Czy pracownikowi, który był zatrudniony na podstawie umowy na czas określony od 20 marca 2018 r. do 19 kwietnia 2019 r. należy założyć nowe akta osobowe? W dniu 6 kwietnia 2019 r. pracownik zawarł z pracodawcą porozumienie zmieniające rodzaj umowy (z umowy na czas określony w umowę na czas nieokreślony). Dodam też, że nie zostało złożone do ZUS oświadczenie OSW i raport informacyjny ZUS RIA.
Pracownikowi należy założyć nowe akta osobowe.
W sytuacji gdy z pracownikiem nawiązany został stosunek pracy przed 1 stycznia 2019 roku (czyli z okresu 1999-2018) i trwał on w dniu wejścia w życie nowych przepisów, to według regulacji art. 9 ustawy z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją, kontynuacja zatrudnienia w ramach następnego stosunku pracy umożliwia połączenie starej i nowej teczki akt osobowych, pod warunkiem, że pracodawca złożył za pracownika raport informacyjny (ZUS RIA). Jeśli zatem na dzień 1 stycznia 2019 roku nie trwał stosunek pracy i nie złożono raportu informacyjnego to nie jest możliwe połączenie teczek akt osobowych. Te warunki muszą jednak zostać spełnione łącznie.
W przedstawionym przypadku stosunek pracy trwał w dniu 1 stycznia 2019 roku, ale nie złożono ZUS RIA, zatem pracodawca powinien założyć i prowadzić akta osobowe dla każdej z takich umów o pracę odrębnie. Należy zaznaczyć, że zawarcie porozumienia zmieniającego rodzaj umowy z terminowej na czas nieokreślony oznacza de facto rozpoczęcie nowego stosunku pracy w dniu wskazanym w porozumieniu.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że art. 945 Kodeksu pracy stanowi o możliwości kontynuacji prowadzenia akt osobowych, czyli w ramach jednej teczki, w przypadku gdy pierwszy stosunek pracy został nawiązany już po wejściu w życie nowych przepisów, tj. od 1 stycznia 2019 roku.
W związku z założeniem nowej teczki akt osobowych mogą pojawić pewne wątpliwości co do niektórych dokumentów umieszczonych w starej teczce akt osobowych. Przepisy nie rozstrzygnęły tej kwestii, nie mniej jednak, podążając za stanowiskiem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 21 maja 2019 roku w sprawie zasad prowadzenia dokumentacji pracowniczej (opubl. „DGP” z 6 czerwca 2019 r.) wydaje się możliwym skopiowanie dokumentów zgromadzonych w starej teczce, które zachowały swoją aktualność i dotyczą także nawiązywanego stosunku pracy (np. badania lekarskie).
Zdaniem MRiPS
(…) Jeżeli zatem dokumenty znajdujące się w części A akt osobowych pracownika dotyczących pierwszego stosunku pracy zachowują aktualność i są związane także z kolejnym stosunkiem pracy, to wydaje się, że dobrą praktyką byłoby kopiowanie takich dokumentów i za zgodą pracownika umieszczanie ich w części A akt osobowych (…).
Według powyższego, należałoby do nowej teczki akt osobowych skopiowany dokument potwierdzić za zgodność z dokumentem przedłożonym do akt i oznaczyć datą dokonania tej czynności.
Czytaj również:
Jak kontynuować prowadzenie dotychczasowych akt osobowych
Jak postępować z aktami osobowymi, gdy mija 50-letni okres ich przechowywania
art. 945 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1320 ze zm.),
art. 9 ustawy z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (Dz.U. z 2018 r. poz. 357).
Krzysztof Grabowski