Zagadnienia związane z rozliczaniem nieodpłatnych świadczeń przyznanych pracownikom od lat budzą ogromne problemy interpretacyjne. Ten stan pogłębiają niejasne przepisy podatkowe oraz rozbieżne interpretacje organów skarbowych. Także rozstrzygnięcia sądów nie dają jednoznacznej odpowiedzi. Nieco światła na tę sprawę rzucił niedawny wyrok Trybunału Konstytucyjnego.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności:
• wynagrodzenia zasadnicze,
• wynagrodzenia za godziny nadliczbowe,
• różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto
• świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również
• wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Przychód to nie tylko pieniądze
Z przytoczonej definicji wynika zatem, że do przychodów pracownika zalicza się nie tylko otrzymane pieniądze, ale również otrzymane świadczenia rzeczowe, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień, zawartym w art. 21 ustawy o PIT.
Przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tych osób, mające konkretny wymiar finansowy. Katalog nieodpłatnych świadczeń powinien być rozumiany szeroko.
Wartość pieniężną świadczeń w naturze ustala się według cen zakupu. Dlatego też do przychodu pracownika należy doliczyć kwotę w wysokości brutto, tzn. wraz z podatkiem VAT, bowiem pracownik gdyby dokonywał ich zakupu musiałby zapłacić kwotę brutto a nie netto.
(…) pracownicy osiągać będą korzyść finansową, gdyż nie są zobowiązani do zapłaty za posiłek w pełnej wysokości, a tylko w 50%, natomiast drugie 50% pokrywać będzie wnioskodawca. Dzięki temu u pracowników dochodzić będzie do przysporzenia w majątku, gdyż inny podmiot ponosi koszt finansowy w wysokości 50%, a tym samym nie muszą oni uszczuplać swojego majątku. W sytuacji gdyby pracownik musiał zakupić sam określony posiłek zobowiązany byłby zapłacić cenę, za jaką usługa gastronomiczna jest zbywana, a więc cenę brutto.
Z powyższego wynika, iż Spółka do przychodu pracownika powinna zaliczyć wartość brutto dofinansowania do posiłku otrzymanego przez pracownika jako nieodpłatne świadczenie.
(pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 31 grudnia 2008 r., nr IBPB2/415-1671/08/BD).
Możliwość skorzystania ze świadczenia nie zwiększa przychodu
Przez wiele lat organy podatkowe prezentowały niekorzystne stanowisko, zgodnie z którym już sama możliwość skorzystania ze świadczenia powodowała powstanie przychodu.
W mojej opinii nie można przypisać pracownikom przychodu w sytuacji, gdy nie można stwierdzić, czy pracownik rzeczywiście otrzymał świadczenie i jaka jest jego wartość. W przypadku nieodpłatnych świadczeń muszą być one faktycznie otrzymane, w przeciwieństwie do pieniędzy i wartości pieniężnych, które mogą być nie tylko otrzymane, ale również postawione do dyspozycji.
Stanowisko takie zaprezentował również Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 8 lipca 2014 r.( sygn. akt K 7/13). TK uznał, że nieodpłatnymi świadczeniami są wyłącznie przysporzenia majątkowe o indywidualnie określonej wartości, otrzymane przez pracownika. Dopiero wtedy po stronie zatrudnionego powstaje przychód, który podlega opodatkowaniu. Zdaniem Trybunału to, czy pracownik uzyskał dochód zależy natomiast od tego, czy skorzystał ze świadczenia oferowanego przez pracodawcę w pełni dobrowolnie i czy leżało to w jego interesie; gdyby świadczenia ze strony pracodawcy nie było, to pracownik musiałby sam ponieść wydatek.
W konsekwencji Trybunał uznał, że przychodem pracownika mogą być tylko świadczenia, które:
• zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie);
• zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i
• przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść, a korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich).
Wiele problemów działom kadr przedsiębiorstw sprawia ustalenie, czy pracownicy osiągnęli przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Wspomniany wyrok niewątpliwie zawiera cenne wskazówki, którą pozwolą wyeliminować spory interpretacyjne.
Poniżej prezentuje najczęściej pojawiające się nieodpłatne świadczenia wraz odpowiedzią na pytanie czy konieczne jest ich doliczenie do przychodów pracownika.
Rodzaj świadczenia
|
Powstanie nieodpłatnego świadczenia, podlegającego opodatkowaniu |
Sposób ustalenia wartości świadczenia do opodatkowania |
|
tak |
nie |
||
Udział w imprezie integracyjnej |
|
- |
|
Ubezpieczenie pracownika |
|
- |
|
Opłacenie abonamentów medycznych |
+ |
|
Wartość abonamentu |
Okulary dla pracownika |
|
- |
|
Dowóz pracownika do siedziby firmy
|
+ |
|
Wartość biletów jakie podatnik musiałby wydać w celu dojazdu do firmy. |
Udostępnienie samochodu pracownikowi do celów prywatnych |
+ |
|
Według ceny najmu samochodu w wypożyczalniach |
Sprzedaż towaru pracownikowi po preferencyjnej cenie |
+ |
|
Różnica między ceną rynkową dla zwykłych klientów a preferencyjną ceną dla pracowników. |
Szczepionki przeciw grypie dla pracownika |
+ |
|
Cena zakupu szczepionek |
Ubiór służbowy |
|
- |
|
Mieszkanie służbowe |
+ |
|
Nieodpłatne świadczenie powstaje od całości świadczenia – czynsz plus opłaty eksploatacyjne. |
Rafał Styczyński