
W Sejmie rozpoczynają się prace nad rządowym projektem zmian podatkowych, zakładającego podwyższenie pierwszego progu podatkowego oraz wprowadzenie pośredniej stawki dla części dochodów. Zwiększeniu ulegnie również danina solidarnościowa.
Jakie zmiany w zakresie skali podatkowej od 2027 r. przewiduje rządowy projekt zmian w PIT
Ile według projektu wyniesie zwiększona stawka daniny solidarnościowej
Jaka stawka daniny solidarnościowej znajdzie zastosowanie do dochodów rozliczanych w 2027 r.
Sprawdź również:
Rozpoczynają się sejmowe prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (druk sejmowy nr 3147), który przewiduje m.in. zmiany w skali podatkowej i daninie solidarnościowej.
Obecna konstrukcja skali podatkowej składa się z dwóch stawek podatku 12% i 32% oraz jednego progu dochodów w wysokości 120 tys. zł. Duża różnica w wysokości stawek podatkowych skutkuje tym, że podatnicy, którzy ze swoimi dochodami „przechodzą” do drugiego przedziału dochodowego „od razu” płacą znacznie wyższe zaliczki na podatek (32% od nadwyżki ponad 120 tys. zł).
Projekt rządowy zmian w PIT zakłada podwyższenie pierwszego progu podatkowego oraz wprowadzenie dodatkowej, pośredniej stawki PIT.
Tabela. Skala podatkowa od 2027 r. (wg. projektu ustawy)
|
Podstawa obliczenia podatku w złotych |
|
|
|
ponad |
do |
|
|
130 000 |
12% minus kwota zmniejszająca podatek 3 600 zł |
|
|
130 000 |
150 000 |
12 000 zł + 24% nadwyżki ponad 130 000 zł |
|
150 000 |
16 800 zł + 32% nadwyżki ponad 150 000 zł |
|
Według skali podatkowej dochody opodatkowują zarówno osoby aktywne zawodowo, tj. osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy, jak i umów cywilnoprawnych, czy prowadzące działalność gospodarczą, jak również emeryci i renciści. Według danych MF pochodzących z zeznań podatkowych za 2024 r., według skali podatkowej rozliczyło się ok. 26 mln podatników.
Projekt zmian ma objąć również daninę solidarnościową, której stawka wzrośnie z 4% do 5%.
Danina solidarnościowa dotyczy osób fizycznych o najwyższych dochodach (39 tys. osób, według danych Ministerstwa Finansów z deklaracji złożonych w 2024 r.), które osiągnęły roczny dochód (po odliczeniach) powyżej 1 mln zł.
W myśl projektu ustawy, zmiana stawki daniny solidarnościowej ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2027 r. i mieć zastosowanie do daniny, której termin zapłaty upływa z dniem 2 maja 2028 r. Do jej obliczenia brane będą pod uwagę dochody wykazywane w zeznaniach PIT składanych od 1 maja 2027 r. do 2 maja 2028 r. – oznacza to, że do 30 kwietnia 2027 r. osoby fizyczne obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej zastosują obecną stawkę, czyli 4% od nadwyżki ponad 1 mln zł dochodu.
Leszek Skupski
rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (druk sejmowy nr 3147).