Pracownik był zatrudniony od 10 marca 2021 r. do 14 września 2021 r. W tym okresie przez 7 dni przebywał na kwarantannie. Czy pracownikowi przysługuje trzynastka za ubiegły rok?
Kiedy pracownik nabywa prawo do trzynastki w pełnej wysokości
Jak ustać minimalny okres, który należy przepracować w celu uzyskania prawa do trzynastki
Jak traktować okresy kwarantanny przy ustalaniu prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego
Co w sytuacji, gdy w trakcie kwarantanny pracownik świadczył pracę zdalną
Czytaj również:
Jak zgodnie z obowiązującymi przepisami powinna wyglądać praca zdalna pracowników biurowych? Jakie obowiązki na pracy zdalnej powinien wykonywać pracownik, a co powinien zapewnić pracodawca? Czy pracodawca wprowadza pracę zdalną pracowników wewnętrznym zarządzeniem, czy jednak powinna być to inna forma? Jak pracownik potwierdza swoją obecność na pracy zdalnej?
Jest projekt rozporządzenia Rady Ministrów, który przewiduje przejście administracji publicznej na pracę zdalną. Wyjątek będzie dotyczył realizacji określonych zadań niezbędnych do zapewnienia pomocy obywatelom i nie będzie możliwy do wykonania zdalnie.
Zmiany przewiduje projekt rozporządzenia Rady Ministrów wprowadzających zmiany w rozporządzeniu w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii są już w wykazie prac legislacyjnych rządu.
Przeczytaj też:
Przepisy przewidują modyfikację przepisów dotyczących wykonywania w urzędach administracji publicznej lub jednostkach organizacyjnych zadań o charakterze publicznym.
Praca zdalna w administracji
Minister Zdrowia Adam Niedzielski w środę na konferencji poinformował o nowych, bo aż 30.586 potwierdzonych przypadkach zakażenia koronawirusem. Wobec tego jego zdaniem Polska wkroczyła w piątą falę, która będzie w najbliższych dniach bardzo dynamicznie się rozwijała.
Dlatego zdecydowano o wprowadzeniu obowiązku przejścia na prace zdalną w administracji publicznej.
Zadania te mają być realizowane w trybie pracy zdalnej, na zasadach określonych przepisami art. 3 ust. 3-8 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095, z późn. zm.).
Przeczytaj też:
Kiedy pracownicy administracji publicznej nie będą mogli wykonywać pracy zdalnej?
Wyjątki od powyższej zasady będą stanowić sytuacje, w których realizacja określonych zadań jest niezbędna do zapewnienia pomocy obywatelom lub ze względu na przepisy prawa lub potrzeby urzędu lub jednostki, a ich realizacja nie jest możliwa w ramach pracy zdalnej.
Te działania – przejście administracji publicznej na pracę zdalną – mają zapewnić zmniejszenie liczby kontaktów między pracownikami urzędów administracji publicznej lub jednostek organizacyjnych realizujących zadania o charakterze publicznym, jak również kontaktów ww. osób z interesariuszami zewnętrznymi.
Zaproponowane rozwiązania mają zmniejszyć ryzyko powstawania tzw. ognisk zakażeń wirusem SARS-CoV-2. To z kolei ma zapobiegać występowaniu oraz potencjalnie przerywać łańcuch zakażeń tym wirusem w ww. miejscach.
Przedmiotowa ingerencja normatywna jest uzasadniona bardzo dużym tempem wzrostu dobowej liczby osób, w odniesieniu do których jest potwierdzane zakażenie wirusem SARS-CoV-2 (w dniu 18 stycznia 2022 r. potwierdzono zakażenie. Podobne rozwiązanie było już wprowadzone 2 listopada 2020 r. Wówczas wyłączone były z tego „jednostki organizacyjne sądów i prokuratury”. To wyłączenie budziło wiele kontrowersji.
Podstawa prawna:
Opr. Anna Kostecka