Zdaniem ekspertów proponowane w nowej ustawie deregulacyjnej ryczałtowe stawki wartości korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych to dobry pomysł. Jak twierdzi Łukasz Czucharski z Komitetu Podatkowego Pracodawców RP może to przyczynić się do wyeliminowania występujących problemów i ułatwić podatnikowi rozliczenie podatku dochodowego z tego tytułu.
Pod koniec czerwca 2014 roku rząd przyjął projekt tzw. czwartej ustawy deregulacyjnej, która przewiduje szereg ułatwień w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Więcej na temat planowanych zmian: Kolejna część deregulacji – przyjęta przez rząd.
Pojemniejszy silnik – wyższa wartość, a tym samym podatek
Przygotowany przez resort gospodarki projekt trafił już do Sejmu. Jednym z jego założeń jest nałożenie ryczałtowe określenie miesięcznych stawek wartości świadczeń z tytułu użytkowania aut firmowych do celów prywatnych (co jest powszechne i traktowane jako dodatkowy bonus dla pracownika oraz element systemu świadczeń pozapłacowych).
Zgodnie z projektem stawki, na podstawie których rozliczana będzie wartość takiego świadczenia dla pracownika, zostaną określone w ustawie i mają wynosić miesięcznie:
250 zł – dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3 oraz
400 zł – dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.
Jeśli pracownik nie będzie korzystała z firmowego auta przez cały miesiąc, stawki te – podobnie jak w przypadku używania prywatnego auta do celów służbowych – będą pomniejszane za każdy taki dzień. Jednak w tej sytuacji miesięczna stawka zmniejszy się o 1/30 (przy ryczałcie na tzw. jazdy lokalne jeden dzień nieobecności jest traktowany jako 1/22).
Zmiany mają zacząć obowiązywać już z początkiem 2015 roku.
Koniec problemów i niejasności
Jak wskazuje ekspert Pracodawców RP Łukasz Czucharski aktualnie trudność sprawia przede wszystkim ustalenie wartości pieniężnej nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych. Zmiany mają za zadanie wyeliminować dotychczas zgłaszane problemy i ułatwić podatnikowi rozliczenie świadczenia.
W obecnym stanie prawnym jednym ze sposobów określania wartości świadczenia jest założenie, że pracownik otrzymał je od pracodawcy w wysokości wartości wynajęcia takiego samego pojazdu w wypożyczalni samochodów. Po wprowadzeniu systemu ryczałtowego przedsiębiorca nie będzie miał obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu w przypadku jego prywatnego wykorzystania przez pracownika. Zniknie też problem ustalenia właściwej stawki wynajmu danego pojazdu.
Używanie w celach prywatnych to nie dojazd do i z firmy oraz parkowanie
Warto wspomnieć, że w świetle stanowisk organów skarbowych przydzielenie samochodu służbowego pracownikom i wyznaczenie przez płatnika miejsca garażowania w miejscach zamieszkania tych osób gwarantujących jego bezpieczeństwo, a tym samym stałą gotowość do użytkowania i osiągania przychodu, wynikające z charakteru pracy na danym stanowisku nie stanowi przychodu pracownika ze stosunku pracy, o ile samochody te będą wykorzystywane w celach służbowych (por. m.in. pismo dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 sierpnia 2009 r., sygn. IPPB2/415-361/09-4/MK).
Dopiero korzystanie przez pracownika z firmowego auta do celów prywatnych (jak np. codzienne zakupy, wyjazdy weekendowe czy na urlop itp.) powoduje powstanie u pracownika przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia.
Emilia Wawrzyszczuk
Źródło:
www.pracodawcyrp.pl,
rządowy projekt ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (druk sejmowy nr 2606).