Narzędzia:
Przygotowywana nowelizacja Kodeksu pracy przewiduje wprowadzenie dodatkowych 15-minutow przerw wliczanych do czasu pracy dla pracowników mających bardzo długi dobowy wymiar czasu pracy. Jakie są obowiązkowe przerwy i jakie nieobowiązkowe przerwy może wprowadzić pracodawca? I co w tym zakresie ma zmienić nowelizacja Kodeksu pracy? Sprawdź praktyczne tabelaryczne zestawienie.
Sprawdź również:
Pracodawca w regulaminie pracy ustalił dla pracowników prawo do 15-minutowej przerwy, wliczonej do czasu pracy. Natomiast nie ma w nim zapisu na temat dodatkowej przerwy w pracy dla pracowników niepełnosprawnych. Czy wobec tego pracownicy niepełnosprawni zatrudnieni u pracodawcy mają prawo do takiej dodatkowej przerwy?
Od 1 września 2019 r. pracodawca zatrudnia pracowników młodocianych (I klasa) w celu przygotowania zawodowego. W okresie od 24 do 31 grudnia 2020 r. nasz zakład pracy nie pracował (przerwa świąteczna). Pracownicy młodociani też mieli w tym czasie wolne (na polecenie i za zgodą pracodawcy). Czy można tym pracownikom pokryć ich nieobecności urlopem wypoczynkowym, a jeżeli nie to jak należy uregulować ich nieobecności?
Proszę o informację, czy można zawrzeć w umowie zleceniu zapis o płatnej przerwie w wykonywaniu zlecenia? Dodam, że zleceniobiorca jest rozliczany miesięczną stawką ryczałtową.
Z porady dowiesz się m.in.:
Pracodawca jest uprawniony zamknąć w określonym czasie zakład pracy i powstrzymać się od prowadzenia działalności. Jednakże, nie ma prawnej możliwości przymusić pracowników, aby w tym właśnie terminie skorzystali z urlopu – wskazuje Krystian Stanasiuk, radca prawny i partner w Kancelarii Taylor Wessing w Warszawie.
Od 1 maja br. wydłużony został maksymalny dobowy czas pracy, w trakcie którego kobiety w ciąży mogą wykonywać pracę przed monitorem ekranowym. Niedogodności związane z wykonywaniem pracy tego rodzaju muszą być rekompensowane poprzez organizowanie cyklicznych przerw.
Projekt nowego rozporządzenia Rady Ministrów, które ma zacząć obowiązywać od 1 maja br., przewiduje wydłużenie maksymalnego okresu pracy, w okresie którego kobiety w ciąży będą mogły wykonywać pracę przed monitorem ekranowym.
Do 31 października 2016 r. pracownica była zatrudniona na stanowisku sprzątaczki biurowej. Od 3 listopada br. ponownie zatrudniona została na tym samym stanowisku. Czy w takim przypadku należy ponownie przeprowadzić wstępne szkolenie z zakresu bhp?
Prawo do przerwy w pracy jest uprawnieniem pracowniczym. Niektóre z przerw pracodawca musi zapewniać pracownikom, inne – tylko może. Do uprawnień dyrektywnych pracodawcy należy również zobowiązanie pracowników do ich wykorzystywania w określonym czasie, a w niektórych przypadkach nawet w określony sposób. Nie zawsze bowiem przerwa w pracy oznacza przerwę od pracy.
Wszędzie tam, gdzie praca potrzebna jest np. przez jakiś czas rano, a potem dopiero późnym popołudniem zwykły system czasu pracy, zakładający ciągły bieg czasu pracy od rozpoczęcia pracy do jej zakończenia nie sprawdza się – powoduje wprost zwiększone koszty zatrudnienia. Chociaż dobrym rozwiązaniem może być wprowadzenie godzinnej przerwy w pracy, to jednak dopiero wprowadzenie systemu przerywanego czasu pracy daje największe możliwości.
Od piątku można korzystać z możliwości, jakie daje elastyczny czas pracy, m.in.: dłuższych okresów rozliczeniowych i ruchomego czasu pracy. Warto pamiętać, że zmiany te nie pozostają bez wpływu na rozliczenia z pracownikami.
Prosimy o opinię w sprawie możliwości wyjść prywatnych w czasie pracy. Problem ten jak dotąd nie został uregulowany w prawie pracy, a pracodawca jest przychylnie nastawiony do tych wyjść. Pracownica wystąpiła z wnioskiem o udzielenie zgody na wyjścia prywatne w czasie pracy w każdą środę od 11.00 do 13.00 od września 2011 r. do czerwca 2012 r., ze względu na konieczność udziału z dzieckiem w zajęciach w poradni psychologiczno-pedagogicznej (pracownica samotnie wychowuje dziecko). We wniosku pracownica wystąpiła o zgodę na odpracowywanie wyjść w tym samym dniu (od 15.00 do 17.00) lub obniżenie wynagrodzenia za pracę. Jak pracodawca powinien postąpić w tej sytuacji? Pracownica pracuje w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do piątku od 7.00 do 15.00.
W jednostce samorządowej planuje się zatrudnienie pracownika na pełen etat jako opiekunka dzieci podczas dowozu do szkół, w godzinach pracy codziennie od 7.00 do 9.30 i od 11.30 do 17.00. W przerwie między godz. 9.30 a 11.30 pracownik podjął dodatkowe zatrudnienie na 1/4 etatu w innej jednostce. Czy prawidłowo wyznaczono godziny pracy w urzędzie, czy nie narusza to przepisów o dobie pracowniczej?
Jesteśmy instytucją kultury, podlegającą pod starostwo powiatowe. Część pracowników wystąpiła z prośbą o umożliwienie im codziennego skorzystania z 30-minutowej przerwy „obiadowej”, podczas której mogliby opuścić miejsce pracy i udać się na obiad lub załatwić prywatne sprawy. Nie wchodzi w grę codzienne wydłużenie godzin pracy o 30 minut, ponieważ wiąże się to z większymi kosztami (dodatkowe opłacenie pracownika ochrony). Optymalnym rozwiązaniem byłoby uznanie, iż 15 minut przerwy to przerwa przysługująca z Kodeksu pracy (wliczana do czasu pracy), a pozostałe 15 minut nie byłoby wliczane do czasu pracy i wydłużałoby czas pracy. Wówczas konieczne byłoby opłacanie tylko dodatkowych 15 minut pracy ochrony dziennie lub odpracowanie w wyznaczone dni: poniedziałek, wtorek, czwartek - 7godzin i 45 minut (czas pracy, nie licząc przerwy), środa - 8 godzin i 30 minut, piątek - 8 godzin i 15 minut. Czy takie połączenie przerw w jedną jest dopuszczalne? Czy podczas tej 30-minutowej przerwy pracownicy mogą opuszczać miejsce pracy? Jak to się ma do przepisów bhp? Czy konieczny jest jakiś zapis w regulaminie pracy?
Jak mogę wyznaczyć przerwy na papierosa w zakładzie stolarskim i czy mogę ukarać za palenie na hali produkcyjnej w zakładzie stolarskim? Są na to jakieś przepisy, abym mógł je przedstawić pracownikom?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas