Narzędzia:
„Mierzymy się dziś z nadzwyczajną sytuacją, która uniemożliwia większości przedsiębiorstw prowadzenie regularnej działalności biznesowej” – podnoszą prezesi czołowych polskich firm. Jak nigdy wcześniej, możliwość pracy zdalnej nabrała dzisiaj kluczowego znaczenia. Jeszcze niedawno stanowiła organizacyjny przywilej, pewien dodatkowy bonus, który przyciągał pożądanych kandydatów do firm stale konkurujących o ograniczone kwalifikowane zasoby pracownicze. Dzisiaj praca zdalna jest wymogiem czasu oraz sytuacji i jako taka powinna zapewniać niezakłócone funkcjonowanie i ciągłość realizacji zadań na stanowiskach, na których jest możliwa do zastosowania.
Założeniem pracy zdalnej jest polecenie wykonywania obowiązków wynikających z umowy o pracę w innym miejscu pracy niż zakład pracy, np. w miejscu zamieszkania. W poleceniu wskazujemy okres wykonywania takiej pracy i wskazujemy konkretny adres. Czy jest możliwości zastrzec w takim poleceniu, że jednocześnie zlecamy pracę w domu, ale pracownik mimo tego ma codziennie przyjść do zakładu pracy, aby wykonać pewne czynności, których nie ma możliwości wykonać zdalnie (nawet mając dostęp do systemów informatycznych)?
W związku z zagrożeniem koronawirusem pracownicy naszej spółki otrzymali polecenie wykonywania pracy zdalnej. Proszę o wskazówkę, jak oznaczyć wykonywanie tego rodzaju pracy na liście obecności (u nas każdy pracownik przychodząc do pracy ma obowiązek podpisywać się na tej liście), a także jak prowadzić w tym okresie ewidencję czasu pracy? Pojawiają się też wątpliwości, jak pracodawca może zweryfikować, czy pracownik który miał np. pracować od 8:00 do 16:00, faktycznie w tych godzinach wykonywał pracę w domu.
8 marca 2020 r. weszła w życie „specustawa” mająca na celu walkę z epidemią koronawirusa. Po raz pierwszy w polskim prawie znalazł się w niej przepis, który umożliwia (czy wręcz zachęca pracodawców), aby kierować pracowników do pracy zdalnej. Praca zdalna to coś innego, niż „telepraca” obwarowana wieloma obostrzeniami w Kodeksie pracy. Sprawdź, na czym polega różnica.
8 marca br. zaczęła obowiązywać ustawa ws. szczególnych rozwiązań związanych z koronawirusem. Stanowi ona szczególną regulację w stosunku m.in. do przepisów Kodeksu pracy oraz ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, wprowadzając nowe rozwiązania w zakresie pracy zdalnej oraz dodatkowego zasiłku opiekuńczego na dzieci.
Poznaj wyjaśnienia Państwowej Inspekcji Pracy na temat stosowania przepisów prawa pracy umożliwiających powierzenie pracownikowi pracy zdalnej w celu przeciwdziałania rozprzestrzenia się wirusa COVID-19.
Obowiązuje już specjalna ustawa, która w sytuacji zagrożenia koronawirusem, umożliwia pracodawcom polecenie zatrudnionym wykonywania pracy zdalnej, a pracownikom – ubieganie się o dodatkowe świadczenia z ZUS w razie zamknięcia placówki, do której uczęszcza dziecko. Więcej o uprawnieniach przysługujących pracodawcy i pracownikom w najnowszym odcinku vloga kadrowo-płacowego.
Na jakich zasadach pracodawca może polecić pracownikowi pracę zdalną?
Kiedy na podstawie specustawy przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy?
Jakie świadczenia przysługują pracownikowi w razie kwarantanny?
Przez jaki okres czasu mają obowiązywać zasady określone specustawą ws. COVID-19?
Obowiązuje już specjalna ustawa, która w sytuacji zagrożenia koronawirusem, umożliwia pracodawcom polecenie zatrudnionym wykonywania pracy zdalnej, a pracownikom – ubieganie się o dodatkowe świadczenia z ZUS w razie zamknięcia placówki, do której uczęszcza dziecko.
Jakie są podstawowe reguły wprowadzania pracy zdalnej?
Co z zapewnieniem narzędzi do wykonywania pracy zdalnej?
Jak sformułować polecenie wykonywania pracy zdalnej (wzór dokumentu)?
Kiedy pracownikowi zostanie przyznany dodatkowy zasiłek opiekuńczy?
W dniu 8 marca weszła w życie specustawa w sprawie szczególnych rozwiązań związanych z zapobieganiem koronawirusowi, która przewiduje m.in. możliwość polecenia wykonywania pracy zdalnej oraz przyznania dodatkowego zasiłku opiekuńczego w związku z opieką nad dzieckiem.
W razie zagrożenia związanego z zarażeniem koronawirusem, pracodawca może m.in. polecić pracownikowi wykonywanie pracy z domu albo zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy. Jakie dodatkowo uprawnienia i obowiązki mogą przysługiwać pracodawcy i pracownikowi?
Jakie zalecenia wydał GIS wobec osób, które powróciły z rejonów objętych zagrożeniem epidemii koronawirusa?
Czy pracodawca może polecić pracownikowi polecenie wykonywania pracy zdalnej?
Czy pracownik może odmówić udania się w podróż służbową w rejony objęte zagrożeniem koronawirusa?
Czy pracownika można skierować na dodatkowe badania profilaktyczne?
Kiedy pracownikowi przysługuje prawo do wynagrodzenia i zasiłku chorobowego?
W jakiej sytuacji pracownik uzyska prawo do dodatkowego zasiłku opiekuńczego?
Możliwość polecenia wykonywania pracy zdalnej oraz dodatkowy zasiłek opiekuńczy w razie zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola bądź szkoły – takie rozwiązania wprowadza specustawa ws. walki z koronawirusem, którą 2 marca przyjął Sejm.
Jak mieć pewność, że wirtualny zespół będzie działał efektywnie i produktywnie a każdy z pracowników czuł się zaangażowany? Jak zarządzać takim zespołem? Nie jest to łatwe zadanie dla pracodawcy, liderom stawia również wysokie wymagania i wyzwania. Bo to, co w zarządzaniu zespołem stacjonarnym możemy potraktować nieco „na luzie”, w zespole wirtualnym może mieć zupełnie inne konsekwencje.
Jakie korzyści przynosi organizacja pracy zdalnej?
Jakie metody można wykorzystać do motywowania i angażowania pracowników zdalnych?
Jak praca zdalna wpływa na poziom zaangażowania pracowników?
Sytuacja, w której pracownik i przełożony pracują w różnych miejscach sprawia, że od obu stron oczekuje się znacznie większej dojrzałości i poczucia obowiązku, bowiem ta praca wymaga dokładniejszego planowania, nakierowania na cel i odpowiedzialności. Poznaj najważniejsze zasady związane z zarządzaniem pracą zdalną.
Jakie wyzwania stawia przed przełożonym organizacja pracy zdalnej?
Dlaczego pracującym zdalnie nie może być każdy pracownik?
Co stanowi podstawowy filar pracy zdalnej?
Jakie wyzwania związane z pracą zdalną wiążą się dla działu HR?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas