Narzędzia:
Wiele osób jeździ samochodami służbowymi. Najczęściej podczas jazdy ma się spokojną głowę, ale gdy wydarzy się jakieś niespodziewane zdarzenie, to niestety nachodzą pewne wątpliwości. Czy pracownik odpowiada za szkodę powstałą w służbowym samochodzie? W jakiej sytuacji ubezpieczyciel może odmówić odszkodowania? To wszystko trzeba wiedzieć.
Czy zwrot kosztów ładowania elektrycznego samochodu służbowego stanowi po stronie pracownika przychód ze stosunku pracy i czy na pracodawcy ciążą z tego tytułu obowiązki płatnika? Sprawdź stanowisko organów podatkowych.
Z pracownikiem została zawarta umowa w sprawie używania prywatnego samochodu osobowego do celów służbowych z miesięcznym limitem 300 km. Od listopada 2020 roku pracownik pracuje zdalnie w domu 2 lub 3 razy w tygodniu. Pozostałe dni pracuje w siedzibie pracodawcy. Czy w takiej sytuacji należy wypłacać ryczałt w pełnej wysokości czy pomniejszać o ilość dni pracy zdalnej?
W zakresie interpretacji art. 12 ust. 2a ustawy o PIT Minister Finansów stwierdził, że ryczałtowo określona w tym przepisie wartość nieodpłatnego świadczenia obejmuje ponoszone przez pracodawcę koszty związane z utrzymaniem i ogólnym użytkowaniem samochodu, przykładowo takie jak: paliwo, ubezpieczenie, wymiana opon, bieżące naprawy, okresowe przeglądy, które zakład pracy – jako właściciel samochodu – musi ponieść, aby samochód był sprawny i mógł uczestniczyć w ruchu drogowym. Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 11 września 2020 r. (nr DD3.8201.1.2020).
Pracownicy zatrudnieni w naszej firmie używają samochodów prywatnych do celów służbowych. Czy od zwracanych im z tego tytułu kosztów powinny być naliczane składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Czy gdy kwota zwracana pracownikowi w danym miesiącu jest wyższa niż kwota limitu ustalona na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury od nadwyżki powinny być naliczane składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.
Jeżeli pracownik korzysta z przejazdów taksówkami i samochodami służbowymi w celu wykonywania obowiązków służbowych, to pokrycie kosztów takich przejazdów przez pracodawcę nie powoduje powstania przychodu po stronie pracownika. Interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 lipca 2020 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.339.2020.1.JK3).
Pracownica przebywa na urlopie macierzyńskim, na którym zasiłek wypłaca ZUS. Korzysta ze służbowego samochodu do celów prywatnych, a oprócz tego świadczenia pracownica nie uzyskuje innego przychodu pieniężnego. Świadczenie podlega opodatkowaniu, zaliczkę na podatek wykażemy w PIT-11. Jak należy postąpić ze składkami ZUS?
Zatrudniamy pracowników na różnych stanowiskach – zarówno fizycznych, jak i umysłowych. Pracownicy w angażach mają określone stanowisko wykonywania pracy (np. ślusarz, ślusarz -spawacz, elektryk itp.). Zdarza się, że zatrudnieni jeżdżą samochodami służbowymi na roboty, przewożąc współpracowników lub indywidualnie. Czy osoby te powinny być kierowane na badania psychotechniczne dla kierowców? Czy należy określać im w umowach dodatkowe stanowisko pracy (jako kierowca)?
Prezes zarządu w spółce z o.o. pełni swoją funkcję na podstawie kontraktu menadżerskiego. Kontrakt zapewnia mu możliwość wykorzystania do celów prywatnych samochodu służbowego. Czy w tej sytuacji do ustalenia przychodu z tego tytułu możliwe jest zastosowanie ryczałtu wynikającego z art. 12 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pracownik otrzymał polecenie tygodniowego wyjazdu służbowego do Bratysławy. Jako środek transportu określono samochód służbowy, którym nasz kierowca zawiózł pracownika na miejsce i po tygodniu po niego przyjechał. Z rozporządzenia o podróżach służbowych wynika, że ryczałt na jazdy miejscowe nie przysługuje pracownikowi, który odbywa podróż samochodem. Dlatego też postanowiliśmy nie naliczać ryczałtów. Pracownik jednak domaga się ich wypłaty, wskazując, że ponosił koszty takich przejazdów. Kto ma rację?
Użytkowanie samochodu służbowego w celu przejazdu z miejsca wykonywania zlecenia do miejsca zamieszkania i z powrotem, a także jego parkowanie i garażowanie w miejscach wskazanych w umowie (m.in. w miejscu zamieszkania) nie stanowi dla zleceniobiorcy przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń - potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji wydanej 19 czerwca 2015 r. (sygn. IBPBII/1/4511-245/15/MK).
Zdaniem ekspertów proponowane w nowej ustawie deregulacyjnej ryczałtowe stawki wartości korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych to dobry pomysł. Jak twierdzi Łukasz Czucharski z Komitetu Podatkowego Pracodawców RP może to przyczynić się do wyeliminowania występujących problemów i ułatwić podatnikowi rozliczenie podatku dochodowego z tego tytułu.
Komórka, laptop, a nawet samochód służbowy są w dzisiejszych czasach standardowym wyposażeniem każdego pracownika na wyższym stanowisku. Wiążą się z tym nie tylko przywileje, ale także obowiązki. Odbieranie służbowego telefonu, odpowiadanie na e-maile po godzinach pracy czy podczas urlopu wypoczynkowego stają się rzeczą naturalną. Czy pracodawca ma do tego prawo?
Aby usprawnić mobilność, a tym samym efektywność wykonywanej pracy, pracodawca przekazuje pracownikowi pojazd służbowy do bezpłatnego używania do celów służbowych i jednocześnie pozwala parkować go w miejscu zamieszkania. Pracownicy wykorzystują pojazdu dla celów dostania się do miejsca wykonywania pracy (budowy, klienci firmy) i parkują je w swoim miejscu zamieszkania. Czy umowa o korzystanie z samochodu służbowego zawarta między pracodawcą a użytkownikiem, mająca charakter umowy o świadczeniach wzajemnych, rodzi obowiązek podatkowy po stronie użytkownika (podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodu - z tytułu użytkowania samochodu w drodze z miejsca zamieszkania do miejsca pracy)? Czy dojazd z miejsca zamieszkania do miejsca świadczenia pracy należy traktować jako użytkowanie pojazdu do celów prywatnych? Czy w tym przypadku fakt korzyści pracodawcy z tytułu nieponoszenia kosztów parkowania ma znaczenie dla ww. oceny?
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas