praca zdalna

5532c47bde1048ab964489c1b166f096812a5a49-medium

Praca zdalna będzie w całej administracji

Jest projekt rozporządzenia Rady Ministrów, który przewiduje przejście administracji publicznej na pracę zdalną. Wyjątek będzie dotyczył realizacji określonych zadań niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom i nie będzie możliwy do wykonania zdalnie.

Zmiany przewiduje projekt rozporządzenia Rady Ministrów wprowadzających zmiany w rozporządzeniu w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii są już w wykazie prac legislacyjnych rządu.

Przeczytaj też:

Przepisy przewidują modyfikację przepisów dotyczących wykonywania w urzędach administracji publicznej lub jednostkach organizacyjnych zadań o charakterze publicznym.


Praca zdalna w administracji

Minister Zdrowia Adam Niedzielski w środę na konferencji poinformował o nowych, bo aż 30.586 potwierdzonych przypadkach zakażenia koronawirusem. Wobec tego jego zdaniem Polska wkroczyła w piątą falę, która będzie w najbliższych dniach bardzo dynamicznie się rozwijała.

Dlatego zdecydowano o wprowadzeniu obowiązku przejścia na prace zdalną w administracji publicznej.

Zadania te mają być realizowane w trybie pracy zdalnej, na zasadach określonych przepisami art. 3 ust. 3-8 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095, z późn. zm.).

Przeczytaj też:

Kiedy pracownicy administracji publicznej nie będą mogli wykonywać pracy zdalnej?

Wyjątki od powyższej zasady będą stanowić sytuacje, w których realizacja określonych zadań jest niezbędna do zapewnienia pomocy obywatelom lub ze względu na przepisy prawa lub potrzeby urzędu lub jednostki, a ich realizacja nie jest możliwa w ramach pracy zdalnej.

Te działania – przejście administracji publicznej na pracę zdalną – mają zapewnić zmniejszenie liczby kontaktów między pracownikami urzędów administracji publicznej lub jednostek organizacyjnych realizujących zadania o charakterze publicznym, jak również kontaktów ww. osób z interesariuszami zewnętrznymi.

Zaproponowane rozwiązania mają zmniejszyć ryzyko powstawania tzw. ognisk zakażeń wirusem SARS-CoV-2. To z kolei ma zapobiegać występowaniu oraz potencjalnie przerywać łańcuch zakażeń tym wirusem w ww. miejscach.

Przedmiotowa ingerencja normatywna jest uzasadniona bardzo dużym tempem wzrostu dobowej liczby osób, w odniesieniu do których jest potwierdzane zakażenie wirusem SARS-CoV-2 (w dniu 18 stycznia 2022 r. potwierdzono zakażenie. Podobne rozwiązanie było już wprowadzone 2 listopada 2020 r. Wówczas wyłączone były z tego „jednostki organizacyjne sądów i prokuratury”. To wyłączenie budziło wiele kontrowersji.

Podstawa prawna:

  • projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii z 19 stycznia 2022 r.

Opr. Anna Kostecka

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo