Pracodawcy: potrzebujemy stałych rozwiązań w zakresie pracy zdalnej

21.07.2020AKTUALNE

Pracodawcy: potrzebujemy stałych rozwiązań w zakresie pracy zdalnej

COVID-19 znacząco wpłynął na sytuację na rynku pracy. Początkowo pracodawcy stanęli przed wyzwaniem zapewnienia swoim pracownikom bezpiecznych warunków pracy. Sprawdziło się tutaj rozwiązanie w postaci pracy zdalnej, tymczasowo uregulowane w tarczy antykryzysowej. Obecnie organizacje pracodawców apelują o wprowadzenie w tym zakresie stałych rozwiązań.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Dlaczego wprowadzenie stałych rozwiązań w zakresie pracy zdalnej jest potrzebne?
  • Co, w ocenie pracodawców, powinno ulec doprecyzowaniu?
  • Na jaki problem zwróciły również uwagę organizacje pracodawców?

W ocenie pracodawców praca zdalna stanie się stałym elementem rynku pracy, nie tylko zwiększającym bezpieczeństwo w momentach tak trudnych jak obecny, i wpisze się w rzeczywistość wielu firm.

Rozwiązania „z tarczy” tymczasowe, kodeksowe – zbyt wąskie

Pracodawcy przypominają, że w ramach tarczy antykryzysowej wprowadzono pewne narzędzia prawne, odpowiadające na potrzeby pracodawców i pracowników, są to jednak rozwiązania tymczasowe.

Natomiast kodeksowe zapisy dotyczące telepracy są zbyt wąskie, aby objąć wszystkie przypadki, gdzie praca zdalna może mieć zastosowanie, a ich treść nie zawsze jest możliwa do zastosowania.

Do doprecyzowania m.in. kwestie BHP

Zdaniem pracodawców, jednym z kluczowych elementów, które wymagają regulacji jest obszar bezpieczeństwa i higieny pracy. W związku z tym, że pracodawca nie ma pełnej kontroli nad warunkami panującymi w miejscu pracy, nie ma możliwości zastosowania wszystkich przepisów dotyczących BHP wynikających z Kodeksu pracy i innych aktów prawnych.

Stąd też pracodawcy składają propozycję rozwiązań bardziej odpowiadających rzeczywistości pracy zdalnej, m.in. w zakresie postępowania wypadkowego i dokonania kwalifikacji, czy zdarzenie miało charakter wypadku przy pracy.

Problematyczne mierzenie temperatury i testy na COVID-19

W swoim apelu organizacje pracodawców zwróciły również uwagę na różne podejścia urzędów i  brak jest jasnych zasad, które powinny stanowić podstawę prawną mierzenia temperatury ciała i wykonywaniu testów na COVID–19, w szczególności w zakresie przetwarzania danych. Zdaniem GIS, pracodawca musi uzyskać zgodę pracownika na pomiar. Innego zdania jest UODO, który w swoim stanowisku wskazuje, iż zgoda nie może być podstawą przetwarzania danych, a mogą nią być, zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. i) RODO, przepisy obowiązującego prawa.

Zdaniem pracodawców konieczne zatem jest wprowadzenie w Kodeksie pracy instrumentu prawnego, który pozwoli na podejmowanie przez pracodawców powyższych działań w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia oraz w celu ochrony tych dóbr w stosunku do ogółu zatrudnionych przebywających na terenie zakładów pracy.

Pod apelem podpisały się American Chamber of Commerce (AmCham), Business Centre Club, Francusko-Polska Izba Gospodarcza, Konfederacja Lewiatan, Polskie Forum HR, Polsko-Szwajcarska Izba Gospodarcza, Pracodawcy RP i Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL).

Sprawdź inne artykuły w kategorii Kadry

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo