas nieokreślony?
Czy możemy delegować na okres do 3 miesięcy pracownika zatrudnionego w jednostce samorządowej (jednostka organizacyjna gminy działająca w formie zakładu budżetowego) na stanowisku pomocniczym, na stanowisko urzędnicze (inspektora)? Dodam, że w późniejszym czasie zostanie przeprowadzony konkurs na to stanowisko.
Czy można z datą 9 lipca 2018 r. przyznać pracownikowi samorządowemu dodatek specjalny na okres od 1 lipca do 31 sierpnia 2018 r.?
Z dniem 1 lipca 2018 r. zaczęły być stosowane obniżone stawki wynagrodzenia zasadniczego i poziomu dodatku funkcyjnego obowiązujące pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru.
Z dniem 19 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie Rady Ministrów z 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 936).
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas