Narzędzia:
Z pracownikami zatrudnionymi w spółce na czas określony do 31 grudnia 2015 r. zostaną zawarte umowy na czas nieokreślony od 1 stycznia 2016 r. Niektórzy pracownicy mają niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Czy urlop ten może „przejść” na następny rok? Czy niewykorzystany w 2015 roku urlop należy wpisać w informacji o warunkach zatrudnienia i uprawnieniach pracowniczych na podstawie art. 29 § 3 Kodeksu pracy, czy wystarczy tylko ogólny zapis „ma Pan prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 26 dni”?
Z pracownikiem była zawarta umowa na okres próbny od 1 września 2015 r. do 30 listopada 2015 r. Dnia 1 grudnia 2015 r. podpiszemy z nim kolejną umowę – na czas określony do 21 listopada 2018 r. z okresem wypowiedzenia zgodnie z art. 36 Kodeksu pracy. W jaki sposób określić, na dzień zawarcia umowy (czyli 1 grudnia 2015 r.) długość okresu wypowiedzenia w informacji o warunkach zatrudnienia: zgodnie z art. 36 Kodeksu pracy? Czy kolejna umowa od 22 listopada 2018 r. będzie umową bezterminową?
Z dniem 1 października 2015 r. zatrudniliśmy 23 osoby. W informacji o warunkach zatrudnienia i uprawnieniach pracowniczych wpisano, że od 1 października do 31 grudnia 2015 r. pracownikom przysługuje 7 dni urlopu wypoczynkowego (w proporcji za 3 miesiące). Po dostarczeniu świadectw pracy z poprzednich miejsc pracy okazało się, że większość pracowników w bieżącym roku wykorzystała 20 dni urlopu, czyli do wykorzystania pozostaje 6 dni. Czy obecny pracodawca może udzielić pracownikom 7 dni urlopu do końca roku (chociaż wtedy łącznie w 2015 r. wykorzystają po 27 dni), czy należy skorygować informację o warunkach zatrudnienia i uprawnieniach pracowniczych. A jeśli tak, to w jaki sposób?
Każdy pracownik musi otrzymać od pracodawcy informacje m.in. o obowiązujących go normach czasu pracy, terminie wypłaty wynagrodzeń, wymiarze przysługującego mu urlopu wypoczynkowego - słowem informacje o warunkach zatrudnienia. Na co musi uważać pracodawca, sporządzając ten dokument i jak powinien się zachować, jeśli w trakcie trwania umowy niektóre warunki ulegną zmianie?
Zatrudniłam 6 lutego 2015 r. pracownika na umowę o pracę na czas zastępstwa. W umowie nie określiłam konkretnej daty powrotu zastępowanego pracownika do pracy (umowa ma się rozwiązać z dniem powrotu zastępowanej osoby do pracy). Jak wobec tego powinien brzmieć zapis dotyczący wymiaru urlopu wypoczynkowego w informacji o warunkach zatrudnienia?
W naszym zakładzie znacznie zmniejszyliśmy zatrudnienie (dwa lata temu zatrudnialiśmy 24 osoby, obecnie – tylko 7). Ponieważ stan zatrudnienia przekraczał 20 pracowników w zakładzie obowiązywały regulaminy pracy i wynagradzania. Teraz chcielibyśmy z nich zrezygnować. Jak prawidłowo należy to zrobić? W jaki sposób i w jakim terminie powiadomić o tym pracowników? Czy należy zmienić umowy o pracę z pracownikami, czy wystarczy przekazać im nowe informacje o warunkach zatrudnienia?
Zatrudniamy kierowców samochodu ciężarowego. Do 30 czerwca 2013 r. obowiązywał w firmie podstawowy system czasu pracy (tj. 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym). Od 1 lipca 2013 r. wprowadziliśmy w firmie indywidualny rozkład czasu pracy przewidujący różne godziny rozpoczynania i kończenia pracy. Dnia 1 lipca 2014r wprowadziliśmy system równoważnego czasu pracy. W jaki sposób należy ująć w informacji o warunkach zatrudnienia dla nowoprzyjętych pracowników informację o obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, biorąc pod uwagę system równoważnego czasu pracy? Czy można zapisać: „czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy w przyjętym 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym z zastrzeżeniem art 135 § 1 Kodeksu Pracy”, czy też nie ujmować w informacji zapisu o systemie równoważnego czasu pracy?
Radiolodzy w treści umowy o pracę nie mają wpisanych skróconych norm czasu pracy, jest tylko zapis o pełnym etacie. Natomiast w umowie o pracę jest informacja, że podstawą prawną zawartej umowy jest regulamin pracy. Pracodawca dokonał już zmian dotyczących norm czasu pracy w regulaminie pracy, który wchodzi w życie 2 lipca 2014 r. W związku z powyższym, czy wystarczy pracownikom radiologii przekazać tylko informację o nowych warunkach pracy, czy też powinni oni otrzymać wypowiedzenia zmieniające?
W najbliższym czasie zatrudnimy 20 osobę. Wiem, że wiąże się to z wprowadzeniem regulaminu wynagradzania i regulamin pracy, co jednak z informacjami o zatrudnieniu? Czy należy przekazać pracownikom nowe informacje o warunkach zatrudnienia, czy też mogą pozostać te co dotychczas, czyli dla pracodawcy zatrudniającego mniej niż 20 pracowników?
Posłowie PiS, po odrzuceniu przez sejmowe komisje projektu nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, podjęli kolejną próbę zaostrzenia przepisów regulujących kwestie zawierania umów o pracę. Dnia 14 stycznia 2014 r. do Sejmu wpłynął nowy projekt zmian w Kodeksie pracy.
Proszę o pomoc w sprawie informacji o warunkach zatrudnienia dla nauczyciela logopedy, zatrudnionego od 1 września 2011 r. do 31 sierpnia 2012 r. na 7/22 etatu. Nauczyciel twierdzi, że nie obowiązuje go dobowa norma czasu pracy w wysokości 8 godzin i tygodniowa - 40-godzinna. Domaga się również informacji, czy oprócz 7 godzin dydaktycznych zobowiązany jest do świadczenia innych godzin na rzecz naszego przedszkola, np. uczestnicząc w zebraniach komisji do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej, której jest członkiem. Proszę o pomoc w obliczeniu należnego urlopu wypoczynkowego, jeśli roczny wymiar urlopu wynosi 35 dni?
Zatrudniam nauczyciela w niepełnym wymiarze zajęć. Czy zapis w umowie o pracę stanowiący, iż pracownik zatrudniony jest w wymiarze 3/18 etatu jest prawidłowy i wystarczający? Czy w informacji o warunkach zatrudnienia wystarczy zapis, iż czas pracy nauczyciela wynosi 3/18 z 40 godzin tygodniowo, a wymiar zajęć dydaktycznych 3 godziny tygodniowo?
Pracownik został zatrudniony 8 maja 2009 r. na 1/2 etatu na czas określony do 31 grudnia 2009 r. Pracownik nie posiada stażu pracy. Jego wykształcenie to 4- letnie liceum ogólnokształcące i 2-letnia policealna szkoła zawodowa. Od 1 września 2009 r. został zmieniony wymiar czasu pracy do pełnego etatu. Ile przysługuje pracownikowi urlopu z poszczególnych wymiarów czasu pracy? Czy po zmianie wymiaru czasu pracy należy sporządzić zgodnie z art. 29 § 3 Kodeksu Pracy informację dla pracownika.
Pracownica w trakcie roku kalendarzowego doniosła dodatkowe dokumenty stażowe, które zwiększą jej pod koniec roku urlop wypoczynkowy. Czy sytuacja ta rodzi u pracodawcy obowiązek ponownego wystawienia informacji z art. 29 Kodeksu pracy o fakcie nabycia urlopu uzupełniającego z innym dniem?
Jestem zatrudniona w szkole na podstawie umowy o pracę. W treści umowy wskazano, iż jest to umowa na czas określony do 31 sierpnia 2009 r., a w nawiasie dopisano, że jest to umowa na zastępstwo. Nie jest wymieniony imiennie zastępowany pracownik, podano jedynie, że jest to nauczyciel języka angielskiego (szkoła zatrudnia tylko 1 nauczyciela angielskiego). W ramach umowy realizuję 25 godzin dydaktycznych tygodniowo, czyli więcej niż wynosi etat nauczyciela (czy można zastępować nauczyciela w godzinach ponadwymiarowych)? Zastępowany nauczyciel zamierza wrócić do pracy pod koniec czerwca. Czy w związku z tym, że treść umowy jest dosyć ogólna, będę mogła odwołać się w razie wypowiedzenia do sądu pracy? Wiem, że zgodnie z przepisami powinnam także zostać poinformowana pisemnie przez pracodawcę o obowiązującej dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, częstotliwości i terminie wypłaty wynagrodzenia za pracę, urlopie wypoczynkowym oraz długości okresu wypowiedzenia umowy. Takiej informacji pisemnej nie otrzymałam.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas