Narzędzia:
Główny Inspektor Pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko 3 listopada 2022 r. na posiedzeniu Sejmowej Komisji do Spraw Kontroli Państwowej przedstawiła informację na temat działalności Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie eliminowania nielegalnego zatrudnienia, realizowanej w latach 2019-2022, na tle rozwiązań przyjętych w wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Od 4 czerwca 2022 r. wchodzą w życie nowe przepisy, które dotyczą wszystkich pracodawców prowadzących PPK. Ponadto pracodawcy prowadzący PPE również powinni zweryfikować, jakie zmiany od 1 lipca 2022 r. ich czekają. Ustawa o PPE również została znowelizowana. Zapraszamy na webinar podczas którego Oskar Sobolewski ekspert Instytutu Emerytalnego, prawnik, autor licznych artykułów i komentarzy opowie o wszystkich zmianach.
Państwowa Inspekcja Pracy będzie mogła weryfikować prowadzony przez pracodawcę wykaz stanowisk pracy, na których wykonywane są prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Wprowadzenie m.in. takiej zmiany zakłada projekt nowelizacji przepisów o emeryturach pomostowych.
Dobiegają końca prace nad projektem nowelizacji ustawy o PIP. Inspektorzy zyskają kilka istotnych uprawnień m. in. możliwość zastąpienia umowy cywilnoprawnej umowę o pracę w drodze decyzji administracyjnej. Rewolucyjna zmiana czeka także branżę budowlaną.
Czy PIP będzie mogła prowadzić kontrolę przedsiębiorcy bez zapowiedzi
Jakie uprawnienie będzie przysługiwało PIP w zakresie zmiany rodzaju zawartej umowy
Jakie rewolucyjne uprawnienie uzyska PIP w procesie budowlanym
Członkowie Rady Ochrony Pracy przy Sejmie RP jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali sprawozdanie Głównego Inspektora Pracy z działalności Państwowej Inspekcji Pracy w 2020 roku. Obrady ROP w trybie wideokonferencji odbyły się 26 sierpnia 2021 r. pod przewodnictwem posła Janusza Śniadka.
Dyskusji nad koncepcjami rozwiązań w zakresie naboru specjalistów zewnętrznych na stanowiska inspektorów pracy poświęcone było spotkanie online Głównego Inspektora Pracy Katarzyny Łażewskiej-Hrycko z członkami Rady Ochrony Pracy, zorganizowane z inicjatywy szefowej Państwowej Inspekcji Pracy 23 sierpnia 2021 r.
Wychodząc naprzeciw obawom i potrzebom pracowników oraz pracodawców Okręgowy Inspektorat Pracy w Krakowie rozpoczął realizację kampanii „Bezpieczny powrót na rynek pracy”. Poprzez ułatwienie dostępu do porad prawnych inspekcja pracy aktywnie wspiera pocovidowy powrót na rynek pracy.
W pierwszym kwartale 2021 r. inspekcja pracy przeprowadziła blisko 6,4 tys. kontroli. Jest to prawie 60% mniej niż takim samym okresie 2020 r., kiedy to inspektorzy PIP przeprowadzili 15 tys. kontroli. W jakiej formie odbywają się obecnie kontrole PIP i co jest przedmiotem zainteresowania inspektorów pracy?
Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła 80.000 kontroli w 2018 roku i 73.000 kontroli w 2019 roku – wynika ze sprawozdania z działalności PIP. Priorytetowe znaczenie dla inspekcji miały obszary związane m.in. z czasem pracy oraz wypłatą wynagrodzeń.
Inspekcja pracy zajęła stanowisko w sprawie szkoleń okresowych BHP wykonanych w początkowym okresie stanu epidemii. Upewnij się, czy zachowują ważność zdalne szkolenia okresowe przeprowadzone w pierwszej połowie kwietnia 2020 roku.
UODO wyjaśnił, kiedy i w jakim zakresie ZUS i inspekcja pracy mogą mieć wgląd do dokumentacji pracowniczej i czego jeszcze mogą zażądać od pracodawcy (w kontekście ochrony danych).
W związku z wejściem w życie na początku września br. nowych regulacji dotyczących delegowania pracowników, Państwowa Inspekcja Pracy zwraca uwagę na obowiązki pracodawców w tym zakresie, również względem wspomnianej instytucji.
Pod koniec czerwca inspektorzy pracy wrócili do wykonywania swoich zadań w pełnym zakresie. Prowadzone obecnie kontrole PIP muszą odbywać się przy zastosowaniu procedur ograniczających ryzyko zakażenia wirusem COVID19. Sprawdź, jakie są wytyczne przebiegu kontroli PIP w okresie epidemii.
W oparciu o przepisy tarczy antykryzysowej z dniem 1 kwietnia 2020 r. obniżyliśmy pracownikom etaty i wynagrodzenia o 20%. Wysłaliśmy kopię porozumienia zawartego z pracownikami do PIP. Jednak od 1 maja br. część z pracowników będzie miała z powrotem 100% etatu i wynagrodzenia (okazało się, bowiem, że pracownicy produkcji muszą powrócić na cały etat już od maja, a nie jak wcześniej zakładaliśmy – lipca 2020 r.). Czy w związku z tym również powinniśmy poinformować inspekcję pracy o tym fakcie?
Z tego ebooka dowiesz się m.in. jak organizować pracę zdalną w związku z zagrożeniem koronawirusem oraz jakie są prawa i obowiązki pracodawcy organizującego taką pracę zdalną. Sprawdź, co wynika ze stanowisk inspekcji pracy, a także czy w związku z obecną sytuacją można wysłać pracownika na urlop wypoczynkowy lub bezpłatny. Upewnij się, jak koronawirus może wpłynąć na czas pracy, a także w jaki sposób można obecnie zmienić warunki pracy bez zmiany umowy.
Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone
2024 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Obserwuj nas