Firma Gartner, z ponad 40 latami doświadczenia w branży analitycznej, przeprowadziła obszerne badania wśród 500 liderów HR z 40 krajów, obejmujące różnorodne sektory biznesowe. Celem było zidentyfikowanie kluczowych trendów, wyzwań i priorytetów, które będą kształtować obszar zarządzania zasobami ludzkimi w 2024 roku.
Przeczytaj też:
W tym artykule przyjrzymy się głównym wnioskom z badań Gartnera, analizując, jakie trendy będą dominować w HR oraz jakie strategie mogą przyjąć organizacje, aby skutecznie dostosować się do nowych realiów.
Badania przeprowadzone przez Gartner wyłoniły pięć głównych priorytetów i wyzwań dla liderów HR na rok 2024:
Docenianie pracowników ma potężną siłę. Prowadzi prostą drogą do większego zaangażowania, efektywności, zadowolenia, poczucia celu i przynależności pracowników. Sprawdź, jak powinno wyglądać właściwe docenianie i jakie powinny być jego cechy.
W jaki sposób skutecznie doceniać pracowników i zespół
Bez ram lub systemu doceniania może być trudno stworzyć sensowną i spójną ocenę. Chodzi o stworzenie programu doceniania, który odpowiada na potrzeby organizacji, jednocześnie dostosowując docenianie do każdej osoby indywidualnie. Aby docenianie na stałe weszło w życie zespołu, powinno mieć kilka najważniejszych cech.
Jaki jest sekret dobrze funkcjonującej organizacji i jej pracowników? Jednym z nich jest na pewno świetna komunikacja wewnętrzna. Nad dobrą komunikacją w firmie musimy ciągle pracować i dbać o jej odpowiedni kierunek i jakość. W komunikacji wewnętrznej niemal zawsze czujemy, że jest coś do poprawy. Sprawdź, jakie są kluczowe wymiary komunikacji wewnętrznej i jak je pozytywnie rozwijać.
Jak prowadzić komunikację:
W jaki sposób oswajać pracowników z informacjami o zmianach w firmie
Jak właściwie prowadzić komunikację kryzysową
Czas pandemii zasadniczo zmienił rolę i znaczenie komunikacji wewnętrznej. Jej funkcja stała się kluczowa dla działalności organizacji, motywacji, rozwoju i poczucia bezpieczeństwa pracowników. Ma wpływ na tworzenie elastycznych, odpornych na zmiany i kryzysy organizacji. Do tego wszystkiego komunikacja wewnętrzna ma kilka wymiarów, w których funkcjonuje w organizacji.
Zgodnie z wynikami badania firmy Gartner aż 90% liderów HR jest otwartych na możliwość przynajmniej częściowej pracy zdalnej nawet po nabraniu odporności populacyjnej. Badanie pokazuje, że około 50% pracowników będzie chciało powrócić do biur. Oznacza to, że organizacje będą rozwijać model pracy hybrydowej, w czym potrzebować będą wsparcia liderów HR. W artykule znajdziesz 4 skuteczne strategie, które są przydatne w tym wyzwaniu.
Rozwijaj kompetencje liderskie
W hybrydowym miejscu pracy pojawiają się nowe bariery, które mogą utrudniać nawiązywanie kontaktów, rozwój i szkolenie pracowników. Przy ograniczonym dostępie do mowy ciała, a przy tym zintensyfikowanych emocjach wywołanych przez niepewną sytuację ekonomiczną, empatia stanie się prawdopodobnie najważniejszym atrybutem skutecznego lidera. Zdefiniuj zatem, z czym wiąże się przewodzenie w wirtualnym środowisku.