Narzędzia:
Możliwość wykonywania pracy zdalnej została zapisana w tarczy antykryzysowej jako rozwiązanie tymczasowe. Już wkrótce może się to jednak zmienić.
Nasz pracownik przez okres jednego tygodnia wykonywał pracę w formie zdalnej. W jaki sposób zaewidencjonować czas pracy pracownika zdalnego? Czy lista obecności, którą nasi pracownicy podpisują w biurze, w okresie wykonywania przez pracownika pracy zdalnej może pozostać niewypełniona?
Tarcza 4.0 zakłada, że to pracodawca zapewnia narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz że w każdej chwili może zażądać powrotu pracownika do biura. Sprawdź, co zostało rozstrzygnięte nowymi przepisami, a jakie kwestie nadal pozostawiają wątpliwości.
Od marca 2020 r. uczymy się wszyscy na nowo pracować. Pracujemy z domu, na tzw. home office. Czy jesteśmy efektywni? Czy chcemy pozostać w domu czy wracać do biur? Jak mądrze wykorzystać powroty aby umocnić markę pracodawcy?
Doprecyzowanie reguł wykonywania pracy zdalnej, przymusowe udzielanie urlopu w okresie epidemii, możliwość szybkiego wypowiedzenia umów o zakazie konkurencji, czy zawieszenia obowiązków związanych z działalnością socjalną – to tylko niektóre z ważnych dla pracodawców zmian, które przynosi czwarta odsłona tarczy antykryzysowej. Sprawdź szczegóły.
W przepisach tarczy antykryzysowej praca zdalna jest zaplanowana jako rozwiązanie tymczasowe, służące przeciwdziałaniu COVID-19, a przepisy ją określające mają utracić moc we wrześniu 2020 r. Jak w takim razie zaplanować pracę zdalną na przyszłość, gdy zasady określone w przepisach antykryzysowych przestaną obowiązywać? Poznaj wskazówki ekspertów w tym zakresie.
W jaki sposób tarcza 4.0 doprecyzuje pracę zdalną?
Na jak długi okres zaplanowana jest antykryzysowa regulacja pracy zdalnej?
Dlaczego warto zastanowić się nad wprowadzeniem regulaminu pracy zdalnej i co w nim określić?
Nowa tarcza antykryzysowa zmienia zasady wykonywania pracy zdalnej. Zanim pracodawca podejmie decyzję o powierzeniu pracy zdalnej, będzie musiał uzyskać informacje, w jakich warunkach pracownik będzie mógł tę pracę wykonywać.
Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa pracownikom jest obecnie największym wyzwaniem w procesie powrotu do biura. Zaledwie 26 proc. polskich firm jest gotowych na zakończenie zdalnej formy pracy – wynika z ankiety przeprowadzonej przez ekspertów firmy doradczej Deloitte.
W związku z epidemią COVID-19 firmy coraz częściej cierpią na brak płynności finansowej i są zmuszane do (nierzadko grupowych) zwolnień, zaś rynek pracownika oficjalnie się skończył. Wielu zatrudnionych obawia się również w tym momencie podjęcia ryzykownych kroków i szukania nowych miejsc pracy. Niektóre branże stoją jednak przed innymi dylematami.
Ewidencję czasu pracy musi prowadzić każdy pracodawca zatrudniający pracowników. Jest wiele możliwości ewidencji i kontroli czasu pracy, kiedy pracownicy pracują w biurze. Sprawdź, jakie masz możliwości kontroli czasu pracy pracowników zdalnych.
Pracownik (bibliotekarz) w związku z epidemią konronawirusa przeszedł na pracę zdalną (pracował w domu). Czy po powrocie musi podpisać za te dni listę obecności? Co z pracownikiem, który pracuje w filii biblioteki i tworzy tylko swoją listę obecności – czy ma ją standardowo podpisać? Czy pracę zdalną można przerwać? Pracownik zdeklarował się, że chce pracować zdalnie przez cały kwiecień, ale po tygodniu postanowił wrócić do zakładu pracy. Czy taka sytuacja jest dozwolona?
Z tego ebooka dowiesz się m.in. jak organizować pracę zdalną w związku z zagrożeniem koronawirusem oraz jakie są prawa i obowiązki pracodawcy organizującego taką pracę zdalną. Sprawdź, co wynika ze stanowisk inspekcji pracy, a także czy w związku z obecną sytuacją można wysłać pracownika na urlop wypoczynkowy lub bezpłatny. Upewnij się, jak koronawirus może wpłynąć na czas pracy, a także w jaki sposób można obecnie zmienić warunki pracy bez zmiany umowy.
Jak pracodawca powinien nadzorować wykonywanie pracy zdalnej? Czy polecenie wykonywania takiej pracy wpływa na sposób ewidencjonowania czasu pracy? I czy w związku problemami w funkcjonowaniu zakładu pracy możliwa jest zmiana przyjętego rozkładu czasu pracy?
Z związku z panującym obecnie stanem epidemii nasi pracownicy pracują zdalnie. Wykorzystują w celach służbowych własny sprzęt, głównie komputery i telefony komórkowe, ale też m.in. materiały biurowe. Za korzystanie z własnego sprzętu otrzymają ekwiwalent pieniężny. Jakie są warunki skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego? Czy taki ekwiwalent jest kosztem uzyskania przychodów dla pracodawcy?
Przepisy ws. szczególnych rozwiązań związanych ze zwalczaniem koronawirusa przewidują możliwość polecenia pracownikowi wykonywania pracy zdalnej. Poznaj odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania o zasady organizacji pracy w domu.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas