Po zwolnieniu pracownicy administracyjnej ze szkoły były pracownik odwołał się do sądu pracy. W wyniku postępowania sąd uznał, iż pracownica została zwolniona niezgodnie z Kodeksem Pracy, wskutek czego pracodawca zapłacił odszkodowanie w wysokości 95% żądań powódki. Od kwoty tej potrącił 18% podatku dochodowego od osób fizycznych. Czy postąpił słusznie? Jeśli nie, jaka jest procedura kwoty zwrotu podatku dochodowego powódce?
Odszkodowanie z tytułu rozwiązania umowy o pracę jest zwolnione od podatku dochodowego. Przepisy nie zawierają żadnej szczególnej procedury dotyczącej zwrotu nienależnie pobranego podatku powódce.
Zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:
US: Odszkodowanie za wypowiedzenie umowy niezgodne z Kodeksem pracy - zwolnione z podatku
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymał odszkodowanie z tytułu niezgodnego z prawem rozwiązania stosunku pracy. Przyznano je na podstawie ugody zawartej przed sądem. Należy przy tym stwierdzić, iż było to odszkodowanie, którego wysokość i zasady ustalania wynikają wprost z przepisów Kodeksu pracy. Sprawia to, iż otrzymane przez Wnioskodawcę odszkodowanie należy do kategorii odszkodowań, do których zastosowanie będzie miał art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże w związku z tym, iż wyłączenie od zwolnienia podatkowego w stosunku do odszkodowań, o których mowa w pkt 3 lit. g powyższego przepisu zostało uznane za niezgodne z Konstytucją, to w świetle powyższego przedmiotowe odszkodowanie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
(Pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 6 sierpnia 2008 r., nr IPPB2/415-687/08-6/MG).
W opisanej sytuacji należy niezwłocznie zwrócić pracownikowi pobraną zaliczkę na podatek wraz z należnymi odsetkami ustawowymi od tej należności naliczonymi od dnia wypłaty odszkodowania. Pracodawca natomiast powinien wystosować do urzędu skarbowego, do którego odprowadzono zaliczkę, pismo z wyjaśnieniami i prośbą zwrotu nadpłaconej zaliczki.
» art. 21 ust 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176).
Rafał Styczyński