ochrona danych

Jak właściwie chronić dane osobowe w agencji pracy tymczasowej

Pytanie:

Mam pytanie dotyczące prawidłowego określenia roli pracodawcy użytkownika i agencji pracy tymczasowej – chodzi o przetwarzanie danych osobowych pracowników. Czy dobrze rozumiem, że jako pracodawca użytkownik przetwarzam dane powierzonych pracowników jako procesor (ponieważ czasem robię to w imieniu i na życzenie agencji), a fakt ten odnotowuję w rejestrze wszystkich kategorii czynności przetwarzania. Natomiast z uwagi że przetwarzam także dane powierzonych mi od agencji pracowników na własne cele i za pomocą własnych środków – jestem jednocześnie administratorem danych osobowych tych pracowników i odnotowuję ten fakt w rejestrze czynności przetwarzania?

  • Kto jest administratorem danych osobowych
  • Jakie dane należy zamieścić w rejestrze czynności przetwarzania

Ochrona danych osobowych – sprawdź, czy Twój dział HR jest gotowy na atak hakerski

W przeszłości koszmarem działu kadr mogły być zaginione akta osobowe. Dzisiaj czarnych scenariuszy, na które powinien być przygotowany każdy dział HR, jest zdecydowanie więcej i niektóre z nich mają bezpośredni związek z ochroną danych osobowych. Jednym z nich jest atak hakerski na serwery, na których zainstalowane są programy kadrowe.

Z artykułu dowiesz się:
  • Jakie konsekwencje może mieć brak dostępu do programu kadrowego przez kilka dni
  • Jak zabezpieczyć się przed atakiem hakerskim
  • Na co należy zwrócić uwagę, przygotowując instrukcję na wypadek naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych

Wejście w życie RODO zmobilizowało wielu pracodawców do inwestycji w systemy zabezpieczeń i rozwiązania IT, które mają zapewnić właściwy poziom ochrony danych osobowych. O ile w świadomości administratorów dość mocno utrwalona jest konieczność zapewnienia środków ochrony, o tyle zdecydowanie rzadziej są oni gotowi na sytuację, w której środki ochrony okazały się niewystarczające i faktycznie doszło do naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych.

Dane za okup

Realnym ryzykiem, praktycznie niezależnie od skali, czy rodzaju działalności, stają się ataki typu ransomware. Złośliwe oprogramowanie szyfruje dane zapisane na serwerach i uniemożliwia do nich dostęp, wymuszając zapłatę okupu za ich ponowne udostępnienie. W skrajnym przypadku przywrócenie danych bez klucza, który umożliwiłby odczyt danych może okazać się zupełnie niemożliwe.
Z perspektywy działu HR brak dostępu do programu kadrowego przez kilka dni może mieć daleko idące skutki.

Ochrona sygnalistów – jakie będą obowiązki pracodawców

Od 17 grudnia 2021 r. mają zacząć obowiązywać przepisy, które wprowadzą nowe zasady ochrony osób zgłaszających nieprawidłowości w firmach. Jak wygląda ochrona sygnalistów? Jakie środki muszą zapewnić i podejmować pracodawcy dla zapewnienia ochrony zgłaszającym naruszenia? Jakie działania mogą być uznane za naruszenie zasad ochrony sygnalisty?

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Na czym będzie polegała ochrona sygnalistów
  • Jakie przykłady niedozwolonych działań wobec sygnalistów można wskazać
  • Jakie domniemania prawne będą stosowane przy ochronie sygnalistów

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (dalej: dyrektywa) już w samym tytule wskazuje, że jej podstawowym celem jest zapewnienie wspólnych, minimalnych norm zapewniających wysoki poziom ochrony osób, zgłaszających naruszenia prawa Unii.

Czytaj również:
Unijna dyrektywa o sygnalistach – pracodawcy powinni przygotować się na nowe obowiązki

Rezultatem tego założenia jest uregulowanie w sposób bardzo szeroki ochrony sygnalistów. Osoba zgłaszająca naruszenie ma czuć się bezpieczna i być pewna, że nie spotka ją z tytułu zgłoszenia żadna represja lub działanie odwetowe.

Ochrona uregulowana jest na kilku poziomach i sprowadza się do:

  • zakazu podejmowania działań odwetowych wobec sygnalistów,
  • ustanowieniu domniemań, które mają na celu zagwarantować ochronę przed roszczeniami pracodawcy bądź osób trzecich, lub ułatwić dochodzenie roszczeń wobec pracodawcy przez sygnalistę;
  • zapewnienia przez państwa członkowskie dostępu do środków wsparcia, takich jak dostęp do informacji i porad, wsparcie ze strony właściwych organów zaangażowanych w ochronę przed działaniami odwetowymi.

Z punktu widzenia pracodawcy znaczenie mają dwie pierwsze kategorie środków ochrony. Omówmy je po kolei.

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo