Świadectwo pracy po umowach terminowych – po upływie 24 miesięcy


Świadectwo pracy po umowach terminowych – po upływie 24 miesięcy
Pytanie:

Pracownica została zatrudniona od 1 czerwca 2011 r. do 31 maja 2012 r. Następnie przedłużono umowę o pracę na czas określony od 1 czerwca 2012 r. do 31 maja 2013 r. Od 1 czerwca 2013 r. zatrudniono ją na czas nieokreślony w tej samej firmie. Bez żądania pracownicy pracodawca wystawił jej świadectwa pracy – czy było to konieczne?

Odpowiedź:

Pracodawca postąpił prawidłowo wydając pracownicy świadectwo pracy.

Po umowach terminowych – zbiorcze świadectwo pracy za 24 miesiące

Pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie umów zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów, jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie:

  • umowy o pracę na okres próbny,
  • umowy o pracę na czas określony lub
  • umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy,

Świadectwo pracy wydaje się w dniu upływu terminu, o którym mowa wyżej (a więc po 24 miesiącach od zawarcia pierwszej umowy terminowej). Jedynie w przypadku gdy rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypada po upływie tego terminu, świadectwo pracy wydaje się w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia takiej umowy o pracę.

Świadectwo pracy wydane zgodnie ze wskazanymi wyżej zasadami nie może objąć okresu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, co oznacza, że w przypadku rozwiązania takiej umowy pracodawca powinien niezwłocznie wydać pracownikowi odrębne świadectwo pracy.

Pracownik może zażądać świadectwa pracy wcześniej

Należy pamiętać, że pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy, może w każdym czasie zażądać wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem każdej z tych umów lub świadectwa pracy dotyczącego łącznego okresu zatrudnienia na podstawie takich umów, przypadającego przed zgłoszeniem żądania wydania świadectwa pracy. W taki przypadku pracodawca jest obowiązany wydać świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku pracownika.

Pracodawca postąpił więc prawidłowo wydając pracownicy świadectwo pracy po 24 miesiącach zatrudnienia na podstawie umowy na czas określony. Niewydanie świadectwa narażałoby pracodawcę na odpowiedzialność z tytułu popełnienia wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Za okres zatrudnienia na podstawie umowy na czas nieokreślony pracodawca wyda pracownicy odrębne świadectwo pracy po ustaniu zatrudnienia.

Autorem odpowiedzi jest: 

Katarzyna Pietruszyńska


Katarzyna Pietruszyńska-Jarosz
AUTOR
Specjalista z zakresu prawa pracy, autorka licznych artykułów, porad i wyjaśnień z zakresu prawa pracy, w tym w szczególności dotyczących problematyki urlopów wypoczynkowych, nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem.

Sprawdź inne artykuły w kategorii Kadry

Nagrody i wyróżnienia

Certyfikat rzetelnosci Laur zaufania SMB logo Top firma

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo