Narzędzia:
Rząd analizuje możliwość automatycznego obniżenia wysokości podatku dochodowego od wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę i umowy zlecenia dla osób. Dotyczyć ma to osób, które pomimo uzyskania prawa do przejścia na emeryturę, zdecydują się na kontynuację zatrudnienia.
Z czego wynikają planowane zmiany dla osób kontynuujących zatrudnienie
Jak przedstawiona propozycja jest oceniana przez ekspertów
Jeśli pracodawca nie spełnił wynikającego z art. 53 § 5 kp obowiązku nawiązania stosunku pracy z byłym pracownikiem (m.in. przez podpisanie umowy o pracę), to wyrok sądu wydany w sprawie z powództwa pracownika przeciwko pracodawcy o wykonanie tego obowiązku zastępuje sporządzenie umowy o pracę i tym samym powoduje skutek w postaci nawiązania stosunku pracy. Wyrok Sądu Najwyższego z 10 grudnia 2019 r. (sygn. akt II PK 107/18).
Przepisy prawa pracy nie określają zasad wystawiania zaświadczeń o zarobkach. Aby jednak nie narażać osoby wystawiającej takie zaświadczenie na odpowiedzialność karną, powinno ono przede wszystkim zawierać informacje zgodne z prawdą i zostać wystawione w taki sposób, w jaki wymaga podmiot żądający zaświadczenia (w szczególności – na odpowiednim formularzu). Oto praktyczna instrukcja, jak wypełniać zaświadczenie krok po kroku.
W 2019 roku zatrudniliśmy i zwolniliśmy pracownika, a obecnie (po niecałym miesiącu przerwy) zatrudniamy go ponownie. Wiem, że w takiej sytuacji nie zakładamy nowych akt, tylko kontynuujemy prowadzenie dotychczasowych. Chciałabym jednak zapytać, co z dokumentami, które przekazujemy osobom przy przyjęciu do pracy. Czy powinniśmy je ponownie wydawać?
Śmierć pracodawcy powoduje wygaśnięcie stosunków pracy, ale obowiązujące od 25 listopada br. przepisy dają możliwość dalszego zatrudnienia pracowników zmarłego, gdy przedsiębiorstwo przejdzie pod zarząd sukcesyjny. Sprawdź szczegóły.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Do kogo mają zastosowanie przepisy o zarządzie sukcesyjnym?
Kto powołuje zarządcę i czy powołujący może mieć uprawnienia wobec pracowników?
Jaka jest sytuacja pracowników w firmie zmarłego?
Co w sytuacji, gdy nie ustanowiono zarządcy sukcesyjnego?
Jak zawrzeć porozumienie dotyczące kontynuowania zatrudnienia (wzór dokumentu)?
W ciągu 3 miesięcy zaczną obowiązywać przepisy nowej ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej. Powołanie zarządcy sukcesyjnego pozwoli na kontynuację działalności firmy zmarłego przedsiębiorcy, w tym m.in. dalsze zatrudnianie jej pracowników, do czasu przejęcia zakładu pracy przez spadkobierców. Sprawdź szczegóły.
Z tekstu dowiesz się:
Pracownica zatrudniona na stanowisku inspektora (umowa na czas nieokreślony od 1 września 2008 r.) przechodzi na emeryturę. Zostanie zatrudniona ponownie na stanowisku pomocy administracyjnej. Czy można zawrzeć z nią umowę na czas określony, czy też musi to być umowa na czas nieokreślony?
Z dniem 5 września uległa rozwiązaniu umowa o pracę na zastępstwo. Od kolejnego dnia podpisaliśmy z tym samym pracownikiem umowę na czas określony. Czy musimy pracownikowi wypłacić wynagrodzenie w ostatnim dniu umowy na zastępstwo, a następnej wypłaty dokonać na koniec miesiąca? Czy też dopuszczalna jest wypłata wynagrodzenia z obu umów jednorazowo za cały miesiąc? Wskazuję, że pomiędzy umowami nie ma dnia przerwy, a warunki płacy nie uległy zmianie.
Od 1 stycznia 2017 r. nie jest już konieczne wydanie świadectwa pracy, w momencie gdy pracodawca zamierza zawrzeć z pracownikiem kolejną umowę o pracę, w krótkim okresie po zakończeniu poprzedniej z nich. O wydanie mu świadectwa może jednak zawnioskować zatrudniony.
Pracownicy otrzymali wypowiedzenia umów o pracę w związku z likwidacją etatów (zwolnienia grupowe). W obecnej chwili pojawił się w firmie nowy udziałowiec, który chciałby utrzymać zatrudnienie, dając jednakże pracownikom z likwidowanych stanowisk wypowiedzenia zmieniające. Proszę o odpowiedź, co będzie jeśli pracownicy nie przyjmą nowych warunków pracy i płacy – czy należy im się odprawa za rozwiązanie umowy przez pracodawcę?
GOPS zatrudniał pracownika socjalnego od 1 kwietnia do 31 maja 2011 r. na podstawie umowy o pracę na okres próbny, następnie 1 czerwca 2011 r. zawarto umowę na czas określony do 30 listopada 2011 r. W 2012 roku zawarto kolejną umowę na czas określony, która ulegnie rozwiązaniu 31 grudnia 2013 r. Jeżeli pracodawca zatrudni pracownika ponownie od 1 stycznia 2014 r., czy może to być zatrudnienie na podstawie umowy o pracę na czas określony, czy powinna to być umowa na czas nieokreślony?
Jestem na wcześniejszej emeryturze od trzech lat, obecnie mam zamiar podjąć pracę u byłego pracodawcy u którego pracowałam przed przejściem na emeryturę. Proszę o odpowiedź jak się ma moja decyzja w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów?
Pracownica, która osiągnie wiek emerytalny (60 lat) w kwietniu 2011 r. ma zamiar rozwiązać umowę o pracę i po otrzymaniu świadectwa pracy złożyć dokumenty w ZUS o przyznanie emerytury. Dotychczasowy zakład pracy ma zamiar podpisać nową umowę o pracę z tą właśnie pracownicą.Czy w październiku 2011 r. będą ją też obowiązywały przepisy dotyczące emerytur, które weszły w życie od 1 stycznia 2011 r.?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas