Kierowcy międzynarodowi bez ryczałtu za nocleg w kabinie

Adam Hrycak
28.11.2016AKTUALNE

Kierowcy międzynarodowi bez ryczałtu za nocleg w kabinie

Trybunał Konstytucyjny zakwestionował regulacje przyznające kierowcom w transporcie międzynarodowym prawo do zwrotu kosztów noclegu w wysokości określonej w rachunku lub w formie ryczałtu za noclegi. Sprawdźmy, co w praktyce oznacza to dla pracodawców.

Chodzi o przepis art. 21a ustawy o czasie pracy kierowców, który uznany został przez Trybunał za niezgodny z art. 2 Konstytucji.

Orzeczenie TK oznacza, że od momentu, gdy wyrok Trybunału zostanie opublikowany w Dzienniku Ustaw, pracodawca nie musi już wypłacać kierowcom obsługującym trasy międzynarodowe ryczałtów za noclegi, jeśli mogą spędzić noc w kabinie pojazdu dobrze przystosowanej do spania. Nie musi też pokrywać ich rachunków za hotele. Dotyczy to jednak tylko kierowców na trasach międzynarodowych, nie obejmuje przewozów na terenie Polski.

Należy się spodziewać, że po wyroku Trybunału sądy będą oddalać większość pozwów kierowców o wypłatę zaległych ryczałtów. Natomiast jeśli sąd orzekł już obowiązek wypłaty zaległego ryczałtu na rzecz kierowców, pracodawca może wnieść do sądu skargę o wznowienie postępowania. Skargę trzeba wnieść w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie wyroku TK, czyli od dnia ogłoszenia wyroku w Dzienniku Ustaw. Z tym niestety, jak wiadomo, może być kłopot.

Kierowca to nie urzędnik

W uzasadnieniu wyroku Trybunał stwierdził, że kierowcy nie powinni w zakresie należności za podróże służbowe podlegać tym samym przepisom, co urzędnicy w urzędach państwowych czy samorządowych. Tymczasem obowiązuje ich rozporządzenie dotyczące podróży służbowych w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Te przepisy nie uwzględniają specyfiki branży transportowej. Dla kierowcy w transporcie międzynarodowym podróż służbowa jest stanem permanentnym, obejmującym w zasadzie cały czas pracy. Natomiast w przypadku pracowników sektora budżetowego, do których odnosi się rozporządzenie, jest to zjawisko incydentalne.

Z tego względu, zdaniem Trybunału, ustawodawca powinien oddzielnie uregulować kwestie podróży służbowych kierowców, uwzględniając specyfikę tego zawodu. W szczególności powinien jasno określić, jakie warunki noclegu w kabinie są odpowiednie.

Przewoźnicy ponieśli wydatki

Trybunał zaznaczył też, że przewoźnicy w transporcie międzynarodowym ponosili nakłady finansowe, dostosowując samochody ciężarowe tak, aby było w nich odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy lub kupując samochody fabrycznie dostosowane do takiego odpoczynku. Robili to dlatego, że według art. 8 ust. 8 rozporządzenia nr 561/2006, jeżeli kierowca dokona takiego wyboru, dzienne okresy odpoczynku i skrócone tygodniowe okresy odpoczynku poza bazą może wykorzystywać w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju. Mieli więc usprawiedliwione przekonanie, że zapewniają w ten sposób kierowcy bezpłatny nocleg, o którym mowa w rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 2002 r. i 2013 r. Mogli więc uznać, że dzięki temu będą zwolnieni z ponoszenia kosztów noclegu kierowców.

Nie może być kilku odesłań

Trybunał zwrócił też uwagę, że art. 21a ustawy o czasie pracy kierowców, w którym przewidziano obowiązek zwracania kierowcom wydatków związanych z wykonywaniem zadania służbowego, odsyła do przepisów z Kodeksu pracy. Z kolei przepisy kodeksu zawierają dalsze odesłanie do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, a wcześniej do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.

Trybunał uznał, że taki sposób konstrukcji przepisów, wykorzystujący kaskadowe odesłania, jest niezgodny z wynikającymi z art. 2 Konstytucji zasadami poprawnej legislacji i zaufania do państwa oraz stanowionego przez nie prawa. Zgodnie bowiem z zasadami techniki prawodawczej, czyli wytycznymi, jak tworzyć przepisy, nie odsyła się do przepisów, które już zawierają odesłania.

Źródło: Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada 2016 r., sygn. akt K 11/15

Autorem odpowiedzi jest: 

Adam Hrycak


AUTOR
Specjalista z zakresu transportu drogowego z wieloletnim doświadczeniem w doradzaniu firmom transportowym i prowadzącym przewozy na potrzeby własne, autor wielu publikacji o transporcie drogowym.

Sprawdź inne artykuły w kategorii Płace

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo