odszkodowanie

Pracownik w procesie o odszkodowanie od pracodawcy musi udowodnić słuszność swoich zarzutów

Pracownik może zakwestionować poprawność trybu konsultacji związkowej inicjowanej przez pracodawcę w przedmiocie zamiaru wypowiedzenia pracownikowi umowy o prac. Musi jednak udowodnić, w procesie o odszkodowanie z tytułu wadliwego rozwiązania umowy o pracę, słuszność zarzutów, jakie stawia względem pracodawcy. Wyrok Sądu Najwyższego z 14 października 2020 r. (sygn. akt I PK 58/19).

Z artykułu dowiesz się:

Stan faktyczny

Halina K. pracowała w domu pomocy społecznej jako główna księgowa. W związku z nabyciem przez pracownicę uprawnień emerytalnych w dniu 25 marca 2008 r. strony rozwiązały umowę o pracę za porozumieniem, po czym 1 kwietnia 2008 r. nawiązały nowy umowny stosunek pracy, na czas określony do 31 grudnia 2008 r. Kolejna umowa terminowa obowiązywała przez okres roku kalendarzowego 2009. Natomiast od 1 stycznia 2010 r. pracownica została zatrudniona na czas nieokreślony. Na początku 2017 r. w zakładzie pracy przeprowadzono kontrolę organu nadzorczego w zakresie dotyczącym realizacji wypłat wynagrodzeń pracowniczych w IV kwartale 2016 r.

W protokole pokontrolnym ujawniono nieprawidłowości odnoszące się do sposobu dokonywania zaliczkowej wypłaty wynagrodzeń na rzecz części pracowników, realizowanej w trakcie zastępstw Haliny K., kiedy ta przebywała na krótkotrwałych absencjach spowodowanych urlopami.

Pismem z 9 stycznia 2017 r., po uprzedniej konsultacji związkowej, pracodawca wręczył Halinie K. oświadczenie o wypowiedzeniu umowy o pracę, jak również zapoznał ją z wynikami kontroli. Przyczynę wypowiedzenia stanowiły zachowania pracownicy, których następstwem były wnioski i zalecenia pokontrolne. Halina K. odwołała się od wypowiedzenia, lecz przegrała spór w obu instancjach i dlatego poskarżyła się do Sądu Najwyższego.

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo